بهترین چاپخانه شهر کجاست؟!

بهترین چاپخانه شهر کجاست؟ در هیاهوی تبلیغاتی رسانه های مختلف، پیدا کردن چاپخانه های حرفه ای و متعهد خودش یک جور مهارت است. شرط میبندم برای شما هم پیش آمده که پس از دیدن یک کار چاپی با کیفیت و تاثیرگذار، با خود گفته اید عجب کار شیک و باکیفیتی! چرا متریال های تبلیغاتی من اینقدر خوشرنگ و باکیفیت نیستند؟ یا پس از آشنایی با شخصی، وقتی که کارت ویزیت های خود را رد و بدل میکنید، به کارت ویزیت شخص مقابل حسودی کرده اید!

هرچقدر هم که بیشتر هزینه کنید باز هم فرقی نمی کند. مادامی که با افراد غیر حرفه ای کار میکنید، پولهایتان را به باد میدهید، اما از کیفیت خبری نیست.

شاید به جای این سوال کلی که بهترین چاپخانه شهر من کجاست، بهتر است بپرسید که «از کجا یک چاپخانه خوب را تشخیص بدهم». تشخیص یک چاپخانه مطمئن و حرفه ای کار سختی نیست، کافی است کمی دقت کنید!

۵ علامت که نشان میدهد بهترین چاپخانه را انتخاب کرده اید:

۱- سفارش گیری منظم و مدرن در بهترین چاپخانه

داشتن یک وبسایت پرسرعت یا یک اپلکیشن حرفه ای برای ثبت سفارشات نشانه این است که چاپخانه مورد نظر به راحتی مشتری اهمیت می دهد و در کار خود جدی است.

کمتر کسی حاضر است که برای سفارش چاپ کارت ویزیت، بروشور و … به صورت حضوری به چاپخانه مراجعه کند. اکثر افراد ترجیح میدهند که برای ثبت سفارش، پرداخت وجه و تحویل سفارشات به صورت غیرحضوری و به صورت آنلاین اقدام کنند. اما جای حیرت است که هنوز بعضی از چاپخانه ها، فایلها را بوسیله سی دی و فلش دریافت می کنند و برای ثبت سفارش و دریافت بیعانه کلی وقت مشتریان را هدر میدهند. آخر کار هم سر تحویل سفارشات خون در جگر آنها میکنند، چرا که مشتری مجبور است حضورا به چاپخانه مراجعه کند و کار خود را تحویل بگیرد.

در حالیکه اگر این چاپخانه ها سایت یا اپلیکیشن چاپ آنلاین می داشتند، مشتری می توانست به سادگی سفارش خود را ثبت کند، فایلهایش را ارسال و مبلغی را هم به عنوان بیعانه پرداخت نماید. حتی می توانست در همان زمان ثبت سفارش، شیوه تحویل را هم انتخاب کند، تحویل حضوری یا ارسال با پیک، تمام!

۲- تجهیزات مدرن و بروز در بهترین چاپخانه

از چاپخانه خود بخواهید که راجع به تجهیزاتش به شما توضیح دهد؛ کیفیت خوب، خروجی تجهیزات مدرن است. شاید برای شما که تخصصی در زمینه تجهیزات صنعت چاپ ندارید، کار سختی باشد که راجع به تجهیزات یک چاپخانه قضاوت کنید؛ برای همین بهتر است راجع به این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید. پیشنهاد میکنیم که مروری داشته باشید بر مقاله «معرفی تجهیزات چاپخانه» که بزودی در همین بلاگ منتشر خواهد شد.

برای مثال، این لیست تجهیزات یک چاپخانه حرفه ای در تهران است:

آتلیه تخصصی طراحی گرافیک و عکاسی
ماشین افست سی دی٧۴، ۵ رنگ با ورنی واتربیس و تحویل طولانی هایدلبرگ Heidelberg CD 74-5L+X
ماشین افست اسپید مستر ٧۴، ۵ رنگ heidelbergsm 74-5
ماشین چاپ افست دورنگ ٧٢ اسپید مسترzp هایدلبرگ
ماشین سلفون کشی تمام اتوماتیک ون چوان با قابلیت سلفون کشی از سایز ٣۵.۵٠ تا سایز ١٠٠در١٢٠
WenChyuan Film Laminating machine
ماشین سلفون کشی تمام اتوماتیک کومفی-ساگیتا١٠٠در٧٠
sagita film laminating machine
دو دستگاه لتر پرس طلاکوب دو ورقی kovomit یونان Hot Foil Stamping Machine covomit
لترپرس ٧٧ هایدلبرگ
لترپرس ٨٢ هایدلبرگ
ماشین UV سیلک مستروی ساکورایی ١٠٠در٧٠
٣ دستگاه برش پلار تمام اتوماتیک
ماشین تاکنی هایدلبرگ۶ شانه ١٠٠در٧٠ تمام دیجیتال
ماشین تاکنی اشتال ۴ شانه ۶٠در٩٠
ماشین چسب گرم لاین کامل مولر مارتینی
ماشین مجله زنی مفتول لوپ و تخت دوپلو ژاپن
ماشین پانچ و فنر
ماشین خط تا و پرفراژ تمام دیجیتال ترکیبی

۳- سابقه و تخصص در چاپ در بهترین چاپخانه

چاپ با کیفیت یک مهارت است و فقط با تجربه و تمرین زیاد به دست می آید. چاپ افست برای اینکه با کیفیت دربیاید عوامل متعددی باید خوب باشند. فیلم و کلیشه و زینک، سالم بودن ماشین چاپ، روی هم خوردن دقیق رنگ ها، دقت اپراتور، دمای محیط و رطوبت کاغذ، قلق گیری دقیق، شستشوی کامل ماشین، مرکب استاندارد،‌ زبان مشترک بین طراحی، لیتوگرافی و چاپخانه و کلی موارد دیگر. برای همین است که وقتی یک چاپچی کارکشته، کاری نفیس و حرفه ای چاپ میکند یک نمونه از آن را در اتاق خود نگه میدارد تا به رخ دیگران بکشد.

بنابراین بهتر است که سابقه فعالیت چاپخانه یا کارکنان آن را مد نظر قرار دهید.

۴- انجام خدمات پیش و پس از چاپ در بهترین چاپخانه

چاپخانه های موفق، ارتباط خوبی با بقیه بازیگران صنعت چاپ دارند. خیلی بعید است که یک چاپخانه همه تجهیزات لازم را داشته باشد. معمولاً بسیاری از خدمات پیش از چاپ مثل لیتوگرافی و خدمات پس از چاپ مثل انواع صحافی برونسپاری و به کسب و کارهای چاپی دیگر سپرده می شود. چاپخانه هایی که به مشتریان و کیفیت کار خود متعهد هستند معمولا با کسب و کارهایی کار می کنند که آنها هم به کیفیت اهمیت می دهند. از طرفی چون همیشه خوش حساب هستند کار آنها همیشه در اولویت است و با دقت بیشتری انجام می شود.
۵- تحویل به موقع در بهترین چاپخانه

این پارامتر نشان میدهد چاپخانه ای که انتخاب کرده اید فرایندهای منظم و حساب شده ای دارد. وقتی یک کار چاپی به موقع به دست شما میرسد معنیش این است که ۴ عامل فوق درست کار می کنند. ثبت سفارشات دقیق و منظم انجام شده، تجهیزات چاپی سالم و سریع هستند، چاپچی کارش را بلد است و خدمات قبل و پس از چاپ هم حرفه ای انجام شده است. بنابراین یک چاپخانه حرفه ای، تحویل به موقع و منظمی هم خواهد داشت.