برگزیدگان نهمین جشنواره صنعت چاپ در اردبیل تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، در این آئین که عصر پنجشنبه در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کشور اظهار کرد: صنعت چاپ در کشور بیش از ۲۰۰ سال سابقه دارد و ما هیچ صنعتی را به غیر از صنعت چاپ با این سابقه نداریم که با گذر از فراز و نشیب‌های مختلف هنوز نتوانسته به معنای واقعی جایگاه و منزلت خود را پیدا کند.

غلامرضا شجاع با بیان اینکه همه صنایع وابسته به صنعت چاپ هستند و بدون حضور و مشارکت چاپ امکان توسعه و پیشرفت ندارند، تصریح کرد: در سه عرصه فرهنگ، صنعت و تجارت نمود و نشانه‌هایی از تقویت صنعت چاپ را به عینه می‌توان دید که با ایده‌های نو و خلاقانه این صنعت راهکارهای متفاوتی را ارائه کرده است.

وی نقش صنعت چاپ را در صنعت هواپیماسازی، خودروسازی و… یادآور شد و گفت: ۴۰ درصد قطعات هواپیما و خودرو به صنعت چاپ وابسته هستند و در آمریکا صنعت چاپ به عنوان صنعت سوم محسوب می‌شود که گردش مالی آن در طول سال ۲۲۵ میلیارد دلار است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کشور افزود: در انگلیس، مالزی و هندوستان صنعت چاپ در جایگاه پنجم قرار دارد و گردش مالی حاصل از این صنعت و فعالیت‌های آن بی‌نظیر و غیرقابل توصیف است.

شجاع از حل مشکل تأمین کاغذ در صنعت چاپ به ویژه چاپ کتب درسی خبر داد و خاطرنشان کرد: از سال آینده تمام کتب درسی دانش‌آموزان با کاغذ ایرانی چاپ و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: کشور ما در تولید کاغذ چاپ و تحریر به خودکفایی رسیده و این برای ما بسیار جای افتخار و ارزش‌گذاری است.

شجاع بیان کرد: هر چند صنعت چاپ، صنعت گران و وابسته به واردات است اما در داخل نیز اقدامات خوبی برای تقویت این صنعت انجام شده که امیدواریم نتایج آن را به عینه مشاهده کنیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ماشین‌آلات صنعت چاپ تا ۹۰ درصد وارداتی است و حتی در تأمین مواد اولیه نیز به واردات نیاز مبرم داریم و از سوی دیگر اقبال مردم نیز به چاپ و نشر روز به روز کمتر می‌شود و شایسته است دولت حمایت‌های همه‌جانبه را از صنعت چاپ انجام دهد.

شجاع به کلنگ‌زنی شهرک تخصصی صنعت چاپ در استان اردبیل به عنوان استان مرزی اشاره کرد و گفت: به راحتی می‌توانیم صادراتی را در حوزه چاپ و نشر و بسته‌بندی انجام داده و محصولات تولید شده این استان به ویژه عسل را با بسته‌بندی و برند مناسب در عرصه جهانی معرفی کرد.

وی تصریح کرد: توسعه صنعت چاپ نیاز به همدلی بیشتر دارد و در استان اردبیل با راه‌اندازی شهرک تخصصی چاپ و نشر به راحتی می‌توان بازار ۴۰۰ میلیون نفری آسیای میانه، آذربایجان و روسیه را به تسخیر درآورد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کشور از پرداخت تسهیلات برای فعالان این عرصه و برگزاری دوره‌های آموزشی و آشنایی بیشتر با صنعت چاپ خبر داد و افزود: در این زمینه اتحادیه اقدامات مؤثری را نیز آغاز کرده است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان اردبیل نیز که از سرمایه‌گذاران صنعت چاپ و نشر به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: سابقه چاپ در استان اردبیل به سال‌های طولانی باز می‌گردد و ما فراز و نشیب‌هایی را در صنعت چاپ شاهد بودیم ولی در مقایسه با سایر استان‌ها، عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه مشهود است.

هاشم اروج‌زاده اضافه کرد: در شهر اصفهان به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در یکی از چاپخانه‌ها انجام شده در حالی که ما از چنین زیرساخت‌هایی بی‌بهره هستیم و آمده‌ایم تا در صحنه توان‌افزایی با تلاش مسئولان استانی، شهرک تخصصی صنعت چاپ و نشر را راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر به یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه در گام نخست نیاز داریم تا در سال‌های آینده بتوان با وارد کردن ماشین‌آلات مدرن در این بخش به سرعت کارها و فعالیت‌ها را به شایستگی انجام داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این مراسم از برگزیدگان نهمین جشنواره صنعت چاپ در بخش چاپ و نشر نوین، پیشکسوتان، بانوان پیشتاز، حوزه تحقیق و پژوهش، صحافی‌، گرافیک و مردان آسمانی صنعت چاپ استان اردبیل با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

در این مراسم کلنگ‌زنی شهرک تخصصی چاپ و بسته‌بندی اردبیل انجام شد که این شهرک در ۳۸ هزار متر مربع اجرایی می‌شود که حداقل سرمایه‌گذاری در این پروژه عظیم بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است که در فاز اول قرار است بیش از یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شود.