دولت آمریکا احتمالا به‌زودی گوگل را دادگاهی می‌کند

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا قصد دارد به‌زودی گوگل را به ‌نقض قوانین آنتی‌تراست دولت و تلاش برای به‌انحصار ‌درآوردن تبلیغات آنلاین متهم کند.

گوگل یکی از شرکت‌های فناوری‌محور بزرگ دنیا به‌حساب می‌آید که بخش مهمی از درآمدهای خود را ازطریق تبلیغات کسب می‌کند و در سال‌های اخیر، این موضوع همواره زیر ذره‌بین نهادهای رگولاتوری آمریکا قرار داشته است. گزارش جدید خبرگزاری وال‌استریت ژورنال اعلام می‌کند وزارت دادگستری ایالات متحده قصد دارد در ماه‌های آینده به‌همراه هیئتی از دادستان‌های کل ایالتی، طرح دعوی مربوط‌ به نقض قوانین آنتی‌تراست را علیه گوگل ثبت کند. آمریکا از قوانین ضدانحصار خود با نام Antitrust یاد می‌کند. این قوانین در تلاش هستند نگذارند شرکت‌های بزرگ الگوهای رفتاری انحصارگرایانه از خود نشان دهند.

این نخستین‌باری نیست که انتشار گزارشی درباره‌ی تمایل وزارت دادگستری به دادگاهی‌کردن گوگل با اتهام نقض قوانین ضدانحصار را شاهد هستیم. تقریبا یک سال از آغاز روند انتشار این دست گزارش‌ها می‌گذرد و تاکنون خبرگزاری‌های مختلف به آن دامن زده‌اند. با همه‌ی این‌ها، گزارش جدید وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد این‌بار قضیه جدی است. بر‌این‌اساس به‌نظر می‌رسد وزارت دادگستری ایالات متحده با هیئتی از دادستان‌های کل ایالتی در پی آن هستند تابستان امسال، طرح دعوی جدیدی علیه گوگل ثبت ‌کنند.

کِن پکستون، دادستان کل ایالت تگزاس، بیانیه‌ای به‌صورت اختصاصی دراختیار خبرگزاری وال‌استریت ژورنال قرار داده و مدعی شده است شکایت دولت علیه گوگل قرار است در ماه‌های آینده اتفاق بیفتد. پکستون می‌گوید امیدوار است تحقیقات مربوط به این پرونده‌ی مهم تا پاییز امسال به‌اتمام برسد. البته او ترجیح داده است به جزئیات دقیق اتهامات علیه گوگل اشاره نکند.

همچنین فعلا مشخص نیست ایالت‌ها قصد دارند به‌صورت مجزا طرح دعوی ثبت کنند یا اینکه به شکایتی همگانی ملحق شوند. ناگفته نماند وزارت دادگستری آمریکا ژوئن گذشته از برنامه‌های خود برای زیر ذره‌بین بردنِ پلتفرم‌های آنلاینی نظیر گوگل و فیسبوک و اپل پرده‌برداری کرده بود. همچنین پاییز ۲۰۱۹، گروهی از دادستان‌های ایالاتی از شروع تحقیقات روی این شرکت‌ها خبر دادند.

اگر این اتفاق رنگ حقیقت به‌خود بگیرد، یکی از تلاش‌های بزرگ‌ دولت آمریکا برای تغییر سیاست‌های گوگل و هم‌سوکردن این سیاست‌ها با قوانین دولتی را شاهد خواهیم بود. کم پیش می‌آید دولت بخواهد برای رسیدن به هدفی خاص با نهادهای اجرایی قوانین فدرال همکاری کند؛ به‌همین‌دلیل، اقدام جدید علیه گوگل می‌تواند از جوانب زیادی مهم باشد.

گوگل به‌عنوان بخشی از تحقیقاتِ در حال انجام بیش از ۱۰۰ هزار سند مختلف را دراختیار نهادهای ذی‌ربط قرار داده است. نکته‌ی جالب و دوراز‌انتظار درباره‌ی اتهامات جدید علیه گوگل، این است که ماکان دل‌رحیم، رئیس رسیدگی به امور آنتی‌تراست در وزارت دادگستری ایالات متحده، هیچ نقشی در آن‌ها ندارد. گفته می‌شود دل‌رحیم به‌دلیل لابیگری اخیر در پرونده‌های مرتبط ‌به گوگل، ازلحاظ قضایی رد صلاحیت شده است. کن پکستون پنجشنبه‌ی گذشته در جلسه‌ای صوتی با خبرنگاران رسانه‌های مطرح اعلام کرد هدف اصلی وزارت دادگستری از طرح دعوی جدید این است که میزان تسلط گوگل بر بازار تبلیغات آنلاین را کاهش دهد. پکستون از بخش تبلیغات به‌عنوان قلب اقتصادی گوگل یاد می‌کند و می‌گوید این بخش بیش‌از‌حد گسترده شده است.

دادستان کل تگزاس در بخشی از سخنانش می‌گوید او و مقام‌های وزارت دادگستری اعتقاد دارند گوگل امروزه بالغ‌بر هفت‌هزار داده‌ی ویژه از تقریبا تمامی انسان‌های زنده دارد. این شرکت کاملا روی جنبه‌های مالی تبلیغات آنلاین در حوزه‌ی خرید‌و‌فروش نظارت می‌کند. پکستون ضمن اشاره به نظارت بیش‌از‌حد گوگل روی کل بازار تبلیغات آنلاین، می‌گوید این موضوع قدرتی بیش‌از‌حد در اختیار این شرکت قرار می‌دهد که اتفاقی بسیار نگران‌کننده است.

طرح دعوی جدید وزارت دادگستری موتور جست‌و‌جوی گوگل را نیز شامل می‌شود؛ زیرا طبق بررسی‌ها، این موتور نقشی بسیار اساسی در بازار تبلیغات آنلاین ایفا می‌کند. بااین‌حال، طرح دعوی جدید قرار نیست به برخی تصمیمات گوگل برای سرویس‌هایی نظیر یوتیوب یا پلی استور بپردازد. گوگل فعلا ترجیح داده است به درخواست رسانه‌ها برای شفاف‌سازی بیشتر در‌این‌زمینه پاسخ ندهد. فردی به نمایندگی از گوگل در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ورج می‌گوید این شرکت قصد دارد با وزارت دادگستری نهایت همکاری را کند و فعلا نمی‌خواهد جزئیات بیشتری دردسترس قرار دهد.