صنعت چاپ در زنجان صنعت دیرپایی است

ایسنا/زنجان رئیس کارگروه فرهنگ و رسانه‌ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: برای فعال ماندن صنعت چاپ باید همه ارگان‌های دولتی به این صنعت کمک کنند.

جعفر محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت صنعت چاپ در زنجان، اظهار کرد: صنعت چاپ در زنجان صنعت فعالی است ولی این صنعت نیز از شیوع ویروس کرونا متاثر شده‌ است، با این وجود فعالان این صنف معتقدند به این راحتی‌ها زمین نمی‌خورند.

وی با بیان اینکه واحد چاپی تعطیلی در استان وجود ندارد، افزود: در حال حاضر استان زنجان دارای چاپ اُفست، دیجیتال و چاپ بنر است. همچنین در اغلب شهرستان‌های استان، واحدهای چاپی وجود دارد که حتی بعضی از واحدهای چاپی در حال صادرات به خارج از کشور است.

این مسئول با بیان اینکه چاپ رول در استان وجود ندارد و به همین دلیل روزنامه‌ها مجبور به چاپ روزنامه خود در استان‌های همجوار هستند که این از مشکلات صنعت چاپ استان است، تصریح کرد: پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی چاپ رول در استان را انجام داده‌ایم که اگر سرمایه‌گذار مناسبی برای این کار پیدا شود، حمایت‌های لازم را انجام خواهیم‌ داد.

محمدی با بیان اینکه صنعت چاپ فقط وابسته به عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد نیست، ادامه داد: برای فعال ماندن صنعت چاپ باید همه ارگان‌های دولتی و اداراتی که کار چاپی دارند، به این صنعت کمک کنند و تا جایی که امکان دارد و قوانین به آن‌ها اجازه می‌دهد، کارهای چاپی را در واحدهای چاپی استان انجام دهند که با این کار به رونق اقتصادی چاپخانه‌ها، ایجاد اشتغال و جلوگیری از تعدیل نیروی واحدها کمک خواهند کرد.

رئیس گروه فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: خود چاپخانه‌های استان نیز باید به رقابت با سایر استان‌ها بپردازند و نگاه آن‌ها فقط به بازار داخل استان نباشد و وجود واحد چاپی در استان که با کشورهای دیگر نیز کار می‌کند، نشان از ظرفیت و پتانسیل این حوزه در استان دارد ولی در شرایط فعلی، نیاز به همت و برنامه‌ریزی درست داریم.