ساخت قاب گوشی ضدباکتری با فناوری چاپ ۳بعدی

محققان موفق به ساخت ماده جدید ضد باکتریایی شدند که می‌تواند برای ساخت قاب گوشی‌های هوشمند استفاده شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، محققان انگلیسی با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی قطعاتی ساختند که ‌می‌تواند باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها از قبیل “استافیلوکوک اورئوس(طلایی) مقاوم به متی سیلین” را نابود کند.

ماده به کار گرفته شده در این قطعات می‌تواند موارد استفاده متعددی داشته باشد. به عنوان مثال می‌توان در بیمارستان‌ها، دستگیره‌های در، اسباب‌بازی‌های کودکان و محصولاتی دیگر از این ماده استفاده کرد.

به این ترتیب با استفاده از این ماده می‌توان از شیوع بیماری‌های جدی در خانه جلوگیری کرد و به نجات جان بیماران آسیب‌پذیر کمک کرد.

“کاندیس مایوسکی”(Candice Majewski) مهندس مکانیک دانشگاه “شفیلد”(Sheffield) اظهار کرد، مدیریت گسترش باکتری‌های مضر، عفونی و مقاوم یک هشدار و نگرانی در سطح جهانی است.

به همین دلیل تولید و معرفی محافظ‌های ضد باکتری برای محصولات گوناگون می‌تواند یک روش اساسی برای فرآیند مبارزه با این باکتری‌ها باشد.

در این راستا محققان دانشگاه “شفیلد” تکنیکی توسعه دادند که چاپ سه بعدی را با یک ترکیب ضدباکتریایی مبتنی بر نقره ترکیب می‌کند.

اکثر محصولات چاپ سه‌بعدی که در حال حاضر ساخته می‌شوند، عملکرد اضافی ندارند ولی این ماده چاپ سه‌بعدی جدید فراتر از یک قطعه چاپ سه‌بعدی است.

نتایج کار تحقیقاتی آنها نشان داد که می‌توان مواد شیمیایی را با موفقیت در مواد چاپ سه‌بعدی به کار برد. بدون اینکه در تولید یا قدرت آنها تاثیر منفی ایجاد شود.

قطعات چاپ سه‌بعدی ساخته شده توسط این محققان هیچ اثر سمی روی سلول‌های انسان ندارد و آزمایشها روی سلول‌های انسانی که در آزمایشگاه انجام شد، نشان داد که این مواد هیچ اثری سمی ندارند.

محققان پروژه برنامه‌ریزی کرده‌اند که آزمایشات بیشتری را در زمینه طیف گسترده‌تری از محصولات انجام دهند.

این محققان قطعات چاپ سه‌بعدی ساخته شده را در محیط‌های گوناگونی آزمایش کردند تا دریابند بهترین عملکرد این ماده در کجاست. به عنوان مثال یکی از موارد آزمایشی این ماده در مایعی حاوی مواد مغذی بود که نشان داد که عملکرد این ماده در این محیط ضعیف می‌شود.

نتایج این پژوهش در مجله “Scientific Reports” انتشار یافت.