حال نزار بازار چاپ در سمنان

این روز‌ها دیگر کمتر کسی از وجود سرب چاپ در ریه هایش می‌نالد ؛ گله‌های چاپخانه داران استان سمنان نبود مشتری است.

حال نزار بازار چاپ در سمنانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان ، سالیان سال است که جهان بر مدار اطلاعات می‌چرخد و برای انتقال این اطلاعات هزینه‌های بسیاری کرده است. گاهی انتقال مطالب را در قالب تصاویر گنجاندند ، گاهی نوشته، و گاهی هم اعداد و رقم. این تنوع انتقال بسته به نگاه مخاطبان و عصر و زمان اتفاق افتاده است و باعث شده که صنعتی راه اندازی شود که در آگاهی بخشی به مردم و جامعه پیشرو باشد. صنعتی که راه صد ساله‌ی انتقال مفاهیم را یک شبه برای سردمداران عرصه اطلاعات و اخبار باز کرد. صنعتی به اسم چاپ…

چاپ با پیشینه‌ای هزاران ساله
حال نزار بازار چاپ در سمنان۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح نخستین رویداد‌های پیدایش صنعت چاپ را اهالی بین بین النهرین از مهره‌های استوانه‌ای رقم زدند و بر روی سطوح گلی تصویرسازی می‌کردند. در جوامع دیگر همچون چین و مصر هم پس از آن از تمبر‌های کوچک برای چاپ برروی سطوح و پارچه استفاده شد. اما چاپ در ایران، پنج قرن پیش از میلاد مسیح یعنی به دوران پادشاهان هخامنشی خودنمایی کرد و در هر دوره، ارتقا یافت به طوری که نخستین چاپ تصویری در ایران در زمان محمد شاه با کتاب تصویری «لیلی و مجنون» رواج یافت و از آن پس روزنامه‌ها هم چاپ مصور را در صفحات کاغذی خود گنجاندند و چاپ در جای جای ایران از جمله سمنان رونق یافت.

سمنان در کنار برترین‌های صنعت چاپ
حال نزار بازار چاپ در سمنانصنعت چاپ گستره بسیار زیادی دارد که میتوان به چاپ کتاب، روزنامه، مجلات، چاپ سیلک، دیجیتال، سرین و افست اشاره کرد که به طور کلی به دو دسته چاپ افست و دیجیتال تقسیم می‌شود.

عبدالله عباسی، مسئول چاپ و نشر معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان درباره جایگاه صنعت چاپ در استان سمنان می گوید: این استان به واسطه نزدیک بودن به پایتخت و قرارگیری در کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب از لحاظ فعالیت و کارکرد جزء ۱۰ استان برتر کشور بوده و از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.
وی می‌افزاید: در استان سمنان ۱۱۲ چاپخانه وجود دارد که ۵۱ چاپخانه مربوط به چاپ افست و ۶۱ مرکز دیجیتال است ، از این تعداد چاپخانه ۸۴ مورد از چاپخانه‌های استان فعال و ۲۷ مورد آن غیرفعال هستند.
به گفته وی، ۲۹ مورد از چاپخانه‌های استان سمنان مربوط به شهرستان سمنان، ۴۰ مورد شاهرود، ۱۰ مورد دامغان، ۲۴ مورد گرمسار، ۴ مورد مهدی شهر، ۲ مورد ارادان و ۳ مورد مربوط به شهرستان میامی است.

ماجرای مرغی که غاز است …
حال نزار بازار چاپ در سمناندر حالی که در بازار صنعت خیز استان سمنان عرصه خوب و درآمدزایی برای شرکت های چاپ است چاپخانه داران این استان با مشکلی به نام ” مرغ همسایه غاز است ” مواجه اند.

فرشید فلاح مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد از سفارش‌های چاپ در این استان به پایتخت فرستاده می‌شود و این چاپ خانه داران در استان سمنان را دچار مشکل میکند.
این موضوع سبب شده بسیاری از چاپخانه‌های استان سمنان، کار تولید را متوقف کردند. نبود نقدینگی، افزایش قیمت دلار و قیمت دستگاه چاپ از مشکلات اولیه‌ای بود که گریبانگیر این رسته از صنعتگران شد، اما در این بحبوحه شیوع کرونا و تعطیلی نسبی این صنعت با وجود پرداخت تسهیلات، گره‌ای به گره مشکلات صنعتگران اضافه کرد.
علی دربانی چاپخانه دار قدیمی دامغانی می‌گوید: چاپ کار آبا و اجدادی ماست که به ما ارث رسید. این روز‌ها با توجه به مشکات افزایش قیمت کاغذ ها، فعالیت غیرقانونی برخی چاپخانه‌ها رونق را از کار چاپ گرفته است.
وی می‌افزاید: بیمه فعالان صنعت چاپ و مسائل حوزه مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مشکلاتی است که چاپخانه داران با آن دست و پنجه نرم میکنند.
دربانی در همایش تجلیل از برتریت صنعت گران استان سمنان که در گرمسار برگزار شد، پیشنهاد استفاده از یک چاپخانه در شهرستان‌های استان به عنوان چاپخانه پایلوت را داد تا مشکلات مالی صنعت چاپ کاهش یابد.
بهمن بهمنی چاپخانه دار شاهرودی نیز حمایت از چاپخانه داران استان سمنان با تقاضای سفارش دستگاه‌های اجرایی و واحد‌های صنعتی به نیرو‌های بومی را خواستار شد.

وابستگی چاپ به تغذیه روح جامعه…
حال نزار بازار چاپ در سمنانسبد خرید غذای روح جوامع انسانی از سنین نوپایی تا بزرگسالی خالی از کتاب نیست.
تبدیل کتابخوانی به یک فرهنگ و نهادینه کردن آن، نیازمند پرورش نسلی است که از نخستین سال‌های زندگی با کتاب آشنا باشد. اهمیت و فواید کتابخوانی در سنین کودکی و نوجوانی بر کسی پوشیده نیست، اما در سال‌های اخیر رشد تکنولوژی موجب شده تا بازی‌های رایانه‌ای و اسباب‌بازی‌های مدرن و جذاب، گوی سبقت را از کتاب بگیرند. از طرف دیگر با توجه به سرعت آهسته تولید صنعت چاپ، گرانی قیمت ها، برخی از والدین طبقات خاص جامعه از خرید کتاب برای فرزندان خود صرف نظر میکنند.
حمایت و پشتیبانی از این رسته از صنعت، با تکیه بر نیرو‌های بومی، اندیشه و طرح‌های خلاقانه و پای کار امکان پذیر است تا افراد در این رقابت کنار نکشند و با دستی پر و کتاب‌های جذاب و به‌روز، سراغ مخاطبان بیایند. البته به شرط اینکه در پشتیبانی‌ها و رفع مانع زدایی ها، گوش شنوایی باشد