شکایت از کانن به علت غیر فعال شدن چاپگرهای همه‌کاره پس از اتمام جوهر

مصطفی عسگری
یک مشتری که از غیر فعال شدن چندین عملکرد چاپگر همه‌کاره کانن در صورت تمام شدن جوهر به ستوه آمده بود، از این شرکت شکایت کرد.
ایرانی کارت بنر

سازندگان چاپگرهای مصرفی مدت‌ها است از مدل تجاری «Razor Blade» استفاده می‌کنند. این نام از شرکت‌هایی گرفته شده است که دسته‌های تیغ را ارزان می‌فروشند؛ اما تیغه‌های جایگزین سازگار با قیمت‌ بسیار بالاتری توسط آن‌ها فروخته می‌شود. چاپگرهایی که می‌توانند تصاویر رنگی با کیفیت عالی چاپ کنند به طرز شگفت‌آوری مقرون‌به‌صرفه هستند؛ اما این قیمت مناسب بدین دلیل است که بیشتر سود فروشنده از فروش کارتریج‌های جوهر گران‌قیمت جایگزین به دست می‌آید. اغلب اوقات، این چاپگرهای خانگی هنگامی که فقط یک رنگ کارتریج تمام یا کم می‌شود، از طریق نرم‌افزار کاملاً غیر فعال می‌شوند و صاحبشان را مجبور می‌کنند خرید جایگزین انجام بدهد؛ حتی اگر فقط قصد چاپ متن سیاه و سفید داشته باشد.

به گزارش گیزمودو، ظهور دستگاه‌هایی مانند تلفن‌ هوشمند و حتی شبکه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری عکس‌ها را به‌صورت دیجیتال بسیار آسان کرده؛ این بدان معنا است که چاپ عکس اکنون بسیار کمتر از گذشته انجام می‌شود. این امر روی سودآوری چاپگرهای خانگی تأثیر گذاشته و باعث شده است شرکت‌هایی مانند اپسون چاپگرهایی معرفی کنند (سری EcoTank) که بسیار ارزان‌تر هستند و کارتریج آن‌ها آسان‌تر پر می‌شود. همچنین هنگامی که یک رنگ جوهر کم می‌شود نیازی به تعویض کارتریج نیست. اما همان‌طور که دیوید لیکرفت متوجه شد، همه سازندگان چاپگر این سیاست را در پیش نگرفته‌اند.
مقاله‌های مرتبط:

مشکل اتصال ویندوز ۱۱ به برخی از پرینترها از طریق USB
پیکس لب ایکس ۱ هواوی؛ اولین پرینتر مبتنی بر هارمونی ۲ معرفی شد

لیکرافت که هفته گذشته در دادگاه فدرال ایالات متحده آمریکا در نیویورک به‌عنوان شاکی اصلی از کانن معرفی شد، دریافت که چاپگر همه‌کاره Canon Pixma MG6320، زمانی که جوهر ندارد دیگر اسکن یا فکس نمی‌کند؛ با وجود اینکه هیچ یک از آن عملکردها به هیچ وجه به چاپ ربطی ندارد. به گفته Bleeping Computer، این موضوعی است که حداقل به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد؛ زمانی که سایر مشتریان مشکل مشابهی را از طریق انجمن‌های آنلاین این شرکت به کانن گزارش کردند و توسط پشتیبانی شرکت به آن‌ها گفته شد: «همه کارتریج‌های جوهر باید نصب‌شده و حاوی جوهر باشند تا بتوانید از همه ویژگی‌های چاپگر استفاده کنید.»

در شکایت‌نامه ذکر شده است که کانن چاپگرهای همه‌کاره خود را دارای چندین ویژگی متمایز از جمله چاپ، کپی، اسکن و گاهی حتی فکس تبلیغ می‌کند؛ اما در رابطه با وابستگی این ویژگی‌ها به جوهر درون کارتریج هشداری داده نمی‌شود. در ادامه قسمتی از این شکایت‌نامه را مطالعه می‌کنید:

کانن به مصرف‌کنندگان هشدار نمی‌دهد که جوهر جزء ضروری برای اسکن یا فکس اسناد است. در نتیجه، مصرف‌کنندگان مجبورند بار و هزینه غیر منتظره و غیر ضروری را در قالب خرید جوهر متحمل شوند یا اگر این کار را انجام بدهند، قادر به اسکن یا فکس اسناد با استفاده از دستگاه به‌اصطلاح همه‌کاره نیستند.

هیچ دلیل یا مبنای فنی برای تولید چاپگر همه‌کاره با عملکرد تشخیص سطح جوهر وجود ندارد که باعث شود اسکنر در زمان کم یا خالی بودن کارتریج جوهر از کار بیفتد. کانن چاپگرهای همه‌کاره را به گونه‌ای طراحی کرده است که از مصرف‌کنندگان بخواهد بدون توجه به کاربری (چاپ، کپی، اسکن و فکس)، در کارتریج دستگاه‌های خود جوهر نگهدارند. نتیجه این سیاست افزایش فروش جوهر است که کانن از آن سود قابل توجهی به دست می‌آورد.

این شکایت گروهی دارای ۱۰۰ عضو است و محاکمه شدن کانن توسط هیئت‌منصفه را به همراه حداقل ۵ میلیون دلار غرامت تقاضا می‌کند. همچنین در آن نام بیش از ۲۰ مدل چاپگر همه‌کاره کانن ذکر شده است که این رفتار مشکل‌ساز را نشان می‌دهند. بسته به نتیجه و اینکه آیا دادگاه اجازه می‌دهد این حرکت اعتراضی ادامه پیدا کند، هر کسی که یکی از مدل‌های ارجاع‌شده از چاپگرهای کانن را خریده باشد، احتمالا واجد شرایط دریافت غرامت خواهد بود.

نظر شما همراهان زومیت درباره این سیاست کانن چیست؟ آیا به نظر شما غیر فعال شدن همه عملکردهای چاپگر پس از اتمام یا کم شدن تنها یک رنگ کارتریج منطقی است؟