تخصیص ۱۶۰ میلیون دلار برای کاغذ/ سرانه ۸۷ دقیقه ای مطالعه روزنامه در ماه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به معضل کاغذ برای مطبوعات گفت: در ۶ ماهه اول سال مشکلی در حوزه تامین کاغذ پیش آمد، بنابراین در کمیته‌ای ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون دلار برای کاغذ در نظر گرفته شد که از این میزان ۶۰ میلیون دلار را بانک مرکزی تامین کرد.
تخصیص ۱۶۰ میلیون دلار برای کاغذ/ سرانه ۸۷ دقیقه ای مطالعه روزنامه در ماه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، جمعی از اصحاب رسانه استان همدان به دعوت از نمایندگان شهرستان همدان در مجلس شورای اسلامی میهمان خانه ملت بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران استان همدان حاضر شد و به تبادل نظر با اصحاب رسانه این استان پرداخت.

سید عباس صالحی با بیان اینکه رسانه در حوزه فرهنگ جایگاه خاص خود را دارد افزود: رسانه به عنوان یک پدیده مدرن و جدید، یک ترکیب چندوجهی دارد که حساسیت آن را افزایش داده و آن را پرمخاطب‌تر از سایر عرصه‌های فرهنگی کرده است.

وی تصریح کرد: با گذر زمان رسانه به یک رکن مهم در امنیت جامعه و نظام بدل می شود و نقشی در حد و اندازه یک دژ ظاهر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هر روز رسانه‌ها مقتدر می‌شوند ادامه داد: در سال ۱۳۵۲ در کشور ۱۹۵ رسانه وجود داشت که در سال ۱۳۵۳ به ۱۳۱ و در سال ۱۳۵۴ به ۱۰۴ رسانه رسید.

وی خاطرنشان کرد: امروز ۷ هزار و ۳۲۷ نشریه شامل روزنامه، هفته‌نامه و رسانه الکترونیک در کشور وجود دارد که اگرچه بخشی از آن‌ها فعال نیستند اما عمده آنها فعال هستند.

صالحی با تاکید بر اینکه ۲ هزار و ۳۰۰ نشریه غیر تهرانی داریم گفت: در ۴۰ ساله انقلاب اتفاقات قابل ملاحظه‌ای در حوزه رسانه در کشور رخ داده که نشان از پیشرفت دارد.

وی با بیان اینکه در کشور حضور اهل سنت در عرصه رسانه برای مخاطبان خارجی قابل توجه است اظهار کرد: همچنین مدیران مسوول و خبرنگاران زن نقش بسیار چشمگیری در عرصه رسانه کشور ایفا می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه‌های ایران در ۱۵۰ سال اخیر مسیر رو به رشدی داشته است و در ۴۰ سال گذشته رشد شتابنده‌ای به خود گرفته است.

وی تصریح کرد: امروز در معرض این خطر هستیم که رسانه‌های رسمی مغلوب رسانه‌های غیر رسمی می‌شوند و مرجعیت خودشان را از دست بدهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد جامعه هدف طی یک ماه روزنامه مطالعه نکردند.

وی همچنین به یک نظرسنجی اشاره کرد و گفت: بر این اساس سرانه مطالعه روزنامه در ماه ۸۷ دقیقه است به طوری که در روز ۴ ساعت و ۵۲ دقیقه صرف تلویزیون و یک ساعت و ۴ دقیقه در روز صرف استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

نباید میدان رسانه را برای رسانه‌های غیررسمی وابگذاریم

صالحی با تاکید بر اینکه در حوزه رسانه به یک نظام حمایتی پایدار لازم داریم اظهار کرد: امروز کشوری که نظام رسانه‌ای نداشته باشد امنیت ندارد و در معرض مخاطره است.

وی افزود: نباید میدان رسانه را برای رسانه‌های غیررسمی وابگذاریم چراکه این موضوع یک تهدید برای کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره مدیرکل مستعفی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: وی به دلیل مسائل شخصی استعفا کرده است البته من شخصا با وی صحبت نکردم.

وی با اشاره به معضل کاغذ برای مطبوعات گفت: در ۶ ماهه اول سال مشکلی در حوزه تامین کاغذ پیش آمد. بنابراین در کمیته‌ای ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون دلار برای کاغذ در نظر گرفته شد که از این میزان ۶۰ میلیون دلار را بانک مرکزی تامین کرد.

صالحی به مشکل بیمه خبرنگاران پرداخت و گفت: در حوزه بیمه ۳۲ هزار نفر دارای بیمه هستند و در این زمینه پیشرفت داشتیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز با بیان اینکه مهمترین وزارتخانه در جمهوری اسلامی ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تأکید کرد: فرهنگ یک کار ریشه‌ای است.

امیر خجسته اظهار کرد: دشمن بر روی فرهنگ جامعه ما تمرکز کرده است و با ۳۶۰ شبکه ماهواره‌ای در حال جنگ با ما است چراکه اسلام ناب محمدی در جمهوری اسلامی ساری و جاری است.

وی با بیان اینکه آمریکا در خاورمیانه خوار و ذلیل شده است تصریح کرد: خبرنگاران نقشی موثر در مقابله با جنگ فرهنگی دشمن دارند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وضعیت زندگی و معیشت خبرنگاران باید مورد توجه قرار گیرد تا در این عرصه موثرتر باشند خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه آگاهی‌بخش و عاملی موثر در شفاف‌سازی هستند.