تراکت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

امروزه روش‌های مختلفی برای تبلیغات در زمینه‌های مختلف وجود دارد. یکی از این روش‌ها تراکت است. تراکت‌ها برگه هایی هستند که به شکل تک برگ و در تیراژ بالا چاپ می شوند. تراکت‌ها در انواع گلاسه و کرافت و به صورت یکرو و دو رو چاپ می‌شوند.

تراکت چیست؟

تراکت یا به انگلیسی آن با نام flyer یکی از ابتدایی‌ترین و اولین روش‌های تبلیغات هستند که بیشتر برای تبلیغات شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیام‌هایی که در تراکت‌ها چاپ می‌شوند، می‌بایست ساده بوده تا به راحتی به افراد منتقل شود. چاپ آن عموما اندازه خاصی ندارد و بهتر است که فقط بر روی یک طرف برگه چاپ شود. البته که این یک قانون نیست و هر فردی بنا به سلیقه خود می‌تواند از دو طرف برگه برای چاپ استفاده کند.

از تراکت‌ها بیشتر در مکان‌های شلوغ و معابر استفاده می‌شود. از تراکت‌ها زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم عموم مردم را  با محصول یا خدماتی آشنا کرد و یا یک رویداد خاصی را معرفی کرد.

با استفاده از این نوع از تبلیغات، می‌توان به صورت همزمان هم به معرفی محصول و یا خدمات پرداخت و هم اینکه نوعی اعلان به شمار می‌آید. تراکت‌ها به دلیل اینکه می‌توانند تعداد زیادی از افراد را با خدمات یک موسسه یا شرکت معرفی کنند، جزء یکی از موفق‌ترین روش‌های تبلیغات هستند.

انواع تراکت

چاپ تراکت به صورت رنگی، سیاه و سفید و کرافت هستند. هر کدام از انواع آن کاربردهای خاص خود را دارد. مدل رنگی را بیشتر برای منو فست فود، رستوران‌ها، کلینیک های پزشکی و مهد کودک‌ها بکار می‌برند. تراکت رنگی به دو صورت گلاسه و تحریر چاپ می‌شوند. تراکت‌های رنگی گلاسه برای کسب و کارهای لوکس و تراکت‌های سیاه و سفید بیشتر جنبه اطلاع رسانی برای کسب و کارهای کوچک را دارند.

تراکت در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

تراکت‌ها در مکان‌ها و معابر شلوغ مانند ورودی مراکز تجاری، نمایشگاه‌ها، سمینارها و مراسم مردمی توزیع می‌شوند. به طور کلی بعد از چاپ تراکت، آن‌ها را در مکان‌هایی توزیع می‌کنند که شلوغ بوده و تعداد زیادی از افراد در رفت و آمد هستند.

کاربرد تراکت های تبلیغاتی چیست؟

در اغلب موارد شرکت‌ها و موسسات دولتی و غیر انتفاعی از تراکت‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند. چاپ و توزیع آن برای اهداف خاصی انجام می شوند که عبارتند از:

تبلیغ برای تجارتی که هدف آن فروش کالا و معرفی خدمات است، مانند رستوران‌ها.
تبلیغ برای فراخوان استخدام موسسات و شرکت‌ها.
تبلیغات برای کنسرت موسیقی یا گردهمایی‌های خاص.
تبلیغ برای انتقال یک پیام مذهبی، اجتماعی و سیاسی.
ابعاد تراکت

چاپ تراکت در ابعاد و اندازه‌های مختلفی انجام می‌شود که به صورت زیر است:

سایز a4 که عموما سربرگ‌ها نیز در این ابعاد چاپ می‌شود.
سایز a5 که به ابعاد نصب سایز بزرگ است.
سایز dl برای چاپ کارت تبریک است.
سایز a6 که ابعاد کارت پستال است.
سایز a7 که کوچکترین سایز است.
نحوه توزیع تراکت

تراکت‌ها به دلیل اینکه یکی از بصرفه ترین روش‌های تبلیغات هستند، یکی از بهترین روش‌ها تبلیغات به شمار می‌آیند. نحوه توزیع تراکت‌ها متفاوت است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

توزیع میان مردم در مکان‌های شلوغ
توزیع در مراکز تجاری و مکان‌های پر رفت و آمد
پخش کردن در خیابان‌ها.
قرار دادن لای درب خانه‌ها.
قرار دادن زیر برف پاک کن خودرو‌ها.
چسباندن روی تابلوی اعلانات یا دیوارها.

نکات مهم در طراحی تراکت

همانطور که می‌دانید هر روشی از تبلیغات، نکات خاصی دارد که برای دستیابی به نتیجه بهتر می‌بایست آن‌ها را در نظر گرفت و رعایت کرد. برای طراحی و چاپ تراکت نیز باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم در چاپ مجله

تراکت باید جلب توجه کند

تبلیغی موثر و چشمگیر است که بتواند با طراحی خاص، افراد را جذب کند، به گونه‌ای که افراد به خواندن آن ترغیب شوند. بنابراین استفاده از رنگ‌های روشن و همینطور چاپ با کیفیت در کنار جملات و متن‌های جذب کننده، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وجود محتوای مفید در تراکت

اگر برای چاپ تراکت فقط به جنبه ظاهری و طراحی آن فکر می‌کنید، بدانید که آن و تبلیغ جذابی نخواهید داشت. محتوا و اطلاعاتی که در آن می‌گنجانید، باید برای مخاطب مفید باشد. بنابراین بهتر است که جملات خود را با توجه به اینکه مخاطبان شما کدام دسته از افراد جامعه هستند و اینکه به دنبال چه هدفی هستید، انتخاب کنید.

تصاویر جذاب و با کیفیت در تراکت

یکی از مهم‌ترین بخش‌های چاپ‌تراکت این است که برای فرد جذابیت بصری ایجاد کند. اینکه افراد با یک تصویر خلاق و با کیفیت روبرو شود، بسیار مهم است. به این ترتیب می‌تواند مخاطب را مجاب به خرید یا انتخاب خدمات شرکت شما کند.

خواندن چند باره متن تراکت

بسیار مهم است که محتوای تراکت شما بدون هیچگونه غلط املایی باشد. وجود کوچکترین خطایی مانند اشتباه در درج شماره تلفن و آدرس می تواند کل هزینه شما را به هدر می‌دهد. به همین خاطر بهتر است قبل از چاپ تراکت، محتوای آن را چندین بار بررسی کرده تا از درست بودن آن اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم چاپ تراکت یکی از روش‌های تبلیغات است که با استفاده از آن می‌توانید محصول و خدمات خود را به مردم بشناسانید. این روش یکی از بصرفه ترین و اقتصادی‌ترین روش‌های تبلیغات است که از کسب و کارهای کوچک تا موسسات و شرکت‌های بزرگ از آن استفاده می‌کنند.