خاطرات شفاهی فعالان صنعت نشر به‌زودی منتشر می‌شود

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم بتوانیم خاطرات و اسناد مرتبط با این حوزه را گردآوری و تدوین کنیم تا خاطرات شفاهی فعالان این عرصه منتشر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم چاپ و نشر در پیشبرد انقلاب اسلامی ۵۷ عصر امروز یکشنبه ۳۰ بهمن در مجموعه فرهنگی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

علی اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر در ابتدای این مراسم گفت: جایگاه صنعت چاپ و اهمیت آن در تأثیر جریان انقلاب بسیار پر رنگ است و این صنعت در راه انقلاب تأثیرات بی‌شماری داشته است. این صنعت و اعضای آن برای به کرسی نشاندن رهبر انقلاب هم قبل از انقلاب و هم بعد از آن بسیار نقش داشتند.

ابراهیمی گفت: دفتر چاپ براساس خدمات این افراد تقدیری را به عمل آورد و خوشحالیم که تمامی عزیزان در این مراسم ما را یاری کردند.

حمید غفاری فعال حوزه نشر در ادامه این مراسم گفت: پیشکسوتان و مبارزان قبل از انقلاب میراث ماندگار انقلاب اسلامی هستند.

در ادامه ناصر کلانی، مصطفی زمانی، مرتضی حاجی آخوندی و قاسم تبریزی از فعالان صنعت چاپ و نشر توضیحاتی را ارائه دادند.

زمانی گفت: از سال ۵۳ شروع به چاپ کتاب و فعالیت در این صنعت کردیم و مثل تمامی ناشران با شهامت در این حوزه فعالیت می‌کردیم.انقلاب ما انقلاب فرهنگی است چراکه پس از انقلاب تیراژ کتاب‌ها بسیار بالا رفت، بنابراین فرهنگ نقش مهمی در پیشبرد انقلاب دارد.

آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتاب اسلامیه نیز با اشاره به اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی است گفت: اساس این فرهنگ توسط آیت الله طباطبایی در تفسیر المیزان است و تقریباً دولت‌هایی که با فرهنگ اسلامی متولد شده باشند بسیار قوی هستند.

تبریزی دیگر فعال حوزه صنعت چاپ و نشر نیز در ادامه گفت: جریانات نشر در ایران خلاصه به پنج نشر بوده به خصوص از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ این جریانات اول جریان وابسته به دربار پهلوی بود که بیشتر فعالیت خاندان سلطنت را انجام می‌داد، جریان چپ نیز دیگر جریان این سال‌ها بود که ناشران مارکسیست‌ها مثل انتشارات گوتنبرگ در آن فعال بودند.

وی افزود: جریان وابسته به غرب بود یکی دیگر از فعالان این سال‌ها بود که عمدتاً فرهنگ اروپا را اخذ می‌کردند. ناشران خاص نیز در این سال‌ها برای درآمد خود کار می‌کردند و ناشران اسلامی بخش سنتی بودند و کتاب‌های دینی چاپ می‌کردند.

این فعال حوزه چاپ و نشر در ادامه سخنانش توضیحاتی درباره فعالیت ناشران حوزه اسلامی و تأثیرگذاری آنها بر انقلاب ۵۷ توضیحاتی را ارائه داد.

خاطرات شفاهی فعالان صنعت چاپ و نشر به زودی منتشر می‌شود

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه با تقدیر از برگزاری این رویداد، گفت: امیدوارم بتوانیم با حرکتی که توسط دفتر چاپ و نشر آغاز شده است و ادامه پیدا می‌کند، خاطرات و اسناد مرتبط با این حوزه گردآوری و تدوین کنیم و خاطرات شفاهی فعالان این عرصه و اسناد منتشر شود.

وی افزود: فعالان صنف نیز کمک کنند تا این کار به سرانجام برسد و کتاب منتشر شود تا این کار تقدیر و تجلیل از زحمت‌کشان این عرصه باشد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود به نقش فعالان فرهنگی در ترویج پیام‌های امام خمینی (ره) اشاره و گفت: آثار منتشر شده شامل تفکرات مبارزان انقلابی در آن دوران بی‌نظیر و بی‌بدیل است‌.

وی افزود: همه ما باید برای سربلندی ایران تلاش کنیم، ایران با دستان ما و فرزندان مان ساخته می‌شود و پیش می‌رود، هیچ عضو خارجی و خودفروخته کمکی به پیشرفت کشور نمی‌کند و کسانی که مردانه و جانانه ایستادند تا کشور مقتدرانه روی پای خود بایستد، در مقابل هجوم ارتش بعثی مقاومت کرد و رژیم جبار و سفاک پهلوی را به زانو در آورد.

احمدوند با بیان اینکه مردم ما امروز با تکیه بر دست و فکر و ذهن خود از مشکلات عبور خواهند کرد، گفت: هدف انقلاب اسلامی ایران رسیدن به قدرت نبود، بلکه می‌خواستیم پرچم دین اسلام را برافراشته کنیم و سنت‌های الهی را جاری کنیم، در این میان هر جایی، کاری غیر از این انجام داد، انحراف او بوده است، ما باید در مسیر نهضت حضرت مهدی (عج) حرکت کنیم.

در پایان این مراسم از ناصر کلاری، مصطفی زمانی، قاسم تبریزی، نادر قدیانی، علی نیکوسخن، قاسم نصرالله پور، قاسم نظیفی، مرتضی آخوندی، سید مسعود دپیمان، اسحاق ابراهیمی، محمد عربستانی، ابوالحسن فیروزخانی، عزت مطهری که سال‌ها را در حوزه صنعت چاپ و نشر انقلاب اسلامی فعالیت داشته‌اند تقدیر و تجلیل شد.