چاپگر سه‌بعدی با قدرت تفکیک بالا برای چاپ در ابعاد بزرگ

تهران – ایرنا- یک گروه تحقیقاتی اقدام به ساخت چاپگر سه‌بعدی بزرگی کرده‌اند که می‌تواند با قدرت تفکیک بالا، اجسام بسیار بزرگ در حد انسان را چاپ کند.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن موفق به ارائه چاپگر سه‌ بعدی شدند که ابعاد بسیار بزرگی داشته به طوری که می‌توان اجسامی در ابعاد یک انسان را در مدت چند ساعت با آن چاپ کرد. این فناوری که به آن هارپ (به معنای چاپ سریع در مقیاس بزرگ) گفته می‌شود، یک رکورد در حوزه چاپ سه‌بعدی است. در طول ۳۰ سال گذشته، بیشتر تلاش‌ها برای چاپ سه‌ بعدی محدودیت‌هایی از نظر فناوری داشته است. بیشتر آن‌ها برای تولید قطعات بزرگ با مشکل قدرت تفکیک و هزینه بالا روبه‌رو بوده‌اند. فناوری هارپ این مشکلات را حل کرده ‌است طوری که این امکان فراهم شده تا با قدرت تفکیک بالا بتوان قطعات بزرگ را چاپ کرد.

چاد میرکین از محققان این پروژه می‌گوید: «چاپ سه‌بعدی از نظر مفهومی ابزاری قدرتمند است اما از نظر عملی محدودیت دارد. اگر ما بتوانیم بدون ایجاد محدودیت در مواد و اندازه، سرعت را افزایش دهیم آنگاه انقلابی در تولید ایجاد کرده‌ایم که هارپ آماده این کار است.»

میرکین پیش‌بینی می‌کند که هارپ طی ۱۸ ماه آینده آماده ورود به بازار باشد. در این فناوری از پرتو فرابنفش برای خشک کردن رزین مایع استفاده می‌شود که در نهایت پلاستیک سخت به ‌وجود می‌آید.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Rapid, large-volume, thermally controlled ۳D printing using a mobile liquid interface در نشریه Science به چاپ رسیده است.

در هارپ از فناوری استرولیتوگرافی، نوعی فناوری چاپ سه‌ بعدی استفاده شده است که در آن پلاستیک مایع به ماده‌ای صلب تبدیل می‌شود. هارپ به‌ صورت عمودی و با استفاده از پرتو فرابنفش چاپ را انجام می‌دهد. این فرآیند می‌تواند قطعاتی که سخت، الاستیک و حتی سرامیکی هستند را چاپ کند. قطعات چاپ شده را می‌توان در خودروسازی، هواپیما، دندان‌پزشکی و مد استفاده کرد.

در این روش، راهکاری برای حل مشکل گرمای بالا در فرآیند چاپ ارائه شده است که روی کیفیت نهایی محصول تاثیر مثبتی داشته است.