ارائه خدمات چاپی به دیگر کشورها رسما مجاز شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در نشست خبری اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده  امکان  قبول سفارش برای خدمات چاپی به متقاضیان کشور های همسایه برای کشورمان فراهم شد.

وی افزود: با هماهنگی که با مقامات دولتی انجام شده است فعالان اقتصادی بخش چاپ و بسته بندی می توانند با رعایت ضوابط ایران و به صورت قانونی خدمات صادراتی ارائه دهند و اتحادیه مسئولیت های لازم را بر عهده گرفته است.

ابوالحسنی ادامه داد: قیمت تمام شده محصولات و خدمات چاپی در ایران با توجه به پایین بودن دستمزد نیروی انسانی در ایران ارزان است اما قوانین دست و پاگیری نیز در کشور وجود که موانعی را نیز پیش روی صادر کنندگان ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: ترکیه به فعالان اقتصادی خود در این بخش برای صادرات به  عراق ۱۳ تا ۱۵ درصد مشوق های صادراتی پرداخت می‌کند اما مشوق های صادراتی که در ایران پرداخت می شود در بسیاری از بخش ها قابل دریافت نیست و مشوق‌ها بعد از یک سال پرداخت می‌شود.

ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران ادامه داد: بسیاری از محصولات تولیدی کشورمان مانند خرما به صورت فله ای صادر می‌شود که با بسته بندی این محصولات می توانند ارزش افزوده بالاتری ایجاد کرد.

وی گفت: در برخی از صنایع، امکانات و سرمایه گذاری لازم برای بسته بندی تخصصی انجام نشده است نه به طوری که  خرما باید به نحوی خشک شود که امکان بسته بندی و حفظ سلامت این محصول فراهم شود.

 رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران ادامه داد: برای صادرات پسته نیز آمادگی بسته بندی تخصصی وجود دارد  اما این مشکل را نیز داریم که فرهنگ بسته بندی به درستی جا نیافته است.

وی  در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: تعامل خوبی با وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارشاد در دولت سیزدهم ایجاد شده است و در تصمیم گیری های مرتبط با بخش به ویژه در تعامل با وزارت صمت تاثیرگذار هستیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به تاثیرات افزایش نرخ دلار در این صنعت ادامه داد: با توجه به قیمت بالای دستگاه‌های چاپ بعد از گرانی دلار، برنامه ریزی شده است با کمک دولت، تسهیلات لازم برای خرید دستگاه های چاپ  به فعالان این بخش اعطا شود.

وی تصریح کرد: قیمت یک دستگاه چاپ حدود یک و نیم میلیون دلار شده است که سرمایه گذاران به تنهایی از پس هزینه های آن بر نمی‌آیند.