آشنایی با روش‌های مختلف چاپ در صنعت بسته‌بندی

صنعت چاپ روی بسته‌بندی‌های مختلفی که با اهداف متفاوت ایجاد می‌شوند، بسیار گوناگون هستند و می‌توانند نیاز ما را در هر نوع بسته‌بندی محصولات برطرف سازند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کیان مهر، تکنولوژی و سیستم‌های متفاوتی در صنعت چاپ روی انواع مختلفی از بسته‌بندی‌ها به کار گرفته شده است که مزیت و معایب بسیاری نیز دارند. ما در این مطلب قصد داریم تا در مورد انواع مختلف چاپ بر بسته‌بندی‌ها توضیحات کامل بدهیم و نحوه عملکرد هر کدام از این شیوه‌ها را بیان کنیم.

روش‌های چاپ روی انواع مختلف بسته‌بندی

شیوه‌های چاپ بر بسته‌بندی‌های مختلف و با کمک دستگاه‌های چاپ متفاوت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

چاپ افست یا لیتوگرافی
چاپ فلکسوگرافی
چاپ دیجیتال
چاپ اسکرین

در ادامه به توضیح کامل چاپ افست و مزیت‌ها و معایب آن به طور کامل خواهیم پرداخت:

۱-چاپ افست offset

چاپ افست روشی برای چاپ روی انواع مختلف بسته‌بندی است که با استفاده از آن می‌توان چاپ تمام رنگی و باکیفیت بالایی را روی انواع مختلف کاغذ و مقوا انجام داد.چاپ افست با استفاده از چهار رنگ و با کمک صفحات مخصوصی انجام می‌شوند. در این نوع از چاپ امکان سلفون کشی و لمینت کردن جعبه‌ها، امکان تا کردن آن‌ها و یا ایجاد برش روی جعبه، امکان چاپ در چندین رنگ، قابلیت درج اطلاعات بر روی بسته‌بندی وجود دارد.
این نوع چاپ ماشین مخصوص به خود دارد، تمامی رنگ‌ها از ترکیب چهار رنگ اصلی آبی یا سایان، ارغوانی و یا مجنتا، رنگ زرد و یا یلو و رنگ سیاه و یا کلید که در اختصار به این چهار رنگ CMYK گفته می‌شود تشکیل شده است.
پس از آماده شدن طرح چاپ، در ابتدا این طرح باید با کمک دستگاه مخصوصی با نام Platesettr بر روی یک ورق نازک آلومینیومی Offset printing plate که به آن زینک هم می‌گویند نقش ببندد. این ورقه زینک که حاوی طرح چاپ می‌باشد، باید برای هر چهار رنگ به صورت مجزاء تولید گردد.عملکرد زینک‌ها به گونه‌ای است که فقط نوشته‌ها و تصاویر نقش بسته روی آن مرکب چاپ را به خود جذب می‌کنند. پس از این کار زینک با برداشتن مقدار مناسبی رنگ از غلطک، طرح چاپی خود را به سیلندر لاستیکی دیگری با استفاده از فشار منتقل می‌کند. پس از اتمام این مرحله، با عبور کاغذ از سیلندر لاستیکی، طرح نقش بسته را روی کاغذ مورد نظر پیاده می‌کند. به طور معمول از این نوع چاپ که با کمک دستگاه‌های مخصوص به خود انجام می‌گیرد، برای چاپ روی بسته‌های مواد غذایی، لوازم آرایشی و یا حتی محصولات الکترونیکی استفاده می‌شود.

مزیت‌های دستگاه چاپ افست

توانایی انجام چاپ‌های رنگی باکیفیت بالا
می‌توان برای رنگ پنجم و یا ششم در این‌گونه دستگاه‌ها از رنگ‌های PMS مانند طلایی و یا نقره‌ای استفاده کرد.
استفاده از روکش‌های مختلف پس از چاپ ۴ رنگ اصلی
دقت چاپ بالا و یکنواخت در همه شیت‌های چاپی

معایب دستگاه چاپ افست

برای انجام این‌گونه چاپ نیاز به داشتن هزینه اولیه می‌باشد.
به دلیل زمانبر بودن تغییر سفارش و نیاز به تنظیم مجدد دستگاه، حداقل تعداد قابل چاپ ۱۰۰۰ شیت چاپی می‌باشد.
چاپ کمتر از ۱۰۰۰ شیت با این‌گونه دستگاه‌ها،توجیه اقتصادی ندارد.
نیازمند استفاده از کاغذی با سطح صاف و صیقلی

۲-دستگاه چاپ افست GTO

یکی از انواع دستگاه‌های خاصی که برای چاپ افست روی بسته‌بندی‌های مختلف استفاده می‌شود و بسیار پرکاربرد نیز است.
شرکت بسته‌بندی کیان مهر شامل دستگاه چاپ افست با GTO است، که بسیار دستگاه کاربردی محسوب می‌شود. از اندازه‌های چاپ با کمک این دستگاه روی بسته‌بندی‌ها می‌توان به اندازه ۳۵*۲۵ سانتی‌متری اشاره کرد که به آن سایز نیم ورقی می‌گویند.
این دستگاه قابلیت چاپ در اندازه‌های ۴۵*۳۰ و ۵۰*۳۵ را نیز دارا می‌باشد. از این نوع دستگاه افست معمولاً برای چاپ در ابعاد کوچک و با تیراژهای پایین مانند انواع بروشور، لیبل و … استفاده می‌شود.

۳-دستگاه چاپ ۴.۵ ورقی speedmaster CD ۱۰۲

یکی دیگر از دستگاه‌های چاپ در شرکت بسته‌بندی کیان مهر، دستگاه چاپ Speedmaster است. این ماشین چاپ قابلیت انعطاف بالایی دارد که به همین علت به ابزاری برای گسترده شدن تمامی نسازهای چاپ افست تبدیل شده است.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دستگاه چاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل عملکرد چاپ با بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات
کنترل و فرمان توسط سیستم انحصاری شرکت هایدلبرگ
امکان چاپ بر روی کاغذهای متفاوت و با ضخامت‌های متنوع
تغذیه و تحویل کار بر اساس سیستم تنظیمات پیشرفته
کنترل مرکزی مجهز شده به مانیتور لمسی و سیستم کنترل پیشرفته
دارای تجهیزات پیشرفته جانبی برای سازگار کردن ماشین چاپ بر اساس نیاز مشتری
مدل‌های وسیعی از این نوع ماشین چاپ در دو رنگ تا ده رنگ و با پیکربندی پیشرفته با دستگاه ورنی و خشک‌کن و امکانات سفارشی ورنی اختصاصی

این دستگاه برای کسانی که به دنبال بالاترین سطح اتوماسیون و کیفیت‌های عملیاتی در زمینه چاپ صنعتی، انواع مختلف چاپ بر روی بسته‌بندی و همچنین چاپ لیبل هستند بهترین گزینه استفاده از دستگاه speedmaster CD ۱۰۲ است که به واحدهای تغذیه و تحویل تمام اتوماتیک و قدرتمند که برای ماشین‌های چاپ خانواده speedmaster XL ۱۰۵ نیز طراحی گردیده است، تقریباً می‌تواند تمامی نیازهای چاپی مجموعه را در کنار مرکز کنترل عملیات بسیار پیشرفته prinect press center از speedmaster CD ۱۰۲ یک ماشین چاپ ایده آل برای تولید می‌سازد.
در شرکت بسته‌بندی کیان مهر از دستگاه‌های چاپ بسیاری برای عملیات چاپ بر روی سطوح مختلف استفاده می‌شود که از اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به همین دو دستگاه چاپ GTO و speedmaster CD ۱۰۲ شرکت Heidelberg آلمان اشاره کرد.