برخی کاغذ وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را به قیمت تمام شده آزاد می‌فروشند

مدیر عامل کارخانه کاغذ دنا سلولز گفت: دوستان ارز۴۲۰۰ یا نیمایی دریافت کرده اما در برابر فروش با قیمت تمام شده اینگونه ارزها مقاومت می‌کنند و تلاش دارند سبک فروش را به نرخ آزاد برسانند برای همین شاهد قیمت‌های بالا هستیم.

جواد کرامتی مدیر عامل شرکت کارتن توحید و عضو هیت مدیره کاغذ سازی دنا سلولز در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس اظهار داشت: کشور تصمیم گرفته ارز۴۲۰۰ را در مسئله کاغذ تحریر و روزنامه لحاظ کند، اما چرا باز هم شاهد قیمت بالای کاغذ نشر و روزنامه هستیم. مقوای پشت طوسی و گلاسه هم همین مشکلات را دارند، دوستان ارز۴۲۰۰ یا نیمایی دریافت کرده اما در برابر فروش با قیمت تمام شده اینگونه ارزها مقاومت می‌کنند و تلاش دارند نرخ فروش را به نرخ آزاد برسانند برای همین شاهد قیمت‌های بالا هستیم.

وی در پاسخ به اینکه باگاس در کشور داریم اما بیشتر مواد وارد کشور می‌شود، گفت: بستر تولید خمیر باگاس از نیشکر در کشور وجود دارد، اما نیاز به طراحی و سرمایه گذاری در زمینه ماشین آلات مختص تولیدکاغذ تحریر از باگاس هستیم البته از خمیر درختان پهن برگ نیز میتوان جهت تولید کاغذ تحریر استفاده کرد که بدلیل محدودیت منابع و پوشش جنگلی در کشور این نوع خمیر بصورت صددرصد وارداتی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که این نیز نیازمند طراحی اختصاصی پروژهای تولید کاغذ تحریر از این نوع خمیر را دارد.

وی ادامه داد: خمیرالیاف کوتاه از درختان پهن برگ وخمیر الیاف بلند از درختان سوزنی برگ از نوع قهوه‌ای و سفید شده جهت بالابردن تولید و کیفیت انواع کاغذها( تحریر،کاغذتیشو،کاغذهای موردنیاز صنعت کارتن سازی و مقوای پشت طوسی وگلاسه ) مورد نیاز کارخانجات داخل کشور می‌باشد.

کرامتی در پاسخ به اینکه توجه به کارخانه‌های داخلی تا چه حد می‌تواند نیاز کشور را تامین کند، تصریح کرد: ایران این پتانسیل را دارد که د بعنوان قطب تولید انواع کاغذهای صنعتی و کاغذهای بهداشتی و کاغذهای مورد نیاز چاپ ونشر در غرب آسیا هم نیاز داخل کشور را تامین نماید وهم نقش بسزایی در تامین نیاز کشورهای منطقه را ایفا کند، که جهت دستیابی به این مهم حمایت جهت رشد و توسعه صنایع داخلی مورد نیاز است.

این فعال عرصه کاغذ ادامه داد: در دهه ۳۰ و ۴۰چند پروژه جهت تولید کاغذ تحریر از خمیرنیشکر(باگاس)پی ریزی شده بود؛ چنانچه آن پروژها تکمیل می‌شد سی درصد نیاز کاغذ تحریر جهان را پاسخگو بود اما متاسفانه این کار به سرنجام نرسید،

کرامتی در پاسخ به اینکه ما از چند کشور محدود کاغذ وارد می‌کنیم، چرا نیازمند وارداتیم افزود: بخشی از نیاز کاغذ کشور به تحریر است، اما کاغذ بسته بندی هم به لحاظ مصرف و نیاز مورد اهمیت است، چرا که در صادرات محصولات صنایع هم نیازمند کاغذ با کیفیت بسته بندی بالا هستیم. این موضوع پاشنه آشیلی است که در بحث کشاورزی در محور صادرات با آن مواجهیم، در واقع متاسفانه شرکت‌ها به لحاط کیفیت و سلامت بسته بندی با محدودیت مواجهند. مجموعه کاغذ سازی که طی این چند سال رشد کرده‌اند سعی بر برطرف کردن نیاز داشته‌اند. هرچند آنها نیز در بحث تجهیزات و قطعات دچار مشکل هستند و باید تجهیزات را به کشور وارد کنند، که هم پروسه طولانی دارد و هم تا ورود مسیر طولانی تعطیلی خط تولید سپری می‌شود. صنایع ما به لحاظ تجهیزات و تکنولوژی وابسته واردات است اگر مسیر تسهیل نشود به کمبود کاغذ در صنعت بسته‌بندی و کارتن سازها هم بر می‌خوریم.