برای حضور در بازار کتاب دنیا نیاز به بازآفرینی توانمندی‌های چاپ داریم

اسماعیل سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: بیشتر کتاب هایی که در شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر شده در حوزه تبلیغ دین بوده است و قبل از این که سازمان فرهنگ و ارتباطات از سازمان تبلیغات اسلامی جدا شود؛ تولید کتاب به زبان‌های دیگر هم جزو رسالت‌های شرکت چاپ و نشر بوده است. مثلا قرآن به زبان‌های روسی و چینی چاپ می‌شده یا کتاب‌های صحیفه سجادیه و آثار شهید بهشتی، مرتضی مطهری، علامه طباطبایی که به زبان‌های دیگر به چاپ می‌رسیده اما با جدا شدن سازمان فرهنگ و ارتباطات از سازمان تبلیغات اسلامی، این ماهیت تغییر کرد ولی نام چاپ و نشر بین‌الملل همچنان روی این شرکت باقی ماند که امروزه تناسب چندانی با حوزه ماموریتی چاپ و نشر ندارد و معتقدم باید این نام تغییر کند.

وی افزود: پسوند «بین‌الملل» امروزه یک نماد است که به‌راحتی نمی‌توان آن را تغییر داد و حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ماموریتی را بر عهده ما گذاشته‌ تا به کمک «بنیاد کتاب» به نام دیگری برسیم که هم نماد بین‌المللی بودن حفظ شود و هم با حوزه ماموریت ما تناسب داشته باشد. البته ورود به بازارهای جدید خارج از کشور، مستلزم بازآفرینی توانمندی‌های شرکت چاپ و نشر است که درحال افزایش این توانمندی‌ها هستیم.

سلطانی با ارائه آماری از کتاب های منتشر شده در شرکت چاپ و نشر بین‌الملل گفت: در سال۹۸ حدود ۱۰ تا ۱۲عنوان کتاب جدید در این انتشارات به چاپ رسید که اکنون این رقم به حدود ۱۱۰عنوان کتاب افزایش یافته که ۷۳ عنوان آن، کتاب اولی است و این آمار، حکایت از افزایش تولید کتاب نسبت‌به سال‌های قبل دارد.

مدیر سابق انتشارات موسسه ایمان ماندگار افزود: از زمان تاسیس نشر بین‌الملل تا سال۹۸، حدود ۵۰۰ عنوان کتاب به چاپ رسیده درحالی‌که از سال۹۸ تاکنون، حدود ۱۵۰عنوان اثر منتشر شده است. چاپ کتاب‌هایی در حوزه دانشگاهی نیز از فعالیت‌های این انتشاراتی محسوب می‌شود.

وی با بیان این که بیشتر کتاب‌های تولیدشده در حوزه‌های مذهبی، روانشناسی، تاریخ و رمان بوده، افزود: ایجاد «شوراهای محتوایی» در این نشر، کمک بسیاری کرده است که این شوراها هر دو هفته یک‌بار در یک جمع نخبگانی برگزار می شود و کتاب‌هایی را که قرار است چاپ شود، با نگاه‌های دقیق کارشناسی از نظر محتوایی بررسی می‌کنند؛ البته ما جزو محدود نشرهایی هستیم که به‌منظور افزایش محتوا چندین مرحله بررسی چاپ کتاب را در دستورکار قرار داده‌ایم. چراکه این نشر، متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی است و باید ضریب خطاها پایین باشد.

سلطانی افزود: شرکت چاپ و نشر به‌منظور تمرکز بر حوزه محتوا برای چاپ کتاب، ۱۸دسته محتوایی خود را به هشت دسته محتوایی تقلیل داده تا چاپ به‌تدریج تمرکز محتوایی پیدا کند، چراکه بر این باوریم که هرچقدر در حوزه محتوا متمرکزتر باشیم، تخصصی‌تر عمل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف در دوره جدید «آموزش نویسندگانی» است که با این نشر در ارتباط هستند که تاکنون پنج دوره مختلف نویسندگی در تهران و قم برای علاقه‌مندان به حوزه نویسندگی برگزار شده که مهم‌ترین دوره آن به نام «دیدار با ابرار» است که تاکنون سابقه نداشته است.

مدیر شرکت چاپ و نشر بین‌الملل از راه اندازی فروشگاه های این انتشارا در شهرهای مشهد و شیراز خبر داد و گفت: درحال‌حاضر دو فروشگاه در شهرهای تهران و قم مشغول فعالیت هستند و قرار است پایگاه اطلاع رسانی شرکت چاپ و نشر به نام «کتاب بین‌الملل» ایجاد شود.

وی افزود: به‌ ثمررساندن طرح «زندگی‌نامه رهبران مقاومت» و آماده شدن کتاب زندگی‌نامه سید عارف حسین حسینی، از علمای اهل پاکستان، از فعالیت‌های دوره جدید است؛ علاوه‌براین، زندگینامه شیخ ابراهیم زکزاکی، از علمای نیجریه‌ای، نیز در دستور کار تولید است. یکی از مجموعه‌هایی که به‌ صورت کامل با ما همکاری دارد «پژوهشکده باقرالعلوم» است که بازوی محتوایی ما محسوب می‌شود و چاپ کتاب «اسطوره حاج‌قاسم» و مجموعه کتاب‌های «آقا روح‌الله» نیز، ثمره این نوع همکاری‌هاست.

شرکت چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی در اوایل دهه۶۰ راه‌اندازی و در سال۱۳۷۳ بود که به «نشر بین‌الملل» معروف بود. این شرکت در دوره های مختلف، به چاپ و انتشار آثار دینی اهتمام داشته و علاوه‌ بر چاپ آثاری به زبان‌های خارجی از علمای معاصر چاپ کرده و قرآن کریم نیز به زبان‌های انگلیسی، روسی و چینی منتشر شده است. همچنین کتاب‌های فراوانی به زبان فارسی در موضوعات فقه و علوم قرآنی، فلسفه و کلام اسلامی، عرفان اسلامی، تاریخ اسلام، سیره و شرح زندگی معصومان، فرهنگ جامع سخنان امامان معصوم(ع) و دیگر موضوعات چاپ و منتشر کرده است.