کاهش ۱۵ درصدی قیمت کاغذ در یک ماه اخیر

به گزارش خبرگزاری برنا، حمید نیکدل رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران، گفت: صنف کاغذ و مقوای تهران در واقع بازار کاغذ و مقوای کل ایران به شمار می آید. صنف ما یک صنف فرهنگی است. کاغذ جزو کالاهای استراتژیک به حساب میآید و در سبد مصرف خانوارها همیشه وجود دارد و قابل حذف شدن نیست.

نیکدل درباره کسب و کار صنف خود این اینگونه توضیح داد: صنف وضعیت خوبی دارد. قیمت ها کاهش یافته است. طی مکاتباتی که با وزارت ارشاد و بانک مرکزی انجام شد ارز دولتی به کاغذ تخصیص یافت و واردات کاغذ به موقع انجام شد در این ماه قیمت کاغذ حدود ۱۵ درصد کاهش یافت.

وی در ادامه بیان کرد: ۸۰ درصد کاغذ مصرفی کشور وارداتی است که اکثر آن از کشورهای چین، اندونزی، ژاپن و کره وارد می شود. متاسفانه در ایران به خاطر کمبود آب، کارخانه قدرتمند تولید کاغذ نداریم. در این شرایط بازرگانان و تجار ما دراین شرایط تحریم توانسته اند با تامین به موقع ارز کاغذ مصرفی کشوررا تامین کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران درباره چالش ها و مشکلات صنف خود گفت: مشکل اصلی این است که وقتی دولت ارز تخصیص نمیدهد، واردات کاغذ به مشکل میخورد. دیگر اینکه گمرک کالاهای ما را راحت تر و زودتر ترخیص کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران با تاکید بر اینکه بارها با وزارت دارایی مکاتبه کردیم که از کاغذ به عنوان یک کالای اساسی مالیات کمتری اخذ شود افزود: جلساتی در اتاق اصناف تهران برگزار و مقرر شد که کاغذ به صورت عمده فروش ۵ درصد و به صورت خرده فروشی ۱۰ درصد سود داشته باشد، در حالی که اینگونه نیست و گاهی با ۵/۰درصد سود کاغذ در بازار جابه جا می شود. سازمان مالیات می گوید که شما باید بین ۴ تا ۵ درصد از فروش کاغذ سود کنید و مالیات نیز بر همین اساس تعیین می شود در حالی که کاغذ با کمتر از ۱درصد سود فروخته می شود.

وی در خاتمه تصریح کرد: از دولتمردان خواهشمندیم صنف کاغذ کشور را بیشتر حمایت کنند و به موقع ارز مورد نیاز آن را تامین کنند تا کاغذ ارزان تر در دسترس همه به خصوص دانشجویان و دانشآموزان قرار گیرد.