بررسی فونت به عنوان نکته ای مهم در چاپ

نویسنده : مریم هاشمی

استفاده از فونت مناسب در هر جایی که مورد مطالعه قرار می‌گیرد بسیار مهم است. خواه این نوشته به صورت یک جمله چند کلمه‌ای باشد و یا به صورت متون بلند.
تاکنون بدون شک با این اتفاق روبرو شده‌اید که با اشتیاق برای مطالعه‌ی مطلبی به وب‌سایتی مراجعه کرده اما به محض مشاهده‌ی متن با فونت نامناسب و آزاردهنده از آن صحفه به سرعت خارج شده‌اید. این میزان از اثرگذاری و اهمیت استفاده از فونت مناسب در تمامی کارهای چاپی نیز صدق می‌کند.

به طور مثال در چاپ محصولاتی همچون تراکت، کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت، ست اداری، کتاب و … عدم توجه به فونت مناسب با نوع طراحی، محصول و خدمات می‌تواند به راحتی از جلوه آن بکاهد و توجه مخاطبین را به اندازه‌ای که باید جلب نکند.

از سویی دیگر همواره باید به این نکته توجه داشت که تنها داشتن یک طرح با فونتی که در صفحه‌ی نمایش کامپیوتر قابل قبول و استاندارد به نظر می‌رسد کافی نیست. بدین ترتیب پیش از چاپ طرح خود می‌بایست استانداردهایی که در زمینه‌ی چاپ صحیح فونت‌ها در نظر گرفته شده است را رعایت کرد.

در ادامه‌ی این مقاله مواردی که می‌تواند شما را به استاندارد مورد نظر در چاپ فونت نزدیک کند را بیان خواهیم کرد.

هنگامی که سندی را برای چاپ ارسال می‌کنید ممکن است که برای فونت‌های طراحی شده‌ به هم‌ریختگی و ناهمگونی ایجاد گردد که در این حالت در تهیه‌ی خروجی فیلم و پلیت شما مشکلاتی ایجاد می‌شود. بدین ترتیب می‌توان از دو راه حل استفاده کرد. ساده‌ترین و اولین راه حل این است که به هنگام ارسال سند طرح خود، فونت‌ها را نیز ارسال کنید. در این حالت چاپخانه مذکور با نصب فونت‌ شما در سیستم خود می‌تواند طرح شما را به درستی مشاهده و چاپ کند. دومین راه حل، تبدیل فونت‌ها به منحنی (convert to curve) است. این امر در ارسال فونت توسط نرم افزارهایی که دارای ساختار برداری هستند (مانند CorelDraw و InDesign) بسیار ضروری است.

فونت

البته لازم به ذکر است که در برخی موارد می‌توان از تبدیل سند ارسالی به صورت PDF و یا تصویر با فرمت tiff استفاده کرد منتها اگر در متن شما فونت‌های بسیار کوچک و در اندازه‌ی ۶ پوینت وجود دارد بهتر است که از این نوع تبدیل استفاده نکنید. زیرا در این حالت قابلیت تبدیل فونت‌های خیلی کوچک با کیفیت بالا وجود ندارد و در اطراف نوشته‌ها کنگره‌های ریزی ایجاد می‌شود. در اصطلاح به این حالت رنجه می‌گویند. ایجاد رنجه در فونت به ظاهر آن آسیب رسانده و کاملا آن را از حالت طبیعی خارج می‌کند.

به خاطر داشته باشید که ایجاد حالت رنجه می‌تواند در حالتی که تصاویر و اشکال طرح همچنان در کیفیت قابل قبول پس از تبدیل به فرمت tiff هستند نیز رخ دهد. با کمی درشت‌نمایی متن می‌توان به راحتی این کنگره‌ها را مشاهده کرد.

بنابراین با توجه به موارد بیان شده و نوع سند خود می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کرده و طرح خود را از نظر بررسی فونت در قالب استاندارد صحیح چاپی قرار دهید.