رشد هشت برابری تولید کاغذ در سال ۱۴۰۱؛ حرکت شتابان به سوی خودکفایی کاغذ تحریر

به گزارش ایلنا، محمد مخبر در این جلسه که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از بانک های عامل و کارخانجات تولید کاغذ برگزار شد، با اشاره به آغاز به کار نمایشگاه بین المللی کتاب در پایان هفته و دغدغه های ناشران و مطبوعات در خصوص کاغذ، حرکت به سمت خودکفایی در تولید کاغذ را یک ضرورت مهم خواند و با توجه به رشد هشت برابری تولید کاغذ در سال گذشته، اظهار امیدواری کرد با توسعه زیرساخت های لازم هرچه زودتر بتوان به این مطالبه دیرینه جامه عمل پوشاند.

وی در این جلسه با اشاره به گزارش های ارائه شده درباره مسائل و مشکلات شرکت های تولید کننده کاغذ، از بانک های عامل خواست تسهیلات مورد نیاز جهت تولید کاغذ حوزه نشر ، مطبوعات و آموزش و پرورش با اولویت تخصیص داده شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به عدم ایفای تعهدات از سوی یکی از شرکت های وارد کننده کاغذ، وزارت صنعت، معدن و تجارت را هم مکلف کرد برخورد قانونی با این شرکت انجام و زمینه ترخیص کالای موجود از گمرکات فراهم شود.

همچنین در این جلسه گزارشی از روند پیشرفت مصوبات جلسه پیشین کارگروه ارائه و تصمیماتی در راستای رفع مسائل پیش روی تولید کاغذ و تامین کاغذ آموزش و پرورش و حوزه نشر و مطبوعات اتخاذ شد.

برخورد قانونی با شرکت وارد کننده کاغذ که تعهدات خود را کامل انجام نداده و فراهم شدن زمینه ترخیص کاغذ وارداتی از گمرک، قرار گرفتن کاغذ تحریر و خمیر کاغذ در گروه کالایی یک و تامین با اولویت ارز نیمایی کالاهای ثبت سفارش شده از سوی بانک مرکزی از جمله تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه بود.

در این جلسه همچنین مقرر شد بانک ملی ایران سرمایه در گردش لازم را برای کارخانه تولید کاغذ مازندران تامین کرده و شرکت تولید کاغذ پارس نیز متعهد شد ۲۵ هزار تن کاغذ با قیمت تعیین شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تولید و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این میزان کاغذ را خریداری کند.

گزارشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه درخصوص وضعیت تولید کاغذ ارائه شد که بر اساس آن سال ۱۴۰۰ میزان تولید کاغذ در کشور ۵ هزار تن بود که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۴۰ هزار تن رسیده است. این میزان تولید باعث شده که ۷۰ درصد نیاز به کاغذ آموزش و پرورش و ۲۰ درصد از نیاز حوزه نشر و مطبوعات از محل تولید داخل تامین شود. بر اساس این گزارش پیش بینی می شود با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و تعهداتی که شرکت های تولید کاغذ در کشور برعهده گرفته اند تا پایان سال جاری نیز کل نیاز به کاغذ آموزش و پرورش و ۵۰ درصد از نیاز حوزه نشر و مطبوعات از ظرفیت تولید داخل تامین شود و با ادامه روند فعلی در سال آتی خودکفایی در تامین کاغذ صورت گیرد.