تلنگر کرونا به اقتصاد دیجیتال

تهران – ایرنا – عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی گفت: اتفاقاتی که طی دو ماه اخیر در کشور و در دنیا با شیوع ویروس کرونا شاهد آن بودیم، تلنگری برای مردم و مسوولان بود که نگاهی به اقتصاد دیجیتالی داشته باشند.

شرایط کسب و کارهای اینترنتی در شرایط جدید در دو وجه متفاوت قرار گرفته است. برخی در این فضا می‌توانند بسیار موفق باشند و برخی دیگر باید کاملا کسب وکارشان را تعطیل کنند.

به گزارش روز دوشنبه فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، «رضا الفت نسب» عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی افزود: در این مدت اتفاق خاصی برای فروشگاه‌های اینترنتی رخ نداد. هرچند این تصور به وجود آمد که این فروشگاه‌ها فروش‌های نجومی داشتند؛ اما در عمل چنین اتفاقی هم رخ نداد.

وی ادامه داد: این اتفاق تنها برای اندکی از پلتفرم ها و فروشگاه‌های اینترنتی رخ داد که کالاهای روز مردم را تامین می‌کردند و یا اینکه بسترهایی برای آموزش آنلاین و تولید محتوا داشتند. ولی صنوف دیگر در این حوزه وضعیت خوبی را تجربه نکردند.

الفت نسب افزود: اینکه بعد از این بحران همه‌گیر چه اتفاقی رخ می‌دهد سوالی است که باید به آن پاسخ داد؛ تصور من این است که قطعا سبک زندگی مردم تغییر خواهد کرد و احتمالا کسب و کار اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی در اذهان مردم باقی می‌ماند و نیم نگاهی به آن خواهند داشت. زیرا اگر شرایط فعلی ادامه داشته باشد می‌توان انتظار داشت که گرایش به این سمت افزایش پیدا کند. البته در سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که با توجه به اظهار نظرهای متعددی که مسوولان دولتی در خصوص این کسب و کارها انجام می دهند، بخواهند با وضع قوانین جدید برای آنها محدودیت ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: امیدواریم که نگاه سرسختانه‌ای به این موضوع نداشته باشند و در آینده شاهد دستورالعمل ها و موانع جدید نباشیم. به هر حال اینگونه که دوستان در دولت تصور می کنند که امروز یک جهش عظیمی در فروش اینترنتی رخ داده، واقعیت ندارد و اگر امروز کرونا را یک تلنگر حساب کنیم، با یک زنجیره از اقدامات این حجم از خرده فروشی که حدود ۱.۵ درصد از نیاز مردم را تامین می کند را می توانیم طی ۳ سال دو یا سه برابر کنیم.

وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی مردم صرفا به سمت خرید کالاهای مصرفی و برخی از کسب و کارهای محتوا محور گرایش پیدا کرده اند. اما در بیشتر کسب و کارهای اینترنتی این اتفاق رخ نداده است. اکنون استفاده از تاکسی های اینترنتی با یک افت بسیار شدید مواجه شده است.اینکه فکر کنیم کسب و کار اینترنتی که فروش کیف و کفش داشته‌اند فروششان افزایش داشته، واقعیت ندارد و همه کسب و کارهای اینترنتی که به فروش کالا اختصاص داشتند نتوانسته‌اند در این فضا عملکرد خوبی داشته باشند. البته یک بعد دیگر این ماجرا را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. کسب و کارهایی که در شبکه های اجتماعی شکل گرفته و چندان رسمی هم نیست، وضعیت بهتری دارند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه به نظر می‌رسد سبک خرید و نگاه مردم به خرید اینترنتی به سمت تهیه کالا از شبکه‌های اجتماعی پبش رفته است، گفت: محدودیتی که بر روی وب سایت وجود دارد در اینستاگرام و تلگرام نیست. بخصوص در حوزه پوشاک قطعا در اینستاگرام فروش راحت‌تر خواهد بود؛ زیرا بیشترین خریدار در آن فضا بانوان هستند و لباس‌ها بر تن مدل‌ها قرار دارد و محدودیتی مانند سایت وجود ندارد. بنابراین شاهد آن هستیم که افراد زیادی به سمت اینستاگرام سوق پیدا کرده اند و فروشندگان نیز فروش خوبی را در این شرایط داشته اند. ولی اینکه چنین موضوعی چه مخاطراتی می‌تواند همراه داشته باشد اصلا مشخص نیست.

این فعال حوزه کسب و کارهای اینترنتی در خصوص آینده کسب و کارهای اینترنتی مبتنی بر خدمات حضوری نیز گفت: نوع کسب و کارهای خدماتی اینگونه است که ارتباط مستقیمی با متقاضیان و محل کار آنها دارند و با اتفاقی که رخ داده مردم مراعات می کنند و در حال حاضر نیز کار خاصی نمی‌توان انجام داد و باید منتظر بود تا از بحران خارج شویم. البته کسب و کارها می‌توانند اقداماتی انجام دهند و پروتکل‌های بهداشتی را افزایش دهند. اما با توجه به اینکه رسانه‌ها بر مراقبت کردن و کاهش ارتباطات فیزیکی که اصلا اتفاق بدی در این شرایط نیست، تاکید دارند، چاره‌ای برای این نوع کسب و کارها وجود ندارد.