آغاز به کار نمایشگاه آینده چاپ ایران در ایران مال/ دعوت از فعالان صنعت غذا برای بازدید از این نمایشگاه مدرن

نمایشگاه آینده چاپ ایران روز گذشته آغاز به کار کرد و تا ۲۳ دی ماه هر روز از ساعت ۱۰ الی ۱۸ در مرکز نمایشگاهی ایران مال برپاست.
به گزارش ستاد خبری نمایشگاه آینده چاپ ایران، مراسم افتتاحیه نمایشگاه آینده چاپ ایران صبح روز گذشته ( سه‌شنبه ۲۰ دی ماه(، با حضور علی اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ کشور در مرکز نمایشگاهی ایران مال برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه احسان قاضی زاده هاشمی در سخنرانی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه توسط بخش خصوصی جای تشکر و قدردانی دارد گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق اقداماتی انجام داد تا منافذی برای نوآوری و خلاقیت برای فعالان بخش خصوصی ایجاد شود.
وی افزود: آنچه که به آن نیاز داریم این است که در چنین شرایطی فرصت ها را شناسایی کنیم و به دست بیاوریم ما در منطقه فرصت‌های بی‌نظیری برای فعالیت در حوزه‌های مختلف چاپ و بسته‌بندی داریم، به عنوان مثال در استان خراسان اقدامات خوبی در حوزه جعبهسازی و کارتن‌سازی انجام می‌شود.
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در زنجیره تولید این حوزه چاپ صادرات خوبی انجام می‌شود، ادامه داد: باید شبیه این کار در نقاط دیگر کشور هم انجام شود و شاهد افزایش صادرات باشیم، البته این کار نیازمند انسجام و تقویت صنوف و اتحادیه‌ها است، هرچقدر برگزاری نمایشگاه گ‌هایی از این دست از این دست بیشتر باشد، ما به هدف خود نزدیک‌تر می‌شویم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی را یک ضرورت دانست و گفت: در چنین رویدادهایی فعالان صنف می توانند کار همدیگر را ببینند و نوعی انتقال تجربه و دانش انجام شود تا گام واحدی برای کل کشور رقم بخورد و منافعی بیشتری نیز برای تولید کنندگان ایجاد شود.
قاضی زاده هاشمی بر لزوم خلاق بودن در حوزه صنعت تاکید کرد و گفت: چاپ یک صنعت فرهنگی آمیخته به هنر می دانیم، برای رونق در این حوزه ما نیازمند خلاقیت، ابداع و ابتکار هستیم.
وی با بیان اینکه برای آینده صنعت چاپ نیازمند یک برنامه ریزی جامعه هستیم گفت: صنعت چاپ مثل سایه به صنایع محصول محور نیست، بلکه صنعتی است که روح دارد و مبتنی بر خلاقیت و هنر است این صنعت مکمل بسیاری از تولیدات در کشور به شمار می‌آید.
قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: در صنعت چاپ از دو بخش کتاب و مطبوعات در بودجه سالانه حمایت می‌شود و اگر در مسیر اجرا دچار چالش شود باید به آن رسیدگی شود، ما در حوزه کتاب و مطبوعات سیاست حمایتی جدید در این دوران نیز نظارت می‌کنیم.
وی در این زمینه توضیح دا: بودجه سالانه و اعتبار در قالب یارانه نقدی یا یارانه کاغذ دولتی همچنین یارانه‌ای مختلف به عنوان سیاست حمایتی برای کمک به فعالان حوزه چاپ و نشر و تقویت فعالیت آنها اختصاص پیدا می‌کند، در صندوق اعتباری هنر نیز بودجه و اعتباری برای این حوزه در نظر گرفته شده است.
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه تسهیل فعالیت فعالان چاپ و تمام صنوف وابسته نیز در ذیل این اقدامات و حمایت‌ها انجام می‌شود.‌
اهمیت نمایشگاه آینده چاپ ایران در دیپلماسی فرهنگی
علی اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این مراسم بود. وی در صحبت‌هایی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه می‌تواند موجب رونق کسب و کار صنعت چاپ کشور شود، گفت: نمایشگاه آوردگاه هنر هنرمندان صنعت چاپ کشور است و می‌تواند زمینه‌ای برای دیپلماسی فرهنگی در کشور ما ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ حامی این رویداد است، افزود: می‌توان امیدوار بود که با برگزاری این نمایشگاه تخصصی در کشور در آینده نزدیک شاهد شکل‌گیری پایه‌های مستحکم صنعت چاپ در منطقه باشیم.
ابراهیمی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با شما دغدغه صنعت چاپ دارد، ادامه داد: صنعت چاپ در توسعه صادرات کشور نقش بسزایی دارند و می‌تواند در توسعه صادرات غیر نفتی نیز این نقش را داشته باشد.
وی تاکید کرد: هر واحد چاپی به عنوان یک میدان غیرنفتی برای صادرات صنعت چاپ کشور است، می‌توانیم با همدلی و همراهی یکدیگر، صنعت پویا و با اعتلایی داشته باشیم، البته در این میان نیاز به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری داریم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار شماست .
در بخش دیگر این مراسم، بابک عابدین، رئیس نمایشگاه آینده چاپ ایران با اشاره به برگزاری این رویداد گفت: در تلاشیم که با برگزاری نمایشگاه IFPEX تحولی در چاه و عرضه آن در جامعه بین الملل ایجاد کنیم و هدف ما تقویت فعالیت تولید محور و نوآورانه است.
وی با بیان اینکه ایده برگزاری این نمایشگاه از سال ها قبل آغاز شده است، وی افزود: رویکرد ما این است که روند رو به جلو به سمت آینده داشته باشیم و هدف ما تغییر نگرش همچنین ایجاد تحول و توسعه در صنعت چاپ ایران است.
عابدین با بیان اینکه تصمیم گرفتیم با انسجام صنفی و صنعتی جلو برویم، ادامه داد: نمایشگاه آینده چاپ ایران در تلاش است مرکزی برای ارائه و عرضه تولیدات و خدمات صنعت چاپ به منطقه و خارج از کشور باشد، امیدواریم در آینده نزدیک ایران به بازار و محل ارائه خدمات چاپ و بسته بندی در دنیا و منطقه تبدیل شود.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی تاکید کرد در کنار هم قرار گرفتن بازدیدکنندگان شرکت‌های خارجی در کنار تولید کنندگان داخلی و منطقه می‌تواند زمینه‌ای ایجاد کند تا ایران را به قطب منطقه در حوزه چاپ و بسته‌بندی تبدیل کنیم.
عابدین در بخش دیگر صحبت های خود درباره لزوم برگزاری نمایشگاههای تخصصی توضیح داد: باید تلاش کنیم در مسیر توسعه و پیشرفت با حرکت رو به جلو و مستمر توجه مسئولان و سیاستگذاران را به حوزه چاپ جلب و بخش صادرات را در کشور خود تقویت کنیم.
به گفته وی، اگر مسیر فعالیت در بخش صادرات تقویت شود می‌توانیم در زمینه‌های مختلف مطالبه گر باشیم و در آینده فضای ایجاد شود تا با آرامش کسب و کار خود را دنبال کنیم.
نمایشگاه آینده چاپ ایران تا ۲۳ دی هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در مرکز نمایشگاهی ایران مال برپا است.