مجلس از ظرفیت و توانمندی صنعت چاپ آگاه شده است

تهران- ایرنا – عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه دشمنان و نیاز کشورمان به صادرات غیرنفتی، نقش صنعت چاپ و بسته‌بندی را در این عرصه بی بدیل و تعیین کننده دانست و از آگاهی و افزایش حساسیت مجلس به ظرفیت و توانمندی‌های این صنعت راهبردی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، علیرضا محجوب روز سه شنبه در بازدید از مجتمع چاپ و بسته بندی آراد، ضمن تاکید بر ضرورت همکاری دستگاه‌ها و متولیان صنعت چاپ با کمیسیون‌های مرتبط با مجلس به منظور رفع مشکلات صنعت چاپ؛ یکی از مشکلات این صنعت را نبود استراتژی مشخص دانست و اظهارکرد: در برنامه‌های توسعه کشور هیچ‌گاه توجه جدی به این صنعت نشده است.

وی با تاکید براینکه صنعت چاپ یک صنعت مادر است و می‌تواند به بسیاری از اهداف کشور در بحث صادرات غیرنفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشاند، یادآور شد: مجلس در حال حاضر به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت آگاه و حساس شده است.

محجوب با تاکید براینکه، صنعت چاپ نیازمند تدوین استراتژی مشخص برای طرح در برنامه هفتم توسعه است، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در حال حاضر معتقد است وزارت‌خانه‌های ارشاد و صنعت، معدن و تجارت بایستی با همکاری اتحادیه و فعالان صنفی و صنعتی چاپ، استراتژی و طرح توسعه جامع این صنعت را تهیه و تدوین کنند.

وی با اشاره به اینکه سهم چاپ و نشر در این صنعت به ۱۰ درصد کاهش یافته، خواستار توجه جدی وزارت صمت به توسعه و حمایت صنعت چاپ و بسته بندی شد.

وی در ادامه بر توسعه فناوری و توسعه آموزش‌های دانشگاهی صنعت چاپ تاکید کرد و خواستار فعال شدن مرکز علمی کاربردی چاپ به منظور تربیت نیروهای به روز و توانمند در صنعت راهبردی چاپ شد.

صنعت چاپ نیازمند تربیت تکنسین‌های کامل و کابردی است

مرتضی حاکی رئیس مجتمع چاپ و بسته بندی آراد نیز در بازدید علیرضا محجوب از این واحد فعال در عرصه چاپ و بسته‌بندی گفت: صنعت چاپ یک صنعت راهبردی و کلیدی برای کشور است اما این صنعت باید به جایگاه واقعی خودش برسد.

وی با اشاره به اینکه صادرات و ارزش آفرینی در حوزه صادرات بدون توجه به چاپ و بسته بندی معنا ندارد، اظهارکرد: یکی از مشکلات اصلی این صنعت ماشین آلات قدیمی با عمر متوسط ۴۰ سال و نبود رشته‌های دانشگاهی برای تربیت نیروی انسانی دانش محور و تکنسین است.

حاکی با تصریح اینکه شرکت های دانش بنیان و فناور باید به کمک صنعت چاپ بشتابند، خواستار حمایت مجلس، دولت و نهادهای حمایتی از این صنعت شد.

مجلس و دولت از نقش صنعت چاپ در تحقق اقتصاد مقاومتی غافل نشوند

رئیس مجتمع چاپ و بسته بندی آراد در ادامه اعلام کرد: توقع فعالان صنعت چاپ و بسته بندی این است که مجلس و دولت این صنعت را دریابند و اگر خواهان تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات هستند، از ارزش آفرینی مستقیم این صنعت و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مستقیم این صنعت غافل نشوند.

وی با اشاره به اینکه هیچ توسعه‌ای بدون توجه به صنعت چاپ محقق نمی‌شود، گفت: امروزه بخش کوچکی از صنعت چاپ بخش محتوایی، فرهنگی و نشر آن است و همه این مسائل نیازمند شناسایی به مسئولان دولتی و مجلس و دستگاه‌های مربوطه است.

حاکی در بازدید دبیرکل خانه کارگر درخواست کرد تولیدکنندگان و فعالان صنعتی در ازاء استخدام نیروهای بیشتر، از معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی برخوردار شوند.