دو راهی صنعت و فرهنگ برای چاپ/ ترکیه بازارهای منطقه را گرفته است

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه با توجه به توانمندی‌های ایران در این حوزه، باید بازار منطقه در دست تولیدکنندگان ایرانی باشد، اما الان ترکیه بازارهای منطقه را گرفته، گفت که صنعت چاپ بین صنعت و فرهنگ مانده، اگر چاپ زیرمجموعه وزارت صنعت باشد می‌تواند تسهیلات بیشتری دریافت کند.

به گزارش ایسنا، احمد ابوالحسنی در نشست خبری از برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته خبر داد و گفت: این نمایشگاه از ۲۹ مهر تا ۲ آبان هر روز ساعت ۸ صبح تا ۱۵ ظهر برگزار خواهد شد. در این دوره از نمایشگاه ۳۰۸ شرکت داخلی و ۱۸ شرکت خارجی از چین، آلمان، ترکیه و ایتالیا حضور دارند.

وی با بیان اینکه در صنعت چاپ بیش از ۹۰ درصد ماشین آلات و ۷۰ درصد مواد اولیه وارداتی است، تصریح کرد: بخاطر تحریم‌ها خرید ماشین آلات نو دشوار است و حتی اگر نقدی بخریم، قیمت تجهیزات ۲۰ درصد گران‌تر از رقبایی مثل ترکیه تمام می‌شود.

ابوالحسنی با بیان اینکه صنعت چاپ، صنعت پیشران است، اظهار کرد: هیچ صادرات و کالایی بدون چاپ هویت ندارد؛ به همین دلیل حتی در زمان کرونا نمایشگاه چاپ برگزار شد. با توجه به توانمندی‌های ایران در این حوزه، باید بازار منطقه در دست تولیدکنندگان ایرانی باشد، اما الان ترکیه بازارهای منطقه را گرفته است. در این راستا تولیدکنندگان به حمایت به جای دخالت و مشوق صادراتی مشابه ترکیه نیاز دارند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه کوچک‌ترین ماشین چاپ یک میلیون یورو فروخته می‌شود، تصریح کرد: با توجه به سود بالای وام‌های بانکی، خرید ماشین دشوار است و فعالان این صنعت می‌توانند این پول را به ساختمان سازی و سایر مشاغل سودده ببرند.

وی در ادامه با بیان اینکه متولی صنعت چاپ وزارت ارشاد است، تصریح کرد: زمانی که اتحادیه چاپخانه‌داران به وزارت ارشاد واگذار شد، بالغ بر ۹۵ درصد کار اتحادیه نشر بود، اما الآن پنج درصد هم نیست. درخواست فعالان این صنعت این است که حداقل بخش‌های صنعتی اتحادیه به وزارت صمت واگذار شود.

به گفته رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، در حال حاضر در صنایع دارویی به اروپا هم صادرات انجام می‌شود، اما به دلیل هنر ایران در این صنعت است و باید ماشین‌آلات به روز شود. در بخش لیبل هم پیشرفت کردیم و نیازی به کشورهای دیگر نداریم.

وی با بیان اینکه امارات هم در حال رشد در این صنعت است و زنگ خطری برای بازار ایران است، تصریح کرد: از جمله مشکلات صنعت چاپ در ایران تامین سرمایه در گردش است. همچنین صنعت چاپ بین صنعت و فرهنگ مانده است. این در حالی است که اگر چاپ زیرمجموعه وزارت صنعت باشد می‌تواند تا ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ و تا ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه در گردش دریافت کند، اما رقم این تسهیلات در حال حاضر که زیرمجموعه ارشاد است، به ترتیب پنج و ۱۰ میلیارد تومان است.