از کاربرد جت پرینتر در خط تولید محصول چه می‌دانید؟

جت پرینتر نوعی ماشین چاپ الکترونیکی با قطعات مکانیکی و هیدرولیکی است و اگر می خواهید در مورد دستگاه جت پرینتر اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، جت پرینتر نوعی ماشین چاپ الکترونیکی با قطعات مکانیکی و هیدرولیکی است. استفاده از این نوع از چاپگرها بیشتر در خط تولید کارخانه‌هایی مانند مواد غذایی، آشامیدنی، لوازم آرایشی، صنایع دارویی، صنایع تولیدی روغن‌های صنعتی، سلولزی، صنایع چوب، نئوپان، ام دی اف و غیره است.

هنگامی که روند تولید محصول در کارخانه‌های تولیدی به اتمام می‌رسد در انتهای خط تولید، این پرینترها برای درج اطلاعات مختلف مانند تاریخ تولید، تاریخ انقضا، قیمت، شماره سریال، لوگو و غیره که به منزله شناسنامه محصول تولیدی در نظر گرفته می‌شوند و به مشتری جهت انتخاب مناسب محصول کمک می‌کند، استفاده می‌شود

این پرینترها می‌توانند اطلاعات مختلف و مورد نیازی را که روی محصول درج می‌شود حداکثر تا ۶ سطر بر روی محصول تولیدی چاپ کنند. جت پرینترها برای درج اطلاعات بر روی محصول از جوهر و کارتریج استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید در مورد دستگاه جت پرینتر اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

دستگاه جت پرینتر چگونه عمل می‌کند؟

* دستگاه جت پرینتر برای کنترل عملیات چاپ قطعه‌ای به نام برد الکترونیکی دارد که همانند مغز در دستگاه عمل می‌کند.

* گرفتن اطلاعات الکترونیکی و پخش جوهر بر روی محصول توسط هد دستگاه انجام می‌شود.

* سنسور یا چشم الکترونیکی که با نام فتوسل نیز شناخته می‌شود و کار آن فرمان چاپ می‌باشد، یکی دیگر از اجزای اصلی این نوع پرینترها بوده و در نزدیکی هد دستگاه قرار دارند.

*برای رساندن جوهر از مخزن‌های گوناگون موجود در این دستگاه‌ها، از قطعه‌ای به نام مدار جوهر رسانی استفاده می‌کند. این قطعه خود شامل مخزن جوهر، فیلتر تصفیه جوهر، شیلنگ حاوی جوهر و پمپ و… می‌باشد.

انواع جت پرینتر

۱. جت پرینتر دستی

این نوع جت پرینتر فاقد سنسور بوده و برای استفاده از آن‌ها، اپراتور باید محصول را در مقابل دستگاه عبور دهد (یا برعکس) تا دستگاه بتواند اطلاعات مربوطه را بر روی محصول چاپ کند.

جت پرینتر دستی بیشتر برای درج اطلاعات بر روی محصولاتی که وزن آنها سنگین است مانند بشکه، کارتن‌های سنگین، گالن و … که امکان حمل آنها وجود ندارد، استفاده می‌شود.

یکی دیگر از موارد استفاده از جت پرینترهای دستی در صنایعی است که تیراژ محصولات تولیدی آنها کم است.

۲. جت پرینترهای صنعتی اتوماتیک

جت پرینتر صنعتیمی‌تواند با سرعت زیاد بر روی محصولات تولید شده ای که از روی نوار تسمه نقاله عبور می‌کنند، اطلاعات مورد نیاز را پرینت کنند.

جت پرینترهای صنعتی اتوماتیک معمولاً همراه با دستگاه‌های بسته بندی در خط تولید قرار می‌گیرند و عمدتاً برای کارخانجاتی است که محصول را در تیراژ بالا تولید می‌کنند.

برخلاف جت پرینترهای دستی این نوع چاپگرها دارای سنسور بوده و پس از تولید و بسته بندی محصول و عبور از مقابل آنها می‌توانند محصول تولید شده را به صورت خودکار تشخیص داده و اطلاعات مربوطه را بر روی آن درج کنند.

با توجه به اینکه در برخی از مدل‌های این نوع پرینترها ۶۲ هد وجود دارد باعث می‌شود تا دستگاه بتواند اطلاعات گوناگون را با اندازه‌های مختلف روس سطوح چاپ کند.

جت پرینتر صنعتی سبک و قابل حمل بوده و مقاومت زیادی در برابر ضربه‌های احتمالی دارد.

این دستگاه‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند بسیار مورد استقبال در صنایع و کارخانجات هستند.

مزایای استفاده از جت پرینتر در خط تولید

* از این دستگاه‌ها می‌توان برای چاپ اطلاعات مورد نیاز بر روی بسته بندی محصول با هر کالایی به راحتی استفاده نمود.

* جت پرینترها علاوه بر این که می‌توانند بر قسمت‌های صاف محصولات چاپ را انجام دهند می‌توانند اطلاعات را بر روی سطوح ناهموار که دارای قوس می‌باشند نیز چاپ کنند.

* دستگاه‌های جت پرینتر مصرف کم و بهینه ای داشته و حتی می‌توانند از باتری‌هایی که قابل شارژ شدن هستند نیز استفاده کنند.

* یکی از ویژگی‌های جالب جت پرینترهای صنعتی اتوماتیک این است که می‌توانند تمام اطلاعاتی که نیاز است بر روی محصول درج شود مانند روز، ساعت، شماره و شیفت کاری را با متصل شدن به سیستم به صورت اتوماتیک بر روی محصول درج کند.

این مسئله همچنین باعث می‌شود در صورتی که محصول تولیدی مشکلی داشته باشد به راحتی بتوان آن را از میان سایر محصولات جدا کرد.

منبع : کداجت www.codajet.com