کارشناس فروش اینترنتی از مزایای بازارهای جدید دیجیتالی می‌گوید

ایسنا/قم یک مدیر و کارشناس کسب و کارهای اینترنتی گفت: در دوران فراگیری ویروس کرونا، که بسیاری از کسب و کارهای حضوری با چالش جدی مواجه شدند، اقبال به سوی کسب و کارهای مجازی و علی الخصوص آموزش‌های مجازی بسیار بیشتر شده است و این نشان از اهمیت این بستر دارد.

حامد حسابی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: فضای مجازی اهمیت زیادی در بازار کسب و کار و آموزش پیدا کرده است و با آشنایی بیشتر جامعه، این اهمیت نیز بیشتر خواهد شد و باید در راه‌اندازی کسب و کارها به این فضا توجه بسیاری صورت گیرد.

وی افزود: در دوران فراگیری ویروس کرونا، که بسیاری از کسب و کارهای حضوری با چالش جدی مواجه شدند، اقبال به سوی کسب و کارهای مجازی و علی الخصوص آموزش‌های مجازی بسیار بیشتر شده است و این نشان از اهمیت این بستر دارد.

این مدیر موفق کسب و کار اینترنتی بیان کرد: یکی از مسائلی که با باعث ایجاد چالش در کسب و کارهای اینترنتی می‌شود، مهیا و یا کامل نبودن زیرساخت‌های شبکه اینترنت است؛ این چالش در کشور وجود داشت ولی اکنون به یک وضع نسبتا مطلوب رسیده‌ایم تا کاربران و صاحبان کسب و کار در شرایط مطلوبی از این فضا استفاده کنند ولی همچنان باید پیشرفت‌ها در این زمینه ادامه پیدا کند تا به شرایط مشابه کشورهای پیشرفته نزدیک شویم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های فضای کسب و کار اینترنتی، کسب مجوزهای نماد الکترونیکی است که باعث ایجاد دردسرهایی برای صاحبان کسب و کار می‌شود و باید در این امر تسهیل شود تا این موضوع دست‌وپاگیر نباشد.

حسابی تصریح کرد: اقبال جوانان نسبت به فضای کسب و کار اینترنتی و آموزش مجازی بسیار بالا است و در یک حد خوبی قرار دارد و همچنین در سنین بالاتر نیز با توجه به معرفی‌های صورت گرفته، استفاده از این فضا به یک حد معمولی رسیده است و قطعا به مرور این اقبال بیشتر نیز خواهد شد.

وی اضافه کرد: ایران دیرتر از بسیاری از کشورها وارد این فضا شده است و طبیعی است که تا اقبال عمومی به این فضا تا یک حد ایده‌آلی برسد، زمان بر خواهد بود و تغییر روش و سبک زندگی به مرور انجام خواهد گرفت؛ البته در خصوص کسب و کار در فضای شبکه‌های اجتماعی، ایران جزو کشورهای اول است و در این خصوص وضعیت بسیار مطلوب است.

این کارشناس کسب و کار اینترنتی اظهار کرد: در استان قم، کسب و کارها در بستر اینترنت وضعیت چندان مطلوبی ندارند ولی در بستر فضای مجازی، اتفاقات خوبی رقم خورده است و کسب‌وکارهای استان قم به خوبی توانسته‌اند موفق ظاهر شوند ولی نیاز است که این کسب‌وکارها توجه بیشتری به بستر اینترنت داشته باشند و عملکرد خود را در آن حوزه تقویت کنند و نباید به بستر فضای مجازی محدود شوند.

وی در خصوص تسهیلاتی که دولت می‌تواند برای کسب و کارهای اینترنتی ایجاد کند، گفت: اولین تسهیلات همان روان سازی و کوتاه کردن فرآیندهای اخذ مجوز است که در بهبود و تسریع کسب و کارها در این عرصه بسیار موثر است؛ همچنین نیاز است که حمایت‌های درست و شفافی از کسب و کارهای اینترنتی صورت گیرد تا شاهد ارتقای سطح کمی و کیفی آن‌ها باشیم.