سال آتی کتاب‌های دانش‌آموزان با کاغذ ایرانی چاپ می‌شود/آغاز طرح باشگاه کتابخوانی از ماه آینده

ایسنا/مرکزی مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد گفت: سال آینده تمام کتاب‌های دانش‌آموزان با کاغذ ایرانی چاپ خواهد شد و احتمالا تا پایان دولت، به جز کاغذهای خاص، سایر کاغذهای عادی از داخل تامین خواهد شد.

اسماعیل جانعلی‌پور، امروز یکشنبه ۲۷ آذر در دیدار با اهالی فرهنگ و رسانه شهرستان محلات، اظهار کرد: لازم است تعداد مدیران در این سفرها بیشتر باشد و مدل‌های سفر نیز اصلاح شود. باید مدیرکل چاپ و معاونت مطیوعاتی حضور داشته باشند و مطالب را بشنوند اما مطالب مطرح شده، از باب وظیفه به مدیران منتقل خواهد شد.

وی با تشریح وظایف معاونت فرهنگی، افزود: معاونت فرهنگی به واسطه برگزاری نمایشگاه کتاب، بیشتر با کتاب شناخته می‌شود. اما مسئله اقوام ایرانی و مفاخر ایرانی، سایر رویدادهای کتابی کشور، مسئله اقلیت‌های دینی و صنایع فرهنگی از حوزه وظایف این معاونت است.

وی در ارتباط با صندوق اعتباری هنر گفت: مسائل بسیار سخت شده است و همه مشکلات به مسائل مالی برمی‌گردد. صندوق باید توان مالی داشته باشد که پوشش بیمه را انجام دهد. برای این کار آیتم‌های سختی در نظر گرفته شده، به عنوان مثال بیمه شاعری که تحت عنوان بازیگر تئاتر ثبت نام شده، قطع شده است.

جانعلی‌پور در مورد پایان کار “طرح کتاب من” در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در این شرایط مشکلات بودجه‌ای و زیرساختی؛ کتابخانه‌ها و کتابخوانی، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین پناهگاه است.

وی با بیان اینکه خرید کتاب آغاز شده و امیدواریم با تزریق کتاب به کتابخانه‌ها، این مسئله تا حدودی برطرف شود، در ارتباط با افزایش بهای کتاب گفت: مسئله کاغذ در وزارت ارشاد جدی گرفته شده است و اگر این مسئله حل شود، قیمت کتاب کاهش می‌یابد. تلاش شده است که پروژه کلان کاغذ در کشور حل شود. این مهم کمکی به ناشران و چاپخانه داران است و موجب رونق چاپ کتاب ارزان خواهد شد.

جانعلی پور افزود: کارخانه کاغذ مازندران از ۱۰ ماه پیش، یک سوم ظرفیت خود را افزایش داده و سال آینده تمام کتاب‌های دانش‌آموزان با کاغذ ایرانی چاپ خواهد شد و احتمالا تا پایان دولت، به جز کاغذهای خاص، سایر کاغذهای عادی از داخل تامین خواهد شد.

وی در ارتباط با باشگاه‌های کتابخوانی اظهار کرد: اسامی تسهیلگران از استان‌ها اخذ شده و اکنون ۲۰۰۰ تسهیلگر یا مربی کتابخوانی در کشور وجود دارد و طرح باشگاه کتابخوانی از ماه آینده آغاز می شود.

وی در ارتباط با درخواست ارائه آموزش تخصصی به هنرمندان از طریق اساتید وزارتخانه گفت: ظرفیت آموزش در وزارتخانه وجود دارد و بخشی از این کار می‌تواند به صورت مجازی و بخشی دیگر به صورت عملی یا ورک‌شاپ صورت بگیرد. قطعا این اتفاق خواهد افتاد و این توان وجود دارد.

وی ادامه داد: طرح روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران آغاز شده است و اگر در روستایی این توان وجود داشته باشد، حمایت ۱۰ دستگاه بزرگ کشوری برای ارائه خدمت به آن روستاها جلب شده است.

حمید صادقی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محلات نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات حوزه فرهنگی، نبود اعتبار فرهنگی است. از ابتدای امسال تا امروز، تنها ۳ میلیون تومان به ما تخصیص داده شده است که این یک مشکل بزرگ زیرساختی است. اگر اداره ارشاد بودجه‌ای داشته باشد، می‌توان برخی از مشکلاتی را که بیان شد، در شهرستان حل کرد.

براساس این گزارش تعدادی از فعالان فرهنگی، رسانه، هنر و چاپ شهرستان محلات نیز در این جلسه به بیان مشکلات و موانع پرداختند.

حیدری، نماینده کانون‌های آگهی محلات با اشاره به تداخل صنفی، عنوان کرد: برخی مشاغل بدون عبور از فرایندهایی که ما طی کردیم، وارد حوزه فعالیت ما شده‌اند. وی همچنین مبالغ زیاد مالیات را یکی از مشکلات موجود دانست و خواستار برگزاری دوره آموزشی قانونی در این زمینه شد.

زهرا جوادی به نمایندگی از کتابخانه‌های عمومی، بودجه پایین کتابخانه‌ها برای تامین منابع را یکی از مشکلات کتابخانه‌ها دانست و خواستار تامین منابع مالی انجمن‌های ادبی کتابخانه‌ها شد.

حبیبی نماینده کانون‌های مساجد خواستار بروز رسانی منابع، تجهیزات رایانه‌ای و لوازم کمک آموزشی این کانون‌ها شد.

سامان سلیمی به نمایندگی از انجمن‌های ادبی، با اشاره به پیشینه پربار انجمن ادبی سرچشمه محلات، خواستار توجه بیشتر به کانون های ادبی و حمایت وزارت ارشاد برای برگزاری جشنواره داستان نویسی شد.

اصفهانیان مدیر کانون تبلیغاتی ایده پرداز، همپوشانی قانون در ارتباط با مجوزها را یکی از مشکلات اساسی این حوزه دانست و خواستار استفاده از ظرفیت هنرمندان در بدنه وزارت ارشاد برای ارائه ایده و نظر شد.

علیرضا انصاری به عنوان نماینده صنعت نشر با اشاره به سابقه فعالیت واحد صنفی خود از سال ۱۳۳۳ اظهار کرد: به دلیل رکود این صنعت و مشکلات صنفی، از ابتدای امسال چاپخانه را تعطیل کرده‌ام. وی گرانی کاغذ، موانع اداری و نبود نیروی کار آموزش دیده را از مشکلات این حوزه برشمرد.

حسین عطاءالهی به نمایندگی از هنرمندان خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی با استفاده از اساتید مجرب وزارتخانه برای هنرمندان شهرستان شد.