سولیت چیست؟ انواع چاپ روی سولیت

یکی از بهترین گزینه‌ها برای چاپ در محیطه‌های باز و در شرایط نامساعد آب و هوایی که علاوه بر دوام و ماندگاری زیاد، بهترین کیفیت چاپ را نیز دارد، چاپ سولیت است؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سولیت و مزایا و معایب آن با ما همراه باشید.

کاربرد چاپ سولیت چیست؟

مقاومت بالا در برابر استفاده به صورت مداوم و در مقابل انواع آب و هوا، از مزایای این نوع چاپ است که امکان استفاده در فضاهای باز برای مصرف کننده را فراهم می‌کند. این نوع چاپ برای انواع بنرهای تبلیغاتی یا زیباسازی فضاهایی خارجی می‌تواند گزینه‌ای مناسب به حساب بیاید. همچنین رنگ‌های شفاف و با کیفیت، با گذر زمان میزان کیفیت و رزولوشن خود را از دست نمی‌دهند.

در ضمن، در فضاهای داخلی استفاده‌های مختلفی برای چاپ سولیت وجود دارد. به عنوان مثال استند‌های نمایشگاهی، پوستر‌ها و پرده‌های نمایشی تصویر، موارد استفاده از این نوع چاپ است اما باید بدانید که بهترین نوع چاپ که بر روی رول آپ‌ها انجام می‌شود نیز چاپ روی سولیت است.

انواع چاپ روی سولیت

انواع چاپ روی سولیت

به صورت کلی چاپ سولیت به دو نوع چاپ تقسیم بندی می شود: یک رو و دو رو؛ چاپ یک رو نیز به ۲ زیردسته تقسیم می‌شود سولیت پشت سفید و سولیت پشت طوسی؛ برای مقایسه و توضیحات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید:

چاپ روی سولیت یک رو
سولیت پشت سفید معروف به پشت نور

اگر بخواهیم سولیت پشت سفید را نسبت به سولیت پشت طوسی از لحاظ عبور نور مقایسه کنیم باید بگیم این نوع از سولیت نور بیشتری از خود عبور می‌دهد و بنا به سلیقه و نیاز شما در نوع استفاده باید آن را انتخاب کنید به عنوان مثال اگر سولیت شما نور بیشتری از خود عبور بدهد در انواع لایت باکس بهتر عمل می‌کند و باید از چاپ سولیت پشت سفید استفاده نمایید.

سولیت پشت طوسی

سولیت پشت طوسی نسبت به پشت سفید نوری کمتر از خود عبور می‌دهد و مناسب برای چاپ‌های سولیت یک رو است.

چاپ روی سولیت دو رو

این مدل چاپ سولیت دارای قیمتی گران‌تر است و به صورت کامل مات است؛ در فضاهایی که نیاز به استفاده از دو طرف سولیت وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دلیل جذب کامل نور و عدم انعکاس در این سولیت می‌توان در هر دو طرف آن چاپ را با کیفیت بالا انجام داد؛ این نوع سولیت‌ها همچون چاپ بنر ، اکثرا در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا سولیت نسبت به بنر و فلکس چیست؟

مزایا سولیت نسبت به بنر و فلکس چیست؟

چاپ روی سولیت به دلیل جنس خاصی که دارد، مزایای ویژه‌ای نسبت به سایر محصولات همچون بنر و فلکس دارد؛ چاپ سولیت به دلیل اینکه بافت سولیت بسیار ریز دارد، رزولوشن و تراکم چاپ روی آن می‌تواند بسیار بالا باشد. مزیت دیگری که این نوع چاپ دارد، این است که به دلیل مات بودن و جذب زیاد نور در سطح آن، خبری از انعکاس نور بر روی آن نیست و در نتیجه تراکم و کیفیت بهتری بیشتری نسبت به بنر‌ها یا استیکر‌ها خواهد داشت.

به این علت است که شما می‌توانید دو طرح به صورت کاملاً متفاوت را در دو سمت سولیت چاپ نمایید و به این ترتیب حداکثر استفاده را از آن ببرید. مزیت دیگر سولیت که آن را نسبت به سایرین برتری می‌دهد، مقاومت زیاد آن است که نسبت به پارگی مقاوم و افزایش ماندگاری آن سبب می‌شود که با بنر و استیکر قابل قیاس نباشند. یکی از ویژگی‌های مثبت دیگر چاپ روی سولیت این است که از دستگاه‌هایی پیشرفته مانند دستگاه چاپ اکوسالونت و چاپ UV در چاپ سولیت استفاده می‌شود.

دستگاه چاپ سولید چه تفاوتی با سایر دستگاه ها دارد؟

دستگاه چاپ روی سولیت نسبت به انواع پرینتر‌های معمولی که برای چاپ عکس موجود هستند از کیفیت بیشتری برخوردار است، ولی شرط تحقق این کیفیت استفاده نمودن از دستگاه چاپ مناسب است که بتواند کیفیت بالا را به همراه مزایایی که به آن اشاره کردیم همچون ماندگاری بالا و دوام زیاد را برای مخاطب فراهم سازد.

اگر قصد دارید که از این نوع چاپ استفاده نمایید، بهتر است با یک دستگاه چاپ سولیت با‌کیفیت این کار را انجام دهید تا بتوانید شفافیت و تراکم مورد انتظار خود از تصویر را دریافت کنید. دستگاهی که اغلب برای چاپ سولیت استفاده می‌شود، دستگاهی به نام اکوسالونت است که کیفیت این نوع چاپ را در مقایسه با بنرها و لمینیت‌های عادی چندین برابر بهتر می‌کند.

معایب چاپ سولیت چیست؟

یکی از بزرگترین معایب چاپ روی سولیت نیازمندی به استفاده از دستگاه های فوق پیشرفته است که در بعضی از مواقع امکان انجام آن وجود ندارد. هزینه خرید و نگهداری این دستگاه‌ها بالا بوده و به عنوان یکی از معایب چاپ سولیت است که در ضمن باید بگوییم که این قیمت بالا به تولید محصولی با کیفیتی بیشتر نسبت به سایر گزینه های موجود است.

همان طور که گفتیم؛ چاپ سولیت نسبت به کیفیت ارائه شده یک چاپ مقرون به صرفه به حساب می‌آید اما با به نسبت سایر نوع چاپ مانند چاپ معمولی روی بنرها و استیکرها، دارای هزینه های بیشتری است؛ پس اگر شما به دنبال کیفیت قابل توجه نسبت به سایر رقبا هستید ناچار هستید تا محصولی با دوام و ماندگار را با هزینه بیشتری تهیه کنیده پیشنهاد می‌کنیم

معایب چاپ سولیت

تاریخچه چاپ روی سولیت

پس از به وجود آمدن صنعت چاپ در اواخر قرون وسطی و انقلاب صنعتی در قاره اروپا، با افزایش میزان اهمیت تبلیغات در دنیا، نیازمندی به استفاده از اجناسی که خلاء آنها در منازل و متفاوت از چاپ مرسوم مانند چاپ انواع کتاب‌ها و تصاویر باشد.

دلیل نام گذاری چاپ سولیت چیست؟

این نوع چاپ، به دلیل اینکه در تولید آن از جنسی با نام سولیت انجام می‌شود این نام را به خود گرفته است.

مزایا چاپ سولیت

چاپ سولیت به دلیل مزیت‌های زیادی که نسبت به سایر روش‌های چاپ دارد؛ مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرد. از مهمترین مزایای چاپ سولیت می‌توان به ثابت ماندن رنگ‌های چاپ شده در گذر زمان اشاره نمود.

وقتی شما یک طرح و نقش را بروی سولیت چاپ می‌نمایید، این طرح تا مدت‌ها و بدون ایجاد هیچ تغییری در رنگ‌ها روی سولیت باقی خواهد ماند. حتی اگر آن در شرایط جوی مناسبی قرار نداشته باشد همانند باران و برف.