نیلی: اگر دولت و بانک‌ها برای کاغذ سرمایه‌گذاری نکنند، ضربه سنگینی می‌خوریم

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: تصورم این است که در موضوع کاغذ، دولت و دستگاه‌هایی که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند از بانک‌ها تا بنیادها، اگر فعالانه عمل نکنند ما ضربه سنگینی خواهیم خورد.
نیلی: اگر دولت و بانک‌ها برای کاغذ سرمایه‌گذاری نکنند، ضربه سنگینی می‌خوریم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی موضوع بحران کاغذ و راهکارهای عبور از وضع کنونی ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام سالک، حجت‌الاسلام پژمانفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، همچنین تعدادی از اعضای صنف نشر در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد.

میثم نیلی در ابتدای این نشست با بیان اینکه سه نشست تخصصی در کنار همایش ورود به دهه پنجم صنعت نشر برگزار خواهد شد و افق آینده، وضع کنونی مدنظر قرار گرفته است، اظهار داشت: موضوع کاغذ، کپی رایت جهانی و بحث بین‌المللی کنوانسیون برن، روش‌ها و پیشنهادهای روشی برای اصلاح امر تولید و توزیع کتاب در شرایط کنونی از مهمترین محورها است.

نیلی با بیان اینکه این جلسه دو هدف را پیگیری می‌کند ابتدا وضعیت کنونی کاغذ و منظر دوم آینده کاغذ گفت: اکنون کاغذ به گذشته ما ربط دارد و حاصل خیلی از اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده و نیاز به حل آن فوریت دارد. هر چند کارهایی صورت گرفته اما شرایط اقتصادی کشور ما را به این سمت سوق می‌دهد که راه‌حل‌های زودبازده و امروز و فردایی را داشته باشیم. دولت، مجلس و دستگاه‌های مرتبط درگیر این مسأ‌له هستند.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی مساله دوم را آینده کاغذ دانست و با توضیح اینکه اگر این مسأله را امسال حل کردیم آیا واقعاً کل مسأله حل شده یا باید به سمت اصولی مشکل کاغذ حرکت کنیم، گفت: ما امروز با دشمنی‌هایی مواجهیم که ابزار قدرت خود را دارند و در حال فعالیت هستند. ما نیز چاره‌ای جز مبارزه نداریم و باید خود را قوی کنیم.

نیلی به جلسه‌ای که سال گذشته در مسجد حضرت خدیجه با برخی از اهالی نشر برگزار شد و منتج به این شد که کاغذ جزو کالاهای اساسی قرار گیرد گفت: در بحث تولید داخلی کاغذ سال ۹۰ و در ابتدای مسیر آغاز به کار فعالیت مجمع ناشران انقلاب اسلامی با جمعی از دوستان دو بار برای بازدید به شوش رفتیم. نشست صمیمانه‌ای در آن منطقه با دست‌اندرکاران کارخانه پارس و کارون برگزار کردیم. موضوع مهم این است که الان در کشورمان ۱.۵ میلیون تن باگاس داریم که قابلیت تولید کاغذ را دارد در همان سال در طرح‌های هفت‌تپه قرار بود ۴ کارخانه کاغذ احداث شود و این در برنامه اول جمهوری اسلامی ایران درج شده بود. اولین آن کارون بود که در حال حاضر هم ناقص است و سه کارخانه دیگر هنوز احداث نشده که اگر کسی پیگیری می‌کرد متوجه می‌شدیم که چرا ۴ کارخانه با بیس باگاس هنوز ساخته نشده است.

وی با بیان اینکه اگر یارانه مطرح شده ۲ سال تجمیع شود و برای تولید کارخانه تخصیص یابد می‌توانیم پیشرفت‌هایی داشته باشیم گفت: یا باید این مسیر پی گرفته شود و یا تکنولوژی از سایر کشورها به ایران می‌تواند راهکار خوبی باشد.

نیلی افزود: تصورم این است در موضوع کاغذ دولت و دستگاه‌هایی که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند از بانک‌ها تا بنیادها، اگر فعالانه عمل نکنند ما ضربه سنگینی خواهیم خورد. هفته گذشته با یکی از دوستانم در صنایع دفاع صحبت می‌کردم. موضوع الیاف بلند را مطرح کردم و این که ما برای تولید کاغذ به این الیاف نیازمندیم اما چون برای کارهای نظامی مصرف دارد تحریم هستیم و اجازه ورود نداریم اما ایشان گفت ما این الیاف بلند را خودمان در کشور تولید می‌کنیم! ۱۵ سال است این الیاف در کشور تولید می‌شود. چطور مطلع نیستید.