تاثیر شدید جنگ اوکراین بر چاپ، کاغذ و بسته بندی

در پی عملیات نظامی روسیه در کشور همسایه اوکراین، بسیاری از شرکت‌های برجسته کاغذ، چاپ و بسته‌بندی جهان به شدت تحت تأثیر خودداری ناگهانی از معامله با شرکت‌های روسی قرار گرفته‌اند که خشم جامعه صنعتی را برانگیخته است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در مجموع این تهاجم نظامی زنجیره‌های تامین کلیدی را قطع می‌کند – که در حال حاضر به دلیل تأثیر گسترده همه‌گیری کووید۱۹ به هم ریخته است – و شرکت‌های جهانی را در تقلا برای تبعیت از مجموعه‌ای از تحریم‌ها قرار می‌دهد.
چندین شرکت پرطرفدار چاپ سه بعدی فروش به مشاغل روسی را به عنوان بخشی از تحریم های اقتصادی جهانی علیه مسکو رد کرده اند. رهبران جهانی در تولید مواد افزودنی از جمله سیستم های سه بعدی آمریکایی و HP، EOS آلمان و زورتراکس لهستانی مذاکرات با خریداران روسی را قطع کردند.
Avi Reichental، یکی از بنیانگذاران، رئیس و مدیر عامل Nexa3D مستقر در کالیفرنیا، در لینکدین در مورد تهاجم نظامی بی سابقه کرملین علیه اوکراین را محکوم کرد و نوشت :اکنون زمان آن است که رهبری منتخب جهان آزاد متحد بایستد و مورد توجه قرار گیرد.
با تهاجم روسیه به اوکراین – “سبد نان اروپا” – که اکنون در دومین هفته خود است، عوامل بازدارنده در سطح دولتی مقامات بلندپایه روسیه و پخش‌کنندگان دولتی را هدف قرار داده‌اند، علاوه بر صنایع از جمله هوافضا، بانک‌ها، انرژی و ورزش و غیره و بسیاری از شرکت های بزرگ مانند اپل، فورد و نایک محصولات خود را از بازار روسیه خارج می کنند.
غرب همچنین متعهد شده است که هفت بانک روسی را از SWIFT (انجمن جهانی ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان)، یک سرویس پیام رسانی مستقر در بلژیک که مؤسسات مالی را در سطح جهانی به هم متصل می کند، به عنوان بخشی از سیل تحریم هایی که برای محدود کردن توانایی مسکو برای تأمین مالی جنگش در اوکراین طراحی شده است، حذف کند.
صنعت چاپ سه بعدی نیز واکنش مشابهی را تکرار کرده است. ماری لانگر، مدیر عامل EOS در لینکدین اعلام کرده است که از ۲۵ فوریه ۲۰۲۲، تجارت با شرکت‌های روسی را به‌رغم عواقب آن کنار کنار خواهد گذاشت وی افزود: اکنون زمان مناسب برای دفاع از باورهای دموکراتیک و مبارزه با هم برای صلح است.
جفری گریوز، رئیس و مدیرعامل ۳D Systems، اعلام کرده است که در برابر پیامدهای بشردوستانه تهاجم روسیه با تعلیق فوری تمام فروش‌ها به روسیه به عنوان یک حرکت نمادین موضع خواهد گرفت و پس از پایان تهاجم، به بازارهای آنجا خواهد پرداخت.
اگرچه انریکه لورس، مدیرعامل HP، با تبعیت از تحریم‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحده، به رقبای خود پیوست و از انتقاد از اقدامات روسیه به‌عنوان «جدیدترین در یک سری چالش‌های جهانی» کوتاهی کرد. او همچنین اعتراف کرد که تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه بر چشم‌انداز کسب‌وکار برتر و پایین‌تر آن در سال مالی ۲۰۲۲ تأثیر می‌گذارد.
در پاسخ به تهاجم، زورتراکس قرارداد ۶۵ میلیون دلاری خود با Rusatom Additive Technologies (RusAT) را لغو کرد. ماریوس بابولا، مدیرعامل زورتراکس، می‌گوید: «تجاوز روسیه به اوکراین همه ما را شوکه و خشمگین کرد» و آنها را مجبور به خروج از مذاکرات بیشتر با شرکت دولتی روسیه کرد.
با نگاهی به آینده نزدیک، امتناع از معامله با شرکت های چاپ سه بعدی در روسیه حداقل می تواند تأثیر فناوری آنها بر درگیری را محدود کند. اما در مورد سایر بخش‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی، که بعد از صنعت سینما، دومین بخش بزرگ هستند، نمی‌توان همین را گفت.
موندی، کارخانه چندملیتی بسته بندی و کاغذ گروه چندملیتی لویو در غرب اوکراین که مقر آن در بریتانیا است، تولید کیسه های کاغذی خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورده است، در حالی که تاسیسات خمیر و کاغذ روسیه آن همچنان فعال است. کارخانه Lviv یک عملیات بزرگتر در روسیه را به خود اختصاص داده است و حدود ۱۲ درصد از فروش گروهی را به خود اختصاص می دهد که در درجه اول به بازار داخلی خدمت می کند. در حالی که قیمت سهام موندی از زمان تهاجم روسیه به اوکراین ۱۹.۶ درصد کاهش یافته است، خمیر یکپارچه، کاغذ بسته بندی و کارخانه کاغذ خوب بدون پوشش آن در سیکتیوکار، پایتخت جمهوری کومی روسیه واقع در شمال شرق مسکو، به عنوان یک حاشیه سود بالا توصیف می شود. ، تسهیلات مقرون به صرفه.
Seagull Scientific فروش نرم افزار BarTender خود به روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق درآورده است. هارولد بو، رئیس و مدیر عامل شرکت، می‌گوید: با ادامه جنگ بین روسیه و اوکراین، ما تصمیم گرفته‌ایم فروش نرم‌افزار خود را متوقف کنیم و همچنین تمامی مجوزهای نرم‌افزار جدید، افزونه‌های چاپگر و ارتقاء فروش را با اثرگذاری فوری به حالت تعلیق درآوریم.
حرکتی که این شرکت‌ها انجام می‌دهند به دلایل مختلفی حرکت جالبی است، شاید مهم‌ترین آنها این باشد که دیوار چهارم موهومی را می‌شکند که تجارت را از سیاست جدا می‌کند، که در واقع ذاتاً به هم مرتبط هستند.
به هر حال، آنچه جهان پس از دست و پنجه نرم کردن با بیش از دو سال فاجعه کووید۱۹ سزاوار آن است، صلح و آینده ای مرفه برای همه است.
Langer از EOS می‌گوید: بیایید همه صدای خود را به سمت تصمیم‌گیرندگان سیاسی و تجاری بلند کنیم تا آنچه را که درست است انجام دهند.