انواع جنس ورق کارتن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

برای اینکه سفارش انبوه کارتن را ثبت کنید، لازم است که کاغذ، شیت، نحوه تبدیل کاغذ به شیت و فلوت و… را که فرآیند تولید یک کارتن است بشناسید. در ادامه این مطلب به بررسی انواع جنس ورق کارتن در کارتن سازی خواهیم پرداخت.

کارتن سازی دارای مراحل مشخصی است؛ و انواع ورق کارتن طبق برنامه و ساختار تعیین شده برای بسته بندی محصولات متنوع در کارخانه کارتن سازی تولید می‌شوند. برای اینکه سفارش انبوه کارتن را ثبت کنید، لازم است که کاغذ، شیت، نحوه تبدیل کاغذ به شیت و فلوت و… را که فرآیند تولید یک کارتن است بشناسید. چون هر کارتنی با توجه به شرایط تولید آن و اقلامی که برای تولید کارتن استفاده شده استحکام و قابلیت چاپ پذیری متفاوتی دارد.

جنس انواع ورق کارتن در کارتن سازی

در این بخش آسان پک به عنوان بهترین و معروف‌ترین شرکت کارتن سازی ایران فرایندی که یک کاغذ برای تبدیل شدن به کارتن طی می‌کند را ارائه کرده است. همچنین انواع ورق کارتن نیز در این مطلب معرفی شده‌اند تا تولیدکنندگان شناخت بیشتری درباره انواع کارتن، نحوه تعیین قیمت کارتن بسته بندی یا سفارش انبوه کارتن به دست بیاورند.

کاغذ در کارتن سازی

کاغذ به بافت نازکی از هر ماده الیاف‌دار گفته می‌شود که پس از تفکیک الیاف آن به صورت مکانیکی و تعلیق در آب به شکل ورقه نازکی تبدیل می‌شود. کاغذهایی که در کارخانه‌های کارتن سازی استفاده می‌شوند شبیه یک رول استوانه‌ای شکل هستند.

رنگ این کاغذها معمولاً قهوه‌ای و سفید است؛ و به صورت کیلوگرم سفارش داده می‌شوند. در فرایند کارتن سازی باید وزن کاغذ تحت کنترل باشد، تا میزان تخمین هزینه‌های شرکت و مقدار دور ریزه‌های کاغذ در طول فرآیند تولید کارتن به درستی تخمین زده شود.

هر کاغذ بر اساس خواص فیزیکی و نوع استفاده‌ای که دارد در دسته‌بندی مشخصی قرار می‌گیرد. تست لاینرها معمولاً رنگی بوده و از کرافت‌ها سبک‌تر هستند. همچنین تست لاینرها قابلیت چاپ پذیری مناسبی ندارند؛ بنابراین برای تولید کارتن‌هایی که برای عرضه در شلف آماده می‌شوند باید از ورق‌های با کیفیت‌تری استفاده شود.

انواع جنس ورق کارتن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

تبدیل کاغذ به ورق (شیت)

کاغذهای کارتن سازی معمولاً دارای آهار بیرونی یا داخلی هستند و پس از اینکه با فلوت‌ها ادغام می‌شوند به شیت تبدیل خواهندشد. سپس شیت برای تولید ورق کارتن در ابعاد مورد نظر برش داده می‌شود و بعد از چسب زنی و چاپ به کارتن قابل استفاده تبدیل می‌شود.

در واقع کاغذها در کارخانه کارتن سازی مستقیم به کارتن‌های مختلف تبدیل نمی‌شوند، بلکه ابتدا کاغذ توسط دستگاه تبدیل کاغذ به ورق (شیت) به شیت‌های با ابعاد مشخصی تبدیل می‌شود. سپس شیت‌ها برای تولید انواع جنس ورق کارتن استفاده می‌شوند.

آشپزخانه چسب

برای تبدیل کاغذ به شیت لازم است که کاغذ و فلوت‌ها وارد واحد آشپزخانه چسب شوند. در این واحد با کمک دستگاه BHS چسب به کاغذها و فلوت میانی آن‌ها انتقال پیدا می‌کند؛ و پس از چسباندن دو ورق زیره و رویه کارتن به فلوت میانی، یک شیت کارتن آماده استفاده می‌شود.

انواع مختلف ورق (شیت)

با توجه به تعداد فلوت‌های میانی استفاده شده در کارتن سازی، نوع ورق کارتن مشخص می‌شود. در بررسی انواع جنس ورق کارتن معمولاً دو نوع ورق قابل مشاهده هستند. کارتن‌های سه لایه که ورق آن‌ها از یک زیره، یک رویه و یک لایه فلوت تشکیل شده است؛ و کارتن‌های پنج لایه که در آن‌ها یک زیره، یک فلوت، یک لایه کاغذ، یک لایه فلوت و یک رویه دیده می‌شود.

نوع فلوتی که در کارتن‌های سه لایه استفاده می‌شود از نوع B، C و E است. استقامت فلوت CB از فلوت CE بیشتر است. در فرایند کارتن سازی، باتوجه به نحوه حمل بار کارتن‌ها، نوع محصولی که در کارتن قرار می‌گیرد و چیدمان کارتن‌ها روی هم موقع انبارش، جنس فلوت مناسب برای کارتن انتخاب می‌شود.

به طور کلی هر چقدر تعداد فلوت‌های استفاده شده در کاغذ کارتن بیشتر باشد استحکام کارتن مورد نظر بیشتر خواهد بود؛ البته هر چقدر ضخامت فلوت بیشتر باشد قابلیت چاپ پذیری روی کارتن کمتر خواهد شد. به همین دلیل است که در کارخانه آسان پک برای کارتن‌هایی که نیاز به چاپ دارند از فلوت‌های ظریف و در عین حال مقاوم برای تولید انواع ورق کارتن استفاده می‌شود.

و در انتها…

با توجه به اینکه کارتن برای بسته بندی چه محصولی استفاده می‌شود و میزان استحکام و چاپ پذیری مورد انتظار از آن چقدر است، کارخانه‌های کارتن سازی از کاغذها و فلوتینگ‌های مختلفی برای تولید کارتن استفاده می‌کنند. اگر محصول سبک باشد مانند چیپس و پفک، از کارتن‌هایی که دارای فلوتینگ بازیافتی هستند استفاده می‌شود؛ اما در صورتی که نیاز به بسته بندی اقلام سنگین یا حساس وجود داشته باشد، لازم است که جنس ورق کارتن از جنس چوب باشد.

اگر تولید کننده قصد دارد کارتن را برای حمل میوه‌ها و سبزیجات استفاده کند و علاوه بر استحکام نیاز به چاپ پذیری مناسب کارتن دارد، جنس ورق کارتن و فلوت میانی آن باید با توجه به این ساختار استفاده شود. بنابراین با توجه به محصولات آماده شده برای بسته بندی، تعداد محصولات، چیدمان آن‌ها و فروش محصولات به صورت مستقیم در کارتن، نوع ورق کارتن و قیمت آن مشخص خواهد شد