حلقه مفقوده صنعت چاپ/ تمایل به زبان فارسی در تابلوهای تجاری کاهش یافته است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در راستای پیوند صنعت چاپ و آموزش تفاهم‌نامه‌ای با دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی‌پور در ماه‌های گذشته امضا کرده است،‌ در راستای امضای این تفاهم نامه‌، دومین ورکشاپ تخصصی تابلوسازی امروز در این دانشکده برگزار شد.

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، درباره این اتفاق گفت: این تفاهم‌نامه در راستای برقرار پیوندی مستحکم میان صنعت و دانشگاه است،‌ پیوند صنعت چاپ با آموزش حلقه مفقوده دانشگاه و مشکلی اصلی صنعت چاپ در سال‌های اخیر بوده است.

وی ادامه داد:‌ صنعت چاپ و تابلوسازی در فرهنگ و آموزش نقش بسزایی دارند،‌ اما امروز دیگر مسئله استاد و شاگردی جوابگو نیست،‌ آموزش رکن اساسی هر مجموعه‌ای در صنعت به شمار می‌رود و ما نیز در هیئت مدیره فعلی اتحادیه به این موضوع توجه خاص داشته‌ایم.

معروف محمدی از پیشکسوتان صنعت چاپ و تابلوسازی نیز در این مراسم در سخنانی گفت:‌ ظرفیت‌های این صنعت تا اندازه‌ای است که باید در سال‌های آینده یک رشته تحصیلی در این زمینه تاسیس شود، این حوزه از صنعت چاپ به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود و پتانسیل کارآفرینی بالایی دارد.

افزایش تمایل به استفاده از بان لاتین به جای فارسی در سفارشات صنعت چاپ و تابلوسازی

وی با اشاره به هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی و دستورالعمل‌های زبان فارسی در این حوزه گفت: در صنعت چاپ و تابلوسازی نظارت بر استفاده از زبان فارسی در استان‌ها و در سراسر کشور انجام می‌شود،‌ طبق قانون تنها ۳۰ درصد از نوشته‌ها می‌توانند لاتین باشند و مابقی باید به زبان فارسی باشد. با این حال در سال‌های اخیر عمده کارفرمایان به ویژه در استان‌ها تمایل به استفاده از زبان لاتین دارند.

محمدی گفت:‌ این تداخل استفاده از زبان فارسی یا لاتین در تابلوها در سال‌های اخیر در این صنعت بحث‌برانگیز شده است،‌ البته باید گفت در سال‌های اخیر برخی از کسانی که وارد این صنف شده‌اند،‌ در کمال بی‌تجربگی اقداماتی داشته‌اند که نهال بارور این حوزه را خشکانده است. امروز در تمام شهرها  در تابلوها انواع و اقسام رنگ‌ها و طراحی‌هایی را شاهد هستیم که با فرهنگ و هویت ایرانی چندان سازگار نیست،‌ از فونت‌های رسمی استفاده نمی‌شود و کمکی به زیبایی‌های بصری شهر نمی‌کند.