شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ ایجاد می‌شود

خراسان رضوی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ کشور زیر نظر این وزارتخانه طی روزهای آینده خبر داد.

یاسر احمدوند در بیست‌ویکمین همایش تجلیل از پیشکسوتان صنعت چاپ خراسان رضوی که شامگاه دوشنبه، ۲۲ آذر ماه، در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: لازم است در صنعت چاپ بازاریابی صورت گیرد تا این صنعت رشد کند. بر این اساس در چند روز آینده شورای سیاستگذاری صنعت چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد تشکیل و از متخصصان و افراد باتجربه صنعت چاپ در این شورا استفاده خواهد شد. همچنین باید سند تحول صنعت چاپ تدوین شود. کارهایی در این راستا صورت گرفته؛ لذا ضرورت دارد به سمتی پیش برویم که حال و روز صنعت چاپ عوض شود.

وی ادامه داد: کمابیش با مشکلات حوزه چاپ آشنا هستم و با جدیت معتقدم صنعت چاپ صنعت پر ظرفیتی برای آینده اقتصادی کشور است. چاپ صنعتی راهبردی است و اینکه جز صنایع استراتژیک محسوب نشده، به کمبود مطالبات متولیان این حوزه و این صنعت تاکنون نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد. اگر قرار است این صنعت رشد کند، باید همان اقتضائاتی که در دنیا برای این صنعت دیده شده، در کشور ما نیز در نظر گرفته شود؛ لذا باید به آموزش و پژوهش و استفاده از فناوری روز دنیا توجه جدی کنیم تا صنعت چاپ توسعه پیدا کند.

احمدوند تصریح کرد: بسیاری از ماشین‌های چاپ در کشور مربوط به دهه‌های قبل بوده و نه تنها ماشین‌ها بلکه شیوه کار آن نیز قدیمی است، به گونه‌ای که میزان بهره‌وری در یک مجموعه چاپی بزرگ حدود ۱۸ یا ۱۹ درصد و در بهترین حالت ۲۵ درصد است اما بهره‌وری چنین مجموعه‌ای در کشور آلمان به ۹۰ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ در ایران با شرایط روز دنیا فاصله زیادی دارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سال‌های اخیر بسیاری از صنایع کشور از صنعت چاپ پیشی گرفته‌اند. بر این اساس نمی‌توان گفت مسائلی از قبیل تحریم مانع این رشد بوده است. توسعه نیافتن صنعت چاپ به این دلیل بوده که احساس نیاز به رشد در این صنعت کمتر دیده شده است؛ لذا این احساس رشد در صنعت چاپ باید ایجاد شود. با تمام توان و امکانات تلاش خواهیم کرد تا صنعت چاپ رشد روز افزون داشته باشه و ارتقا یابد.

صنعت چاپ در خراسان رضوی در حال بازسازی است

علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد صنایع چاپ مشهد در شهرک صنعتی توس و شهرک چاپ و نشر مستقر شده‌ است؛ لذا ساختمان جدید نیز ماشین‌آلات جدید می‌طلبد. البته با این شرایط افزیش قیمت‌ها نمی‌شود برای خرید ماشین‌آلات با وام بازپرداخت پنج ساله اقدام کرد. به همین جهت درخواست شده تا تدبیری اندیشیده شود و بازپرداخت این وام ۱۰ ساله باشد. همچنین لازم است مالیات مربوط به این صنعت به صورت عادلانه اخذ شود.

وی با تأکید بر اینکه صنعت چاپ خراسان رضوی در حال بازسازی اساسی و بنیادی است، افزود: استان خراسان رضوی بیش از ۷۰۰ واحد چاپ و بسته‌بندی و صنایع وابسته را تحت پوشش دارد که از این تعداد ۳۸۶ واحد چاپ است. اتحادیه چاپ و بسته‌بندی خراسان رضوی تنها اتحادیه‌ای است که به صورت استانی اداره می‌شود و در حال حاضر ۲۱ شهرستان استان خراسان رضوی زیر نظر اتحادیه چاپ قرار دارد.

مغانی تصریح کرد: صنایع وابسته هم چه در بخش صنایع سلولزی مانند دستمال کاغذی، دفترچه، ضایعات، مقوا سازی و… زیر مجموعه و زیر نظر اتحادیه صنعت چاپ است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کماکان همگام با صنعت چاپ است و سعی ما بر این است مشکلات صنعت چاپ را برطرف کنیم، عنوان کرد: در سال‌های اخیر نظر متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این بوده که بخش سخت‌افزاری صنعت چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شود و بخش نظارتی آن زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد اما رویکرد مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی این نیست که مدیریت صنعت چاپ کشور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شود و استدلال درست هم همین است.

وی افزود: در موضوع اعتبارات نیز با قولی که معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داد، با پیگیری که با سایر دستگاه ها انجام خواهند داد، این مشکلات مرتفع خواهد شد. همچنین امید است در حوزه ساخت‌وساز در شهرک صنعتی توس اقدامات لازم برای توسعه این صنعت صورت گیرد.