باتری‌های حالت جامد آینده احتمالاً با چاپگرهای سه‌بعدی تولید خواهند شد

استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی برای ساخت باتری‌های حالت جامد، یعنی این محصول می‌تواند در آینده در شکل‌های سفارشی نیز ساخته شود.

رقابت برای ساخت باتری‌های حالت جامد (Solid-State Battery) که توان رقابت با سلول‌های لیتیوم‌یونی امروزی را داشته باشند، در حال افزایش است. باتری‌های لیتیوم‌یونی در همه‌جا حضور دارند؛ از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی و دوربین و دستگاه‌های دیگر. این نوع باتری‌ها از زمان معرفی اولین نسل آن‌ها در دهه‌ی ۱۹۹۰، همچنان به‌عنوان محبوب‌ترین راهکار برای ذخیره‌سازی انرژی استفاده می‌شوند. البته این راهکار نقص بزرگی به نام «امنیت» دارد؛ زیرا درصورت آسیب‌دیدن یا قرارگرفتن درمعرض دمای زیاد، خطر آتش‌سوزی آن‌ها وجود دارد.

به‌نوشته‌ی ورج، الکترولیت مایعِ قابل‌اشتعال موجود در باتری‌های لیتیوم‌یونی در باتری‌های حالت جامد، با ماده‌ی جامد پایدارتری جایگزین می‌شود. این باتری‌ها مزیت‌های دیگری نیز مثل قدرت و سرعت شارژ و طول‌ عمر بیشتر را ارائه می‌دهند. درحال‌حاضر، بسیاری از استارتاپ‌ها تلاش می‌کنند تا اولین باتری‌های حالت جامد خود را از حالت آزمایشی به مرحله‌ی تولید انبوه برسانند تا ثابت کنند که این فناوری ازنظر تجاری پایدار است.

یکی از شرکت‌های فعال درزمینه‌ی تولید باتری‌های حالت جامد Sakuú است که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت می‌خواهد نسل بعدی باتری‌های حالت جامد را با چاپگرهای سه‌بعدی تولید کند. Sakuú مدعی شده است که فناوری چاپ سه‌بعدی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با حفظ ابعاد، تعداد لایه‌های موجود در باتری‌ها را افزایش دهند.

این امر به افزایش ظرفیت آن‌ها درمقایسه‌با باتری‌هایی که با روش‌های سنتی ساخته می‌شوند، کمک می‌کند. ازنظر تئوری، می‌توان باتری‌های حالت جامد آینده را در شکل‌های سفارشی نیز تولید کرد که این ویژگی برای قراردادن آن‌ها در دستگاه‌هایی که فرم‌فکتور خاصی دارند، بسیار مفید خواهد بود. ناگفته نماند این شرکت هنوز نمونه‌ی اولیه‌ی باتری حالت جامد تولیدشده با فناوری چاپ سه‌بعدی را آماده نکرده است.