تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ فساد انگیز است

تهران- ایرنا- رئیس سندیکای کاغذ و مقوای ایران گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ فساد انگیز بوده و مشکلات و دردسرهای زیادی ایجاد کرده است؛ به طوری که اگر ارز دولتی را از کاغذ برداریم، قیمت ها شفاف شده و به ارزش واقعی خود نزدیک می شود.

«ابوالفضل روغنی گلپایگانی» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به افزایش قیمت کاغذ در روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: بالا رفتن نرخ ارز و تطابق نداشتن عرضه و تقاضای این کالا، از جمله دلایل اصلی این گرانی است.
رئیس سندیکای کاغذ و مقوای ایران ادامه داد: عمده ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته به کاغذ به چرخه مصرف مردم بازنگشته و شاهدیم کاغذ تحریر یا مطبوعات با قیمت آزاد به فروش رسیده است.
وی از نبود کنترل مناسب بر این موضوع به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: با وجود تاکید مسئولان بر حمایت از تولید، اما این موضوع تاکنون در صنعت کاغذ در اولویت نبوده است، بلکه شاهدیم فضا و شرایط لازم در اختیار خارجی ها قرار داده شده است.

** انتقاد از تولی گری ۲ وزارتخانه در کاغذ
وی بیان داشت: اینکه ۲ وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت متولی موضوع کاغذ شده اند، خود به بار مشکلات افزوده و موجب سوء استفاده فرصت طلبان شده است.
به گفته این مقام صنفی، آنکه در دعواهای بین این دو وزارتخانه تاکنون سود کرده، دلالان و واسطه ها هستند.
وی به گرانی کالاها و اجناس در ماه های گذشته متاثر از تحریم ها و سایر مشکلات اشاره کرد و گفت: کاغذ نیز از این رویه بی تاثیر نبوده است، اما باید قیمت آن کاهش یابد.
روغنی تاکید کرد: مدیرت بازار با واردات، راهکار کوتاه مدت ایجاد تعادل در بازار کاغذ است، اما برای میان مدت و بلندمدت باید با جدی گرفتن «رونق تولید»، حمایت جدی تر از تولید داخل را در دستور کار قرار دهیم.
وی همچنین اصلاح ساختار تعرفه ای، ایجاد شرایط برابر برای تولیدکنندگان و واردکنندگان و جدی گرفتن فرصت های سرمایه گذاری در موضوع کاغذ را به عنوان دیگر موضوعاتی که باید برای متعادل کردن این بازار در اولویت قرار گیرد، مطرح کرد.
رئیس سندیکای کاغذ و مقوای ایران یادآور شد: اکنون سه کارخانه در کشور در موضوع تولید کاغذ فعالند که به دلیل حمایت نشدن کافی، تولید مطابق با ظرفیت خود انجام نمی دهند.
به گزارش ایرنا، پیشتر «رضا رحمانی» وزیر صنعت، در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ در سال ۹۷ را یادآور شد و افزود: امسال هم تلاش می شود با اجرای اقداماتی از افزایش قیمت کاغذ و در نتیجه کتاب جلوگیری شود و به بازار نشر کتاب کمک کنیم.
همچنین «حسین انتظامی» دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخورد قانونی با تخلف برخی شرکت‌های واردکننده کاغذ با ارز دولتی و توزیع نشدن آن در بازار، گفت: ظرف روزهای آینده حواله‌های کاغذ با قیمت مصوب قبلی توزیع می شود.