آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) یا ۴P چیست؟

آمیخته بازاریابی، آمیزه بازاریابی یا ترکیب عناصر بازاریابی به عنوان ترجمه Marketing Mix استفاده می شوند. منظور از آمیخته یا ترکیب این است که بین این اجزا می‌بایست یک نگرش ترکیب سیستمی و هماهنگ برقرار شود تا بتواند بر مشتری تاثیر گذارد. طراحی و توسعه آمیخته بازار که به آن ۴P یا ۸P گفته می شود و از وظایف اصلی مدیر بازاریابی می باشد. ترکیب عناصر بازاریابی مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی است که سازمان برای نیل به اهداف بازاریابی خود در بازار هدف از آن ها استفاده می کند. مک کارتی یک طبقه بندی چهار عامله از این ابزارها معرفی کرده است که چهار پی (۴Ps) نام دارد و عبارت اند از کالا یا محصول، قیمت، مکان عرضه و فعالیت های ترویجی یا پیشبردی.

آمیخته بازاریابی مجموعه‌ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی است که شرکت با در هم آمیختن آنها سعی در پاسخگویی به بازار هدف می نماید. به عبارت دیگر آمیخته بازاریابی دربرگیرنده همه فعالیتهایی است که شرکت می تواند با انجام آنها بر میزان تقاضای محصولاتش اثر گذارد. در تقسیم بندی کلاسیک این فعالیت‌ها را می‌توان در چهار دسته کلی تقسیم ‌بندی کرد:

محصول (Product) : کالا یا خدمتی که شرکت به بازار عرضه می نماید و می بایست در آن عوامل زیر مد نظر قرار گیرد :
تنوع محصول
طراحی
کیفیت
نام تجاری (برند)
ابعاد و بسته بندی
خدمات قبل، حین و پس از فروش، مرجوعی و گارانتی
قیمت (Price) : مبلغی که شرکت در قبال محصول از مشتری طلب می کند. در خصوص قیمت موارد زیر می بایست مورد توجه قرار گیرد :
لیست های قیمت
تخفیف های فروش
زمان پرداخت
نوع تسویه و اعتبار مشتریان
مکان عرضه یا توزیع (Place) : کلیه افراد و سازمانهایی که در فرآیند ارائه کالا یا خدمات از محل شرکت شما به دست مصرف کننده نهایی نقش دارند را شامل می شود :
کانالهای توزیع
نحوه حمل کالا و بسته بندی در زمان حمل
محل عرضه کالا
جورچینی کالا
انواع پایانه (نقطه) فروش یا P.O.S
ترویج (Promotion) : کلیه اقداماتی که سازمان برای افزایش میزان خرید یک یا همه گروههای هدف (شامل واسطه های فروش و مصرف کنندگان نهایی) بکار می برد که در آن باید به موارد زیر توجه نمود :
تبلیغات
پیشبرد فروش
فروشندگی شخصی
بازاریابی مستقیم
روابط عمومی

با وجود این ماهیت خدمات ایجاب می کند که به چهار رکن فوق ارکان راهبردی دیگری نیز اضافه شود، ارکان هشت گانه مدیریت یکپارچه خدمات یا Integrated Service Management عبارت اند از:

افراد یا People
بسته‌بندی یا Packaging
قدرت یا Power
برنامه ریزی یا Programing
متقاعدسازی یا Persuasion
ارائه یا Presentation
روابط عمومی یا Public Relations
مشارکت یا Participation
بررسی و کاوش یا Probe
وضعیت محیطی یا Physical Evidence
سیا ست پرداخت یا Payment
فرآیند یا Process
اشتیا ق و تعصب یا Passion
سیاست یا Policy
آرای عمومی یا Public Opinion