تفاوت اصلی دستگاه‌های چاپ چیست؟

دستگاه‌های چاپ می‌توانند بر اساس نوع و محل استفاده از آن‌ها دارای تنوع و همچنین تفاوت‌های بسیاری باشند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کیان مهر، علاوه‌بر این می‌توان گفت که دستگاه چاپ در انواع مختلف، در بسیاری از موارد می‌توانند با یکدیگر همپوشانی داشته باشند و در اکثر مواقع از دستگاه‌های متفاوت و روش‌های چاپ مختلف می‌توان به کارهای جدید دست یافت. در این مطلب قصد داریم تا دستگاه‌های چاپ مختلف که برای طرح چاپ بر روی هر پروژه و یا بسته‌بندی‌های متنوعی صورت می‌گیرد را بر اساس متریال مورد استفاده، محل نصب و به صرفه بودن آن توضیح بدهیم.

دستگاه‌های چاپ افست

این دستگاه چاپ معمولاً برای چاپ با تیراژ و سرعت بسیار بالا مانند روزنامه‌ها که از یک نوع چاپ به خصوص در آن استفاده می‌گردد، مناسب است. در صورتی که به تیراژهای پایین‌تر و با اندازه‌های کوچک‌تری برای چاپ نیاز داشته باشید، بهتر است از چاپ GTO استفاده کنید. برخی از این دستگاه‌ها را به اختصار در ادامه مقاله توضیح داده‌ایم:

چاپ افست شیت فد

در این نوع از دستگاه برای چاپ از جوهر استفاده می‌شود که جوهر بایستی از یک صفحه لاستیکی عبور کرده و به سطح فلزی مخصوص چاپ برسد. بعد از آن بر روی کاغذ مورد نظر انتقال یابد.

چاپ لیتوگرافی

برای انجام این نوع چاپ با فرایند لیتوگرافی، از ورقه‌های آلومینیومی که به نام زینک و یا پلیت معروف است استفاده می‌شود. ورقه‌های زینک در مراکز لیتوگرافی و از قسمت فایل طرح‌های آماده چاپ به دست می‌آیند.بر روی ورقه‌های پلیت، بخش‌های تیره‌رنگ نشان دهنده مقدار رنگی است که بر روی کاغذ چاپ می‌شود. در واقع این به آن معنی است که اگر تیرگی بر روی پلیت صد در صد باشد، رنگ مربوطه CMYK به طور کامل و صد در صد بر روی سطح مورد نظر چاپ می‌شود. هرچه این میزان از تیرگی کمتر باشد، به همان نسبت رنگ و یا جوهر بر روی بسته‌بندی مورد نظر نیز کمرنگ‌تر چاپ می‌شود.

انواع دستگاه‌های چاپ افست از نظر اندازه

دستگاه‌های چاپ بر اساس اندازه نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. این اندازه‌ها بایستی از استانداردهای جهانی در صنعت چاپ پیروی کنند. این استاندارد در سراسر جهان به یک نوع و ثابت است. درنظر داشته باشید که مقیاس نام‌گذاری بر اساس حداقل اندازه استاندارد، یعنی ورق گفته می‌شود. کوچک‌ترین اندازه در این مقیاس که ۵۰*۳۵ سانتی‌متر است را به آن یک ورقی می‌گویند.

دستگاه چاپ افست GTO

یکی از دستگاه‌های چاپ شرکت بسته‌بندی کیان مهر، دستگاه چاپ افست GTO است که بسیار کاربردی می‌باشد. GTO اختصار اصطلاح grosser tiegel offset می‌باشد، که به معنی جبران هزینه‌های بزرگ است. از سایر اندازه‌هایی که می‌توان برای چاپ بر روی بسته‌بندی از این دستگاه کمک گرفت، اندازه ۳۵*۲۵ سانتی‌متر است،که به آن نیم ورقی گفته می‌شود. چاپ با دستگاه GTO یکی از کم هزینه‌ترین و بهترین گزینه از نظر کیفیت بالا برای چاپ افست در تیراژ پایین معمولاً تا ۵۰۰۰ برگ می‌باشد.

دستگاه چاپ افست ۲ ورقی

دستگاه چاپ با اندازه سیلندر ۷۰*۵۰ سانتی‌متر در دستگاه ۲ ورقی نام‌گذاری شده است. این اندازه به مراتب از سایر اندازه دستگاه‌های چاپ موجود در بازار بیشتر است، به این دلیل که تقاضای چاپ در این اندازه به مراتب بالاتر و بیشتر از سایر اندازه‌های چاپی می‌باشد.همچنین هزینه،سرعت و کیفیت چاپ با این نوع از دستگاه باعث محبوبیت آن در بین افراد برای چاپ بر روی بسته‌بندی مختلف شده است.

دستگاه چاپ افست ۴.۵ ورقی

دستگاه چاپ ۴.۵ ورقی در واقع اندازه ورقه‌های ۱۰۰*۷۰ سانتی‌متری را می‌گویند. پروژه‌هایی که تیراژ با اندازه بالاتری دارند بهتر است از این دستگاه چاپ استفاده نمایند. از نظر کیفیت بسته به نوع دستگاه و مدل چندان تفاوتی با نوع چاپ ۲ ورقی ندارد.اما باید بگوییم که هزینه نگهداری و چاپ آن بیشتر است. اندازه ورقه‌های ۹۰*۶۰ سانتی‌متری نیز با کمک این دستگاه قابل چاپ می‌باشد.دستگاه چاپ افست ۴.۵ ورقی یکی دیگر از دستگاه‌های چاپ شرکت بسته‌بندی کیان مهر است که برای برطرف کردن تمامی نیازهای مشتریان خود با بهترین و با بالاترین کیفیت نیز از آن استفاده می‌کند.

دستگاه چاپ افست رول

یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های موجود در دستگاه چاپ رول فد و شیت فد، در نوع تغذیه کاغذ آن است. در چاپ شیت فد از کاغذهای برش خورده با اندازه‌های توضیح داده شده در این مقاله استفاده می‌شود،اما در چاپ رول کاغذ به صورت رول‌های پیوسته در داخل دستگاه جای می‌گیرند، که معمولاً در حدود ده تن وزن دارند. علاوه‌بر این،در سرعت و هزینه چاپ و همچنین کیفیت خروجی چاپ نیز تفاوت‌های بسیار گسترده‌ای بین چاپ رول فد و شیت فد وجود دارد.

دستگاه چاپ افست رول فد

در دستگاه چاپ رول فد می‌تواند با سرعت بسیار بالایی تا ۶۰ هزار نسخه در ساعت خروجی چاپی داشته باشد. اما در چاپ شت فد معمولاً بیشتر از ۱۲ هزار نسخه نمی‌تواند باشد.کیفیت چاپ در دستگاه شیت به مراتب بالاتر از چاپ رول می‌باشد و به همان نسبت مقدار کاغذی که برای تنظیم رنگ استفاده می‌شود و معمولاً دور ریخته می‌شود در چاپ شیت نسبت به چاپ رول بسیار کمتر است.

در نهایت باید گفت، شرکت بسته‌بندی کیان مهر که برای چاپ افست از دو دستگاه چاپ GTO و چاپ ۴.۵ ورقی استفاده می‌کند.یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین گزینه‌ها را برای این کار انتخاب نموده است تا بتواند علاوه‌بر کیفیت بسیار بالایی که در هنگام چاپ در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، خواسته‌ها و نیازهای آنان از نظر کمیت و اندازه ورقه‌های مورد نظر در بسته‌بندی محصولات را نیز برطرف سازد.