برتری PDF/X نسبت به دیگر فرمت های ذخیره سازی

نویسنده : مریم هاشمی

به طور کلی نرم‌افزارهای گرافیکی به دو دسته‌‎ی برداری (وکتور) و رستر تقسیم می‌شوند. پرکاربردترین نرم‌افزارهای برداری CorelDraw، Illustrator، InDesign هستند. Photoshop نیز نرم‌افزار طراحی بسیار معروف از نوع رستر می‌باشد. یکی از مزایای نرم‌افزارهای وکتور این است که هرچه طرح خود را بزرگ‌‌نمایی کنید کیفیت خطوط و منحنی‌ها کاملا حفظ خواهد شد.

نکته‌ای که در رابطه با این نرم‌افزارها وجود دارد این است که نباید از نرم‌افزارهای نوع وکتور، خروجی رستر گرفته شود زیرا با این عمل، کیفیت خوب طراحی‌های وکتور به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. به بیان ساده‌تر خطوط و منحنی‌ها در حالت رستر به صورت پیکسلی و نقطه نقطه دیده خواهند شد و ممکن است در چاپ برخی از آن‌ها به طرح اولیه آسیب وارد شود.

در ادامه این مقاله به بررسی برخی از فرمت های رایج ذخیره سازی طرح‌ها و پرکاربردترین و استانداردترین فرمت می‌پردازیم.

بررسی فرمت ‌های رایج

نوع و فرمت خروجی که از یک طرح در نرم‌افزارهای گرافیکی گرفته می‌شود در میزان کیفیت چاپ آن تاثیرگذار است.

فرمت های مختلفی برای هر نرم افزار گرافیکی وجود دارد که هرکدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند اما اینکه کدام یک مناسب کارهای چاپی است مسئله‌‌ای است که تعیین‌کننده‌ی کیفیت مطلوب طرح در چاپ خواهد بود.

فرمت ‌های رایجی که امروزه بیشترین کاربرد را دارند عبارت اند از : JPEG، JPG، TIFF، PDF، PNG و …. . البته لازم به ذکر است که این فرمت ‌‌ها نوع خروجی در زمان ذخیره‌ی فایل در نرم‌افزار هستند و به‌طور مجزا هر نرم‌افزار گرافیکی دارای فرمت مخصوص به خود جهت بازگشایی تنها در همان نرم‌افزار می‌باشد. به عنوان مثال فرمت خاص برای نرم‌افزار فتوشاپ PSD، نرم‌افزار کرل‌دراو CDR و نرم‌افزار ایلوستریتور AI است.

از میان فرمت های بیان شده عام‌ترین آن‌ها JPEG است. این نوع خروجی به صورت تصویر بوده و قابل اجرا در تمامی سیستم‌ها است. منتها عیب بزرگی که می‌توان برای آن بیان کرد کاهش کیفیت طرح و تصویر آن است. از این فرمت بیشتر در مواردی که کیفیت حائز اهمیت نیست و یا به خروجی با حجم پایین نیاز است استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که می‌توان توسط این فرمت میزان حجم و کیفیت را در رنج محدود و پایینی که دارد انتخاب کرد. جهت برخورداری از بالاترین کیفیت در این نوع ذخیره سازی تصویر بهتر است، Quality را در حالت ماکزیمم که عدد ۱۲ است قرار دهید.

فرمت JPEG

بنابراین فرمت JPEG برای کارهای چاپی مناسب نبوده و نتیجه مطلوبی را ایجاد نمی‌کند.

خروجی طرح به صورت TIFF یکی دیگر از فرمت های پرکاربردی است که چون در مقایسه با فرمت JPEG کیفیت بالاتری داشته و لایه‌های طراحی را در خود نگه می‌دارد از محبوبیت بیشتری برخوردار است. نکته‌ای که درباره‌ی این فرمت وجود دارد و برای کارهای چاپی می‌تواند بسیار مشکل‌ساز شود رستر بودن آن است. به عبارتی دیگر اگر زیباترین و حرفه‌ای‌ترین طرح را هم در نرم‌افزارهای وکتور ایجاد کنید اما به هنگام ذخیره‌ی آن‌ از فرمت TIFF استفاده کنید، نتیجه‌ای که در چاپ حاصل می‌شود یک طرح بی‌کیفیت است. بنابراین این نوع فرمت با حفظ لایه‌های باز طرح، مناسب نرم‌ا‌فزارهای رستر همچون فتوشاپ است.

پس از این فرمت ها شاید بتوان به جرات گفت که خروجی PDF بهترین و مناسب‌ترین نوع خروجی است. چراکه ضمن حفظ کیفیت مطلوب، برای هر دو نوع رستر و وکتور قابل استفاده است. همچنین این فرمت در ورژن‌های جدید نرم‌افزارهای طراحی قابلیت نگه‌داری لایه‌ها به صورت باز را دارد.

فرمت PDF دارای نوع خاصی تحت عنوان PDF/X است که از آن تحت عنوان فرمت محبوب برای چاپ یاد می‌شود.

 

PDF/X فرمت استاندارد مورد تایید چاپ

همان‌طور که بیان شد فرمت PDF/X دارای استاندارهایی است که برای چاپ یک طرح مورد تایید است.

هنگامی که یک طرح را با فرمت PDF/X به چاپخانه ارسال می‌کنید، مشکلاتی که از نظر کاهش کیفیت و یا تبدیلات وکتور به رستر ایجاد می‌‎شود دیگر وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر این فرمت نیز همانند TIFF امکان دسترسی به لایه‌ها را از طریق بازگشایی طرح در نرم‌افزارهای طراحی فراهم می‌کند.

 

فرمت PDF/X در کدام قسمت از نرم افزار قرار دارد؟

حال سوالی که درباره‌ی این خروجی ممکن است مطرح گردد این است که به هنگام ذخیره‌ی فایل در میان تمامی فرمت ها تنها عنوان PDF وجود دارد نه عنوان PDF/X، پس چطور می‌توان این فرمت را ایجاد کرد؟

هنگامی که گزینه‌ی PDF را در تنظیمات ذخیره‌ِی سند انتخاب می‌کنید پس از کلیک بر روی گزینه‌ی Save، پنجره‌ای همانند تصویر زیر باز می‌شود. در این قسمت می‌بایست در بخش General و زیر منوی Standard یکی از گزینه‌های مربوط به PDF/X را انتخاب کرد.

فرمت PDF/X

همچنین تنظیمات دیگری که می‌توان برای این فرمت درنظر گرفت سازگاری با ورژن‌های مختلف نرم‌افزار Acrobat است.

 

بنابراین با توجه به موارد بیان شده می‌توان از فرمت PDF/X به عنوان یک خروجی مناسب و با کیفیت جهت ارسال طرح به چاپخانه استفاده کرد.