نکات طلایی چاپ کاتالوگ

یکی از ابزارهای مهم در اطلاع رسانی و معرفی خدمات و کالا، چاپ کاتالوگ می باشد. چاپ کاتالوگ یکی از راهکارهای مفید و مناسب برای جذب مخاطب و مشتری به شمار می رود. کاتالوگ ها به طور معمول به صورت دفترچه ای به چاپ رسیده و به مشتریان ارایه می گردد.
چاپ کاتالوگ

چاپ کاتالوگ یکی از ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی تاثیر گذار است، که در حوزه کسب و کار به عنوان نوعی کتابچه راهنما یا ویترین فروشگاهی به شمار می رود. کاتالوگ علاوه بر برخورداری از تصاویر مفهومی، در بردارنده اطلاعات کامل و مناسبی از خدمات و محصولات می باشند. همچنین به عنوان ابزاری برای شکل گیری ارتباط میان مصرف کننده و تولید کننده می توان از کاتالوگ بهره برد. استفاده از خلاقیت و نوآوری در طراحی و چاپ کاتالوگ ضمن انتقال پیام های تبلیغاتی مورد نظر به مشتری، در ایجاد وفاداری در او نیز تاثیر بسزایی دارد. در دنیای مدرن امروزی و با توجه به تنوع گسترده خدمات و محصولات، اغلب مردم ترجیح می دهند قبل از اقدام به خرید، در مورد خدمات یا کالای مد نظر خود اطلاعات جامعی به دست آورند. در نتیجه طراحی کاتالوگ خوب می تواند در این زمینه بسیار راهگشا و مناسب باشد. برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ، بهره مندی از کاتالوگ می تواند به عنوان یکی از روش های تبلیغاتی مؤثر و تاثیر گذار به حساب آید. با برخورداری از کاتالوگ در این زمینه، ضمن ارایه اطلاعات کاربردی مناسب به مشتری، می تواند باعث جلب توجه مستمر او به کالا و محصولات شود. مطالعه کاتالوگ علاوه بر انتقال پیام، قابلیت ایجاد تمایل به خرید و استفاده از کالا را در مشتری میسر می سازد. در نتیجه این امر مشتری متناسب با نوع نیاز خود، انتخاب مفید و مناسب را انجام می دهد. بهره مندی از کاتالوگ جذاب و حاوی اطلاعات مفید و سودمند، به عنوان شیوه ای به منظور افزایش فروش کالا و محصولات برای صاحبان کسب و کار می تواند در نظر گرفته شود. طراحی، یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین موارد چاپ کاتالوگ به شمار می رود. به عبارت دیگر، طراحی به عنوان زیر بنا و پایه اصلی در این زمینه محسوب می گردد.

اولین موضوعی که باید در طراحی و چاپ کاتالوگ مورد نظر قرار گیرد، هدف استفاده از کاتالوگ می باشد. در طراحی کاتالوگ می توان متناسب با نیازهای مشتری اقدام نمود. توجه به انتظارات مخاطب در سبک طراحی می تواند بازخورد های مناسب و مفیدی را در جهت معرفی و ارایه محصول یا خدمات با خود به همراه داشته باشد. به کارگیری فونت های محدود و مناسب در این زمینه بسیار تاثیر گذار است. برای جذاب تر کردن کاتالوگ می توان از سه مدل فونت مختلف، اما متناسب با موضوع کاتالوگ استفاده کرد. می توان این فونت های مختلف را متناسب با عناوین اصلی، فرعی و نوشته های موجود در کاتالوگ مورد استفاده قرار داد. یکی از موضوعات اصلی که همواره باید در طراحی کاتالوگ مدنظر قرار داد، بهره گیری از کاغذ مناسب می باشد. انتخاب جنس و سایز کاغذ می تواند بنا بر سلیقه مشتری و متناسب با موضوع و کاربرد کاتالوگ انجام شود. کاغذ گلاسه ۱۳۵ تا ۱۵۰ گرم برای استفاده در صفحه های داخلی کاتالوگ مناسب می باشد. همچنین استفاده از کاغذ گلاسه ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم برای جلد آن می تواند به کار گرفته می شود. رعایت اصول نگارشی، یکی دیگر از موارد مهم در طراحی کاتالوگ محسوب می شود. متن های موجود در آن به منظور منتقل کردن مناسب اطلاعات به مخاطبان بسیار حائز اهمیت می باشد. از موارد تاثیرگذار دیگر در این زمینه متناسب بودن طراحی کاتالوگ با نوع فعالیت کاری است. بر همین اساس باید میان نوع فعالیت کاری، محصول معرفی شده، طرح و مخاطبان، تناسب کافی وجود داشته باشد. استفاده از تکنیک های بصری نیز در طراحی و چاپ کاتالوگ می ‌تواند مفید و موثر باشد. هدف استفاده از این تکنیک ها، جلب نظر مشتری نسبت به کالای ارائه شده می باشد.
جنس و ضخامت کاغذ مناسب در چاپ کاتالوگ

در چاپ کاتالوگ، متناسب با نوع کاتالوگ جنس و ضخامت کاغذ نیز تفاوت دارد. در این زمینه هر چقدر کاغذ دارای تراکم بالاتر باشد، به همان میزان ضخامت آن نیز بیشتر می گردد. به طور معمول از کاغذ گلاسه به منظور چاپ کاتالوگ های رنگی بهره برده می‌ شود. کاغذ گلاسه با گرماژ بالا برای چاپ رنگی دارای تنوع زیاد استفاده می گردد. گرماژ پایین کاغذ به همان نسبت قیمت کمتری را نیز با خود به دنبال دارد. کاغذ گلاسه در دو نوع مات و براق، دو رو و یک رو موجود می باشد. این کاغذ دارای سطحی هموار و صاف است که برای چاپ تصاویر مختلف و با کیفیت بالا مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین برای جلوگیری از ترک خوردن، افزایش مقاومت و آسیب دیدن کاتالوگ از پوشش های از نوع سلفون استفاده می شود. سلفون ها در دو مدل مات و براق وجود دارد. پوشش یو وی نیز در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد که در دو مدل موضعی و برجسته موجود می باشد.

اهمیت و ضرورت چاپ کاتالوگ

امروزه اغلب مردم از طریق استفاده از فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی اطلاعات متناسب با نیازهای خود را در کمترین زمان ممکن کسب میکنند. با این وجود استفاده از این ابزارهای دیجیتالی همیشه جوابگوی نیاز آنها نمی باشد، در نتیجه در این زمینه چاپ کاتالوگ کامل و مناسب، نیاز می شود. علاوه بر این کاتالوگ ها به عنوان ابزاری تبلیغاتی و بازاریابی کم هزینه به شمار می روند. این محصولات ضمن انتقال پیام تبلیغاتی، جلب نظر مشتری، قابلیت و قدرت افزایش فروش را دارا می باشند. این محصولات با مخاطبین مورد نظر خود به صورت مستقیم ارتباط ایجاد می کنند. از کاتالوگ به عنوان ابزاری برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان به وسیله کسب و کارهای متفاوت استفاده می شود. این ابزارها به عنوان یک دفترچه راهنما برای مشتری می باشد که خدمات و محصول مورد نظر را به او معرفی و ارائه می نماید. کاتالوگ برای معرفی بهتر محصول به مشتری، حاوی مطالبی منظم و سازماندهی شده برای توصیف تمام ویژگی های کالا است که اطلاعات دقیق و مفید را در بر دارد.

هدف از چاپ کاتالوگ معرفی خدمات یا محصولات، انتقال اطلاعات مفید و مناسب برای راهنمایی مشتری می باشد. همچنین جذب مشتری نیز از دیگر اهداف این محصول است. از مزایای کاتالوگ میتوان به در دسترس بودن، ماندگاری و همراه بودن با مشتری را نام برد.