بسته بندی باعث سود ۲.۵ برابری اسپانیا از زعفران ایران

با وجود اینکه ایران بیش از ۹۵ درصدزعفران دنیا را تولید می‌کند اما سود ۲.۵ برابری این محصول را کشوراسپانیا می‌برد.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، زعفران محصولی است که نامش را طلای سرخ گذاشته‌اند و زحمت آن برای کشاورزان بالاست، اما سود اصلی را دلالان و شرکت‌های اروپایی می‌برند.هرچند زعفران در ایران تولید می‌شود اما با برندسازی که اسپانیا کرده زعفران را به نام خود و با طرح و بسته بندی خود به فروش می‌رساند و نام زعفران ایرانی هر روز کمرنگ‌تر می‌شود.

در حال حاضر با توجه به رقبای جدیدی که وارد کشت و صادرات زعفران شده‌اند باید تا دیر نشده تدبیری برای زعفران ایرانی اندیشید.مسئولان و سیاست گذاران کلان باید تلاش کنند با فراهم آوردن بسترهای لازم محصول زعفران با نام تجاری ایران بسته بندی و به بازارهای جهانی ارایه گردد.

در بسیاری مواقع این دلالان هستند که قیمت روز زعفران را تعیین می‌کنند؛ با توجه به عدم نطارتهای لازم در فصل برداشت حجم بالایی از زعفران به‌صورت یکجا وارد بازار می‌شود و دلالان بیشترین سود را از این بازار می‌برند.

نکته حایز اهمیت دیگر اینکه پاک کردن زعفران به روش سنتی موجب کاهش چشمگیر کیفیت شده است و خام فروشی زعفران یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در صنعت و تولید زعفران است. در ایران به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب همه ساله زیان‌های بسیاری به کشاورزان وارد می‌شود.

همه مسوولان و دست اندرکاران سالهاست یکصدا و یکفکر معتقدند (در صورتیکه تولید کنندگان زعفران، کالاهای خود را دربسته‌ بندی‌های شکیل و مناسب قرار دهند باعث ارتقاء ارزش افزوده محصول و جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی به بازارخواهد شد) اما هنوز بعد از گذشت ده ها سال زعفران ایرانی با بسته بندی اسپانیا سالار بازارهای جهانی و سودآور برای اقتصاد اسپانیا است.