اهمیت چاپ کاتالوگ در دنیای امروزی

اهمیت و مراحل چاپ کاتالوگ

در دنیای امروز، بازار رقابتی در فعالیت های اقتصادی و تجاری رنگ و بوی دیگری دارد. چاپ کاتالوگ، بروشور و سایر محصولات تبلیغاتی یکی از شیوه های موثر و پر طرفدار برای تبلیغات و بازاریابی به شمار می آید. با وجود گسترش و نفوذ رسانه ها و شبکه های مجازی در بحث تبلیغات، ولی هم چنان نقش و اثر مثبت استفاده از چاپ کاتالوگ حرفه ای، استاندارد و در عین حال جذاب بر هیچ کس پوشیده نیست. چاپ کاتالوگ، به عنوان ابزاری مهم برای معرفی محصولات و خدمات شما به مخاطبین، می تواند به طور کامل معرف محصولاتتان و همچنین راه ارتباطی آن ها با شما باشد. در گذشته برای تبلیغات و معرفی محصولات از اطلاعیه ها و تراکت های یک برگی استفاده می شد که با گسترش و بزرگ تر شدن بازار صنایع دیگر جوابگو نبوده و ایده ی طراحی و چاپ کاتالوگ شکل گرفت. از شکل گیری اولین کاتالوگ ها در دنیای بازاریابی و تبلیغات، زمان زیادی نگذشته، در واقع در اواسط قرن بیستم جوامع صنعتی به این نتیجه رسیدند که تراکت ها تک رنگ و یک برگه ای پاسخگوی نیازهای بازار رقابتی نمی باشد. کاتالوگ های امروزی در تعداد صفحات بیشتر و با تنوع طرح و رنگ و سرشار از خلاقیت و هنر، طراحی می شوند که از دیدگاه بصری کاملا جاذب بوده و از نظر محتوایی نیز به طور کامل بیانگر محصولات، خدمات و ویژگی های آن ها می باشد. در واقع کاتالوگ جزوه ای است که هدف اصلی آن معرفی شما، سازمانتان و خدمات و محصولاتی است که ارائه می دهید. مطالعه کاتالوگ توسط مشتریان علاوه بر آگاهی کامل از اطلاعات محصول، می تواند باعث ایجاد تمایل در مخاطب برای خرید محصول نیز بشود.

مراحل چاپ کاتالوگ

یکی از مراحل مهم برای چاپ کاتالوگ منحصر بفرد با بیشترین اثرگذاری، مرحله طراحی آن می باشد. طرحی که توسط متخصصان گرافیک خلق شود و در آن خلاقیت و فاکتورهای جالب توجه به کار برده شود، نصف راه را طی کرده و با انجام چاپی تمیز و با کیفیت، کاتالوگ شما به بهترین شکل آماده است. در طراحی کاتالوگ توجه داشته باشید تعداد صفحات آن مضربی از عدد ۴ باشد. بعد از اینکه طرح پیشنهادی برای کاتالوگ توسط مشتری تایید گردید، این طرح به لیتوگرافی رفته و فرم بندی طرح ها انجام می گردد که در طی آن صفحات به صورت دو تایی کنار یکدیگر قرار می گیرند. بعد از فرم بندی، نوبت به تهیه زینک می رسد. با توجه به تعداد رنگ های به کار رفته در طرح، تعداد مشخصی زینک تهیه می گردد. برای نمونه در طرح های تک رنگ با توجه به رنگ مورد استفاده یک زینک گرفته می شود و در طرح های پنج، شش و. رنگ به تعداد زینک ها اضافه می شود. معمولا رنگ های پنجم طلایی یا نقره ای می باشند که برای چاپ آن ها، نیاز به دستگاه های چاپ مجهز پنج رنگ می باشد.

در پروسه چاپ کاتالوگ پس از اتمام مرحله چاپ، برای کیفیت بهتر و ماندگاری بیشتر کاتالوگ که در طول زمان کیفیت خود را از دست ندهد، معمولا از پوششی برای محافظت از سطح آن استفاده می شود که جنس این پوشش ها متفاوت بوده و از انواع آن می توان به سلفون مات، سلفون براق، پوشش یووی موضعی براق، پوشش یووی شنی و پوشش یووی اکلیل که بیشتر در کارهای فانتزی و کودکانه کاربرد دارد، اشاره نمود. از انواع پوشش های مورد توجه چاپخانه ها پوشش های یووی هستند که در دو نوع برجسته یا موضعی مورد استفاده قرار می گیرند. پس از طراحی و چاپ کاتالوگ و سلفون کشی آن، نوبت به صحافی کاتالوگ می رسد. این عمل بدین صورت انجام می شود که فرم های کاتالوگ ها تا می شوند و داخل هم قرار می گیرند و به یکدیگر به شکل منگنه ساده یا لوپ صحافی می شوند. تفاوت منگنه ساده با منگنه لوپ در زیبایی آن می باشد به طوریکه در حالت منگنه لوپ پشت کاتالوگ برجستگی ایجاد شده که در منگنه ساده این برجستگی مشاهده نمی شود

نیازهای چاپ کاتالوگ

چاپخانه ها برای چاپ کاتالوگ حرفه ای، تجهیزات و امکانات خاصی داشته که با توجه به خواسته مشتری، بسته به هزینه مورد نظر و مدت زمان تحویل سفارش از شیوه های متفاوت چاپ برای مثال چاپ دیجیتال، افست و … استفاده می کنند. صفحات کاغذ مورد استفاده برای چاپ کاتالوگ بسیار متفاوت است که ضخامت آن در حد میکرون یا میکرومتر می باشد. کاغذهای ضخیم دارای مواد متراکم در ساختارشان می باشند. به عنوان نمونه کاغذ مورد استفاده برای چاپ کاتالوگ های رنگی کاغذ گلاسه می باشد که معیار سنجش کیفیت آن مقاومت گرمایی آن می باشد. کاغذ های art paper بهترین نوع برای چاپ کاتالوگ به شمار می آیند که معمولا در چاپ مجلات بسیار با کیفیت یا برای چاپ کاتالوگ برای شرکت هایی که خواهان کاتالوگ هایی با کیفیت عالی می باشند، مورد استفاده قرار می گیرد. برای چاپ کاتالوگ هایی که در طرح آن ها تصاویر زیادی به کار رفته است پیشنهاد می شود از کاغذ کرافت استفاده می گردد. رنگ این نوع از کاغذها قهوه ای بوده و جنسی بسیار مقاوم دارند. این کاغذ به دلیل کیفیتش رنگ های به کار رفته در کاتالوگ را به خوبی نمایش می دهد. برای چاپ کاتالوگ بسته به کیفیت و زمان مورد نظر برای تحویل کار، از چاپ افست یا چاپ دیجیتال استفاده می شود. جهت انجام چاپ کاتالوگ زمانی که مشتری عجله دارد و تیراژ درخواستی کم تر از هزار نسخه باشد، می توان از چاپ فوری استفاده نمود که برای این مورد از پرینترهای لیزری استفاده می شود.
ابعاد استاندارد برای چاپ کاتالوگ

ابعاد مورد استفاده برای چاپ کاتالوگ عموما تعریف شده و مشخص می باشد که به معرفی چند مورد از پر کاربردترین آن ها اشاره می نماییم:

کاتالوگ A4 یا رحلی با ابعاد ۱۲ در ۲۸ سانتی متر به هر دو صورت افقی و عمودی
کاتالوگ A4 یا رحلی بزرگ با ابعاد ۲۴ در ۳۴ سانتی متر به هر دو صورت افقی و عمودی
کاتالوگ مربع با ابعاد ۲۳ در ۲۳ سانتی متر
کاتالوگ A5 یا رفعی با ابعاد ۱۵ در ۲۱ سانتی متر به هر دو صورت افقی و عمودی
کاتالوگ وزیری با ابعاد ۱۷ در ۲۴ سانتی متر به صورت عمودی

گفتنی ست سایزهای ذکر شده به عنوان بهترین اندازه ها با توجه به استانداردهای ماشین های چاپ به شمار می روند.