بازار سیاه و مافیایی کاغذ| دولت کاغذ را به چاپخانه‌داران بفروشد

فعال در صنعت چاپ و نشر مازندران به وجود مافیا در بازار کاغذ اشاره کرد و گفت: این مافیا با ایجاد بازار سیاه کاغذ آن را چندبرابر نرخ دولتی به چاپخانه داران می فروشند.

علی زارع که حدود ۲۰ سال در صنعت چاپ مازندران فعالیت می‌کند، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه صنعت چاپ جزو پنج صنعت برتر جهان است، افزود: اگر قصد داریم اقتصاد کشور ما از نابسامانی خارج شود باید به صنعت چاپ نگاه ویژه ای شود.

وی ادامه داد: همچنین اگر قصد داریم تولیدات ناخالص داخلی و ارزش افزوده تولیدات با جهش مواجه شود، ملزم هستیم که شبیه دیگر کشورها به صنعت چاپ توجه و از فروش محصولات به صورت فله ای جلوگیری کنیم.

وی گفت:محصولات تولیدی باید با بسته بندی استاندارد و روز دنیا وارد بازارهای جهانی شود و اگر این اتفاقات رخ دهد شاهد شکوفایی اقصتاد در کشور خواهیم بود.

زارع با اشاره به کمبود کاغذ اظهار داشت: متاسفانه کاغذ با ارز ترجیحی وارد بازار می شود و این کاغذها توسط مافیا در بازار سیاه فروخته می شود و ما مجبوریم کاغذ مورد نیاز صنعت چاپ را از بازار سیاه تهیه کنیم و اگر برنامه ریزی شود تا کاغذ با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به چاپخانه دار داده شود و نظارت صورت گیرد، شاهد گرانی در حوزه کاغذ نخواهیم بود.

مدیر چاپخانه تکتم ساری یادآور شد: در حال حاضر هر بند کاغذ با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار تومان به صورت دولتی فروخته و در بازار سیاه آن را با بندی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خریداری می کنیم و اگر این کاغذ مستقیم به چاپخانه داران داده شود، کاغذ با همان قیمت به دست مصرف کننده خواهد رسید.

وی به وجود مافیا در صنعت چاپ و نشر اشاره و اضافه کرد: این عده با گرفتن کاغذهای دولتی آن را در بازار سیاه و آزاد به فروش می رسانند و لازم است دولت مستقیم کاغذ را به چاپخانه داران بفروشد و از بازار سیاه در کاغذ جلوگیری کند.