تورم ۲۰۰ درصدی بسته‌بندی کالاهای صادراتی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران از تورم ۲۰۰ درصدی بسته‌بندی کالاهای صادراتی ظرف ماههای گذشته خبر داد و گفت: سازمان توسعه تجارت ایران باید نسبت به بازبینی در تعرفه و عوارض گمرکی اقدام کند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، بابک عابدین در نشست فعالان اقتصادی با رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، بسته بندی را دارای تاثیر بسزایی در حوزه فروش کالاهای صادراتی دانست و گفت: بیش از ۹۰ درصد از اقلام صنایع چاپ و بسته بندی در ایران وارداتی است و مشکل اصلی ما قوانین بازرگانی دست و پاگیر هستند که پیش روی واردکنندگان مواد اولیه قرار دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی افزود: در داخل نیز مشکلات فروش مواد اولیه همچنان پابرجا است، به نحوی که تولیدکنندگان داخلی قیمت فروش کالای داخلی را با احتساب فوب وارداتی به علاوه حقوق و عوارض و نیز هزینه حمل و نقل، قیمتگذاری کرده و در بازار به فروش می‌رسانند بنابراین در ۸ ماهه گذشته تورم ۲۰۰ درصدی را در صنعت بسته بندی تجربه کرده ایم که این چالش بزرگی برای تولیدکنندگان بوده و موجب صادرات کالاهای بسته بندی چاپ شده در ایران شده است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد مشخص ما برای سازمان توسعه تجارت بازبینی تعرفه و حقوق و عوارض گمرکی برای آن دسته از کالاهایی است که مواد اولیه صنعت چاپ کشور را تشکیل می دهند.

عابدین گفت: خواسته دیگر ما، افزایش سقف تعیین شده برای کارتهای بازرگانی تجاری است که اقدام به واردات مواد اولیه می کنند.

وی افزود: همچنین درخواست ما این است که ایجاد امکان واردات مرزی یا پیله وری برای مواد اولیه مصرفی که با چالش تامین کالا مواجه هستند، فراهم شود و در عین حال، تسهیل در تضامین گمرکی نیز در دستور کار قرار گیرد.

عابدین خواستار فراهم سازی امکان واردات بدون انتقال ارز برای برخی از محصولات وارداتی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران شد./اکسپورتنا