آمازون ۷۵هزار نیروی جدید استخدام می‌کند

فروشگاه اینترنتی آمازون در واکنش به افزایش حجم سفارش‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تصمیم دارد تعداد نیروهای خود را مجددا افزایش دهد.

خانه‌نشین شدن بسیاری افراد به‌علت شیوع کرونا باعث محدود شدن گزینه‌های خرید به فروشگاه‌های آنلاین شده است. از همین رو میلیون‌ها نفر برای تهیه‌ی مایحتاج گوناگون خود به خرید از فروشگاه آمازون روی آورده‌اند. این مسئله برای این فروشگاه اینترنتی درآمد بسیاری به ارمغان آورده است؛ بااین‌حال حتی این شرکت عظیم نیز تاکنون قادر به پاسخگویی کامل به حجم بالای تقاضا برای مواد غذایی، مایحتاج ضروری خانه و سایر اقلام نبوده است. به همین دلیل آمازون در تلاش برای افزایش توان خدمات‌دهی به خریداران اقدام به استخدام نیرو کرده و همچنین محدودیت‌هایی برای مشتریان جدید در نظر گرفته است.

این غول خرده‌فروشی آنلاین امروز اعلام کرد که برای پاسخ‌گویی به حجم بالای تقاضا، طی چند هفته‌ی آتی ۷۵ هزار کارمند پاره‌وقت و تمام‌وقت استخدام خواهد کرد. این شرکت حدود یک ماه پیش ۱۰۰ هزار نفر نیروی جدید برای بخش‌های مختلف نظیر انبار و بخش حمل‌ونقل استخدام کرده بود؛ اما به‌نظر می‌رسد به‌خدمت‌گیری این تعداد نیرو برای هماهنگ شدن با حجم بالای تقاضا کافی نبوده است.

این شرکت همچنین اعلام کرده است که از اواخر همین هفته به فروشندگان ثالث اجازه‌ی ازسرگیری فروش اقلام غیرضروری از طریق بخش توزیع آمازون را خواهد داد. آمازون حتی با وجود جذب ۱۷۵ هزار نیروی جدید برای رساندن کالاها به دست مشتریان اما باز هم از کاربران تقاضا کرده است که برای دریافت سفارش‌ها صبر و تحمل به خرج دهند. این فروشگاه آنلاین حتی به اعضای سرویس آمازون پرایم اعلام کرده است که احتمال تأخیر در تحویل سفارش‌ها وجود دارد.

آمازون در اقدامی دیگر، جهت جلوگیری از افزایش روزافزون حجم تقاضا امکان سفارش‌گذاری از سوی کاربران جدید را برای خرید مواد خوراکی و اقلام موردنیاز در خانه غیرفعال کرده است.

این شرکت از زمان شروع بحران کووید ۱۹ ظرفیت سفارش‌های فروشگاه زنجیره‌ای هول‌فودز را به میزان ۶۰ درصد افزایش داده است. فروشگاه زنجیره‌ای هول‌فودز از زیرمجموعه های آمازون است که به فروش مواد غذایی می‌پردازد. آمازون انتظار دارد محدودیت‌های ظرفیتی ناشی از سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی در کنار افزایش تقاضا همچنان باعث دشوار شدن یافتن زمان آزاد تحویل برای مشتریان شوند.

آمازون در یک پست وبلاگی با ذکر خبر استخدام جدیدش این‌طور نوشته است:

ما ظرفیت‌ها را هر هفته افزایش می‌دهیم و از مشتریان می‌خواهیم که خریدهای خود را به‌صورت هفتگی انجام دهند. همچنین از آن دسته مشتریانی که امکان خرید ایمن برای آن‌ها مهیا است تقاضا داریم خریدهای خود را به‌صورت حضوری انجام دهند.

آمازون در بیانیه‌ی خود ایمنی و سلامت مشتریان و کارکنان را از دلایل محدودیت‌های اخیر برشمرده است؛ با‌این‌حال کارکنان آمازون در چند هفته‌ی اخیر به نحوه‌ی واکنش این شرکت به خطرات ویروس کرونا برای نیروهای کاری به‌طور جدی انتقاد کرده‌اند.

تاکنون در بیش از صد انبار آمازون آزمایش کرونای برخی کارکنان مثبت گزارش شده است. هفته‌ی گذشته اعتراضات کارکنان یکی از انبارهای این شرکت در ایالت پنسیلوانیا مبنی بر جدی گرفته نشدن خطر بیماری کووید ۱۹ از سوی آمازون به انجام تحقیقات از جانب مسئولان دولتی انجامید. در چند هفته‌ی اخیر در چندین انبار آمازون گروه‌های کوچکی از کارکنان اعتصاب کرده‌اند و برخی نیز به اقدامات اعتراضی دست زده‌اند. این شرکت، رهبر یکی از رویدادهای اعتراضی را اخراج کرده است اما علت آن را چیزی غیر از اقدام به سازمان‌دهی اعتراضات برشمرده است.

آمازون در پاسخ به انتقادها گفته است که اقدامات ایمنی در واکنش به شیوع ویروس کرونا را تشدید کرده و تعداد بیشتری ماسک و دستکش محافظتی بین کارکنان توزیع کرده است. همچنین این شرکت هفته‌ی گذشته از راه‌اندازی طرح ویژه‌ای برای آزمایش گرفتن از کارکنانش خبر داده بود؛ بااین‌حال اعلام کرده است که گسترش این طرح برای دربرگرفتن همه‌ی کارکنان زمان بیشتری می‌طلبد.