انتخاب رزولوشن (Resolution) مناسب برای طراحی های مختلف

انتخاب تفکیک پذیری یا همان رزولوشن مناسب اولین گام در طراحی به حساب می آید. اشتباه در انتخاب رزولوشن ممکن است باعث خراب شدن کار چاپی گردد. در این مقاله به اختصار به نحوه انتخاب رزولوشن مناسب برای کارهای مختلف خواهیم پرداخت.

ابتدا باید بدانیم کهاصولا دو دسته از نرم افزارهای گرافیکی وجود دارد. نرم افزارهای برداری ( (vectorو نرم افزار های بیت مپ (Bitmap) از جمله نرم افزارهای برداری می توان به معروف ترین آنهایعنی Corel Draw،FreeHand وIllustratorاشاره کرد و از جمله نرم افزارهای بیت مپ می‌توان Photoshop و Corel PhotoPaint را نام برد.

در نرم افزارهای برداری خط و اشکال بر اساس روابط و فرمولهای ریاضی رسم میشوند بدین معنا که زمان رسم یک دایره ، نرم افزار از طریق معادله خط دایره آن را رسم میکند بنا بر این هرچقدر هم که تصویر را زوم کنید این دایره دوباره ترسیم می شود و بدون کنگره ورنجه است اما در نرم افزارهای بیت مپ رسم اشکال بر اساس نقاط تاریک و روشن(پیکسل) است،به این صورت که کل صفحه‌ی شما مانند یک کاغذ شطرنجی به خانه های ریز مربع شکل تقسیم می شود و هر خانه ای دارای رنگ مخصوص خود است و با در کنار هم قرار گرفتن این مربع های رنگی تصویر بوجود می آید درست مانند یک کوبلن. به زبان دیگر هنگامی که یک دایره را در Photoshop رسم میکنید و با ابزار zoom آن را بزرگ می کنید آنچه مشاهده می کنیدنقاط تاریک وروشنی است که کنگره دار دیده می شود.

طبیعتا هر چه تعداد این مربع ها بیشتر و سایز آنها کوچکتر باشد تصویر کیفیت بهتری خواهد داشت و البته فایل آن هم حجم بیشتری پیدا خواهد کرد. تعداد این مربع ها در یک اینچ (۲/۵۴ سانتی متر)  همان رزولوشن تصویر است. واحد رزولوشن همDPIاست که مخففDot Per Inch می‌باشد (نقطه در اینچ). مثلاً در یک تصویر با رزولوشن۳۰۰DPIدر هر اینچ از تصویر (در طول یا عرض فرقی نمی کند) تعداد ۳۰۰ مربع کوچک قرار دارد. توجه داشته باشید که رزلوشن مربوط به نرم افزار های بیت مپ است و در نرم افزار های وکتور اساساً چنین مفهومی وجود ندارد مگر در هنگامی که قصد دارید از یک نرم افزار وکتور خروجی بیت مپ بگیرید . در این صورت نرم افزار از شما رزولوشن مورد نظر شما را می‌پرسد و با آن رزولوشن تصویر بیت مپ مورد نظر شما را می سازد.

توجه داشته باشید که کیفیت یک عکس علاوه بر رزولوشن به سایز عکس نیز بستگی دارد. مثلاً اگر عکسی در اختیار داشته باشید که رزولوشن آن۳۰۰ DPI باشد و سایز آن نیز ۱۰ سانی متر در ۱۰ سانتی متر باشد تعداد مجموع مربع های شما ۱.۴۴۰.۰۰۰ عدد خواهد بود در صورتی که تصویری با همین رزولوشن اما با سایز ۱ سانت در ۱ سانت تنها دارای ۱۴.۴۰۰ مربع خواهد بود. یعنی کیفیت آن نسبت به حالت اول ۱۰۰ برابر کمتر است. به همین دلیل است که در بسیاری از موارد برای بیان کیفیت یک عکس یا یک دوربین از واحد مگا پیکسل استفاده میشود . یعنی تعداد پیکسل های طول و عرض را در هم ضرب می کنند و عدد بدست آمده را تقسیم بر میلیون می‌کنند و عدد بدست آمده را بر حسب مگا پیکسل بیان می‌کنند.

انتخاب رزولوشن مناسب برای طرح های مختلف :

الف : طراحی های چاپ افست :

برای طراحی هایی که قرار است چاپ افست شوند فایلهای خود را با سایز اصلی و رزولوشن۳۰۰ DPIطراحی کنید. اگر با رزولوشن پایین تر طراحی کنید حتی اگر طرح شما در کامپیوتر خوب به نظر برسد در چاپ کیفیت کار پایین خواهد بود . مخصوصاً نوشته های شما از کیفیت خوبی برخور دار نخواهند بود.

توجه داشته باشید که از ابتدا و در هنگام شروع طراحی رزولوشن خود را درست تنظیم کنید در غیر این صورت چنانچه در انتهای کار رزولوشن را بالا ببرید فایده نخواهد داشت و کارتان در هنگام چاپ خراب خواهد شد.

چنانچه با نرم افزار های وکتور (مثلاً کورل) طراحی می کنید و قصد دارید تا خروجی بیت مپ (مثلاً با پسوندTIFیاJPG) بگیرید هم حتماً دقت کنید که تنظیمات خروجی را روی رزولوشن۳۰۰ DPIقرار دهید.

در ضمن از رزولوشن های بالا تر برای طراحی استفاده نکنید. درست است که کیفیت کارتان افزایش پیدا می‌کند اما اولاً حجم فایلتان هم افزایش پیدا میکند و سرعت سیستمتان در هنگام طراحی به شدت پایین می آید ، دوم اینکه در لیتو گرافی ها در ابتدا فایلهای با رزولوشن بالای۳۰۰ DPIرا به۳۰۰ DPIتبدیل می‌کنند و سپس از آن زینک می‌گیرند. یعنی عملاً حتی اگر با رزولوشن بالای ۳۰۰ DPI هم طراحی کنید در نهایت تغییری در کیفیت کار چاپیتان بوجود نخواهد آمد.

ب : طراحی برای چاپ بنر و پلات:

معمولاً بنر و پلات در سایز های بزرگ چاپ میشوند و معمولاً هم پوستر های چاپ شده از فاصله ی بیشتری نسبت به کارهای افست دیده می‌شوند. به همین دلیل هم معمولاً سایز فونت های آنها بسیار بزرگتر از فایل های چاپ افست انتخاب می‌شود. بنا بر این در طراحی هایی که برای چاپ بنر و یا پلات انجام می‌شود نیازی نیست با رزولوشن ۳۰۰ طراحی کنید و اگر هم این کار را انجام دهید در هنگام چاپ رزولوشن کار شما را پایین می آورند تا ارسال فایل به پلاتر با سرعت بالاتری انجام شود. در فایلهایی که برای پلات ایندور (چاپ فضای داخلیIndoor) که معمولاً بر روی کاغذ کوتد ، بوم (Canvas) و یا بک لایت (Back Light) انجام میشود رزولوشن۱۷۰ DPIبا سایز اصلی کار مناسب است. برای چاپ اوت دور (چاپ فضای خارجیOut Door) هم که معمولاً روی بنر و یا فلکسی انجام می‌شود رزولوشن ۱۲۰ انتخاب می‌شود.

در هر صورت توصیه من به شما این است که با توجه به گوناگونی و تفاوت زیاد دستگاه های پلاتر قبل از شروع طراحی با چاپخانه ای که قصد دارید فایل را به آنجا ارسال کنید رزولوشن کار خود را هماهنگ کنید.

ج : طراحی برای سایت و اینترنت:

در طراحی برای وب سایت های اینترنتی رزولوشن استاندارد۷۲ DPIاست. از هیچ رزولوشن دیگری در طراحی برای اینترنت استفاده نکنید.

نوشته شده توسط : مهندس امیر حسین گرشاسبی