جشن صدسالگی ماشین های افست ورقی

امروزه روش چاپ افست یکی از مهمترین و متداول ترین روشهای چاپی در دنیا است، اما ماشینهای افست امروزی چگونه متولد شد.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در اوایل تابستان سال جاری میلادی۲۰۲۲ کونیگ اند باوئر یک مناسبت خاص را دوست خواهد داشت؛ دقیقا ۱۰۰ سال پیش ساخت ماشین های افست ورقی در ردبول آغاز شد.
در این سال کارخانه “شنل پرسن فابریک” تکنولوژی جدید چاپ را بکار گرفت. این داستانی از شجاعت، شور وشوق برای خلاقیتهای فنی است.
به دنبال اختراع چاپ افست، اولین شرکت سازنده ماشین چاپ افست در اروپا در شهر لیدز توسط جورج مان تاسیس شد. صاحبان کارخانه شوایرز در لایبزیگ امتیاز این کارخانه را خریدند و اولین کارخانه سازنده ماشین های چاپ افست ورقی در اروپا گشتند.
در ۱۹۲۱ کارخانه وارنر و اشتاین «شنل پرسن فابریک» را خریدند و آن را با همتای خود در درسدن ادغام کردند. مرکز ساخت ماشین های افست در سال ۱۹۲۱/۱۹۲۲ در «البه» پایه گذاری شد و سپس در سال ۱۰۲۴ کارخانه درسدن- لایپزیک شنل پرسن فابریک ثبت شد. این شرکت به زودی رشد سریع کرد و به برندی با نام دراک ماشین ورک پلانتا تبدیل شد.
در دهه سی قرن نوزدهم -۱۹۳۲- ماشین چاپ افست بلانتادکا اولین نمونه افست ورقی چهار رنگ بود. در سال ۱۹۶۰ نمونه بلانتا وی اودر با سرعت ۹۰۰۰ ورق چاپ در ساعت سریع ترین ماشین افست زمان خود بود. ورود مدل واریات بلانتا در ۱۹۶۵ انقلابی در چاپ افست ورقی بپا کرد. طراحی ان بر اساس برجرج های مجزا بود که تا امروز این استاندارد در تولید ماشین آلات افست رعایت می شود.
با ادغام کارخانه رادیوبل در گروه صنعتی کونیگ اند باوئر(KBA) غول بنای راپیدا متولد شد که امروزه نا می مشهور در صنعت چاپ جهان است.