سریع‌ترین چاپگر ۳بعدی جهان ساخته شد

پژوهشگران آلمانی، نوعی چاپگر سه‌بعدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند سریع‌تر و دقیق‌تر از چاپگرهای سه‌بعدی دیگر عمل کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ادونسد ساینس نیوز، استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی در مقیاس میلی‌متر و بزرگتر از آن، در فرآیندهای تولیدی و صنایع رو به افزایش است اما برخی از کارها، به چاپ دقیق در مقیاس میکرومتر و با سرعت بالاتر نیاز دارند.

پژوهشگران “موسسه فناوری کارلسروهه”(KIT) آلمان، سیستمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند اشیایی در ابعاد سانتی‌متر را با دقت و سرعت و همراه با جزئیات چاپ کند.

پژوهشگران برای نشان دادن سرعت و قابلیت اطمینان سیستم خود، یک ساختار مشبک در ابعاد ۶۰ میلی‌متر مربع را با جزئیات و در مقیاس میکرومتر چاپ کردند. نتیجه کار آنها، بیش از ۳۰۰ میلیارد واکسل را در بر داشت. واکسل، کوچکترین جزء ساختاری یک تصویر سه‌بعدی است.

“مارتین وگنر”(Martin Wegener)، استاد موسسه فناوری کارلسروهه گفت: به رکورد بسیار بالایی در زمینه چاپ سه‌بعدی دست یافته‌ایم که رکورد جدیدی در جهان است.

“وینسنت هان”(Vincent Hahn)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: نقاط کانونی، با نازل‌های موجود در چاپگرهای جوهرافشان مطابقت دارند. تفاوت آنها در این است که در سه بعد کار می‌کنند.

در این نوع از چاپ سه‌بعدی، پرتو لیزر به شیوه‌ای کنترل شده از میان یک لاک نوری می‌گذرد. با استفاده از این روش، می‌توان ساختارهای بسیار دقیق را برای کاربرد در حوزه‌های گوناگون از جمله نورشناسی، فوتونیک، علم مواد، زیست‌فناوری و یا مهندسی ایمن تولید کرد.

با هر پرتو لیزر معمولا چند صد هزار واکسل در هر ثانیه تولید می‌شوند. در نتیجه سرعت کار تقریبا صد برابر کمتر از سرعت چاپگرهای جوهرافشان است و به همین دلیل، تاکنون مانع بسیاری از کاربردها بوده است.

این گروه پژوهشی قصد دارند به پژوهش و توسعه فناوری خود ادامه دهند.

هان افزود: توسعه این فناوری موجب می‌شود تا چاپگرهای سه‌بعدی، نه تنها برای چاپ یک صفحه بلکه برای چاپ حجم بالاتری از صفحات به کار بروند. رسیدن به این هدف، نیازمند پیشرفت در حوزه شیمی از جمله لاک‌های نوری حساس خواهد بود.

این پژوهش، در مجله “Advanced Functional Materials” به چاپ رسید.