طوفانی بزرگ در صنعت چاپ ایران و جهان

زنجیره تامین، کووید ۱۹، بحران اوکراین و افزایش قیمت انرژی طوفانی کامل برای صنعت چاپ به راه انداخت. اما آینده صنعت چاپ جهانی چیست؟

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران؛ شکی نیست که چاپ یک صنعت مقاوم است. به ازای هر فناوری مخرب و جدیدی که به بازار معرفی شده است، تعدادی از کارشناسان ساده لوح وجود دارند که مرگ چاپ را پیش بینی می کنند. اما صنعت شناور جوهر و کاغذ هر بار ثابت کرد که آنها اشتباه می کنند. با این حال، در طول دو سال گذشته ترکیبی از رویدادهای نادر این صنعت را با چالش های جدی مواجه کرده است.

افزایش سرسام آور قیمت کاغذ

صنعت چاپ با کمبود عرضه کاغذ مواجه است که قبلاً هرگز تجربه نکرده بود. کمبود کاغذ عواقب شدیدی در عرضه محصولات چاپی برای همه بازارهای اقتصادی خواهد داشت. این یک تهدید نه تنها برای این صنعت است، بلکه عملکرد حمایتی آن را برای همه بخش‌ها و جهش بسیار مورد نیاز اقتصاد اروپا را به خطر می‌اندازد. به گفته Intergraf برای بیش از ۶ ماه، این بخش در حال تجربه یک بحران بی سابقه است. قیمت کاغذ در ۶ ماه گذشته به طور متوسط ​​۴۵ درصد رشد داشته است، حتی تا ۸۰ درصد برای کاغذ روزنامه مورد استفاده برای تولید روزنامه.

اعتصاب اخیر و همچنان ادامه دار در کارخانه های کاغذ نوردیک – که اکنون تا پایان مارس یا حتی آوریل ادامه دارد – وضعیت عرضه کاغذ و مقوا در اروپا را در کوتاه مدت بدتر می کند. تا زمانی که اعتصاب تسویه نشود، سهام شرکت های چاپ دوام نخواهد داشت.

(WPCF) هشدار می‌دهند که کمبود کاغذ در حال حاضر عواقب شدیدی در عرضه محصولات چاپی برای همه بازارهای اقتصادی خواهد داشت و جهش صنعت چاپ پس از همه‌گیری را به خطر می‌اندازد. در حالی که طی دو سال گذشته محصولات چاپی به وضوح شاهد کاهش بوده اند، تقاضا اکنون تقریباً به سطح قبل از همه گیری در اکثر کشورها بازگشته است. در سال ۲۰۲۰ مشتریان مجبور شدند تبلیغات چاپی را کاهش دهند و بسیاری برای ارتباط خود به وسایل الکترونیکی روی آوردند. در اواسط سال ۲۰۲۱، این بازار دوباره به چاپ رسید، اما مشتریان اکنون با افزایش قیمت ها و عدم اطمینان در مورد عرضه کاغذ و مقوا مواجه هستند. در برخی کشورها از جمله ترکیه و سریلانکا کمبود کاغذ بسیار نگران کننده است. دولت سریلانکا به دلیل کمبود شدید کاغذ مجبور به لغو امتحانات مدارس شد، در حالی که در ترکیه که نرخ تورم سالانه به بالاترین حد خود یعنی ۵۵ درصد رسیده است، نمایندگان صنعت کاغذ اظهار داشتند که قیمت بسته بندی در مقایسه با آن بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. به سال قبل علاوه بر این، گزارش شده است که افزایش هزینه ها بر بخش بازیافت نیز تأثیر دارد.

اختلالات زنجیره تامین

یکی از راه‌هایی که همه‌گیری کووید-۱۹ بر مشاغل کوچک تأثیر گذاشته است، تأخیر در به دست آوردن موجودی مورد نیاز از اختلالات زنجیره تأمین است.

در دو سال گذشته به طور یکسان برای مشاغل و خانواده ها تلاش شده است. از آنجایی که همه گیری برای اولین بار از بین رفت، هیچ کس نمی توانست پیش بینی کند که ما هنوز با پیامدهای آن دست و پنجه نرم می کنیم. این موضوع چالش‌های جدیدی را از نحوه تعامل ما با یکدیگر، وسایل ارتباطی و نحوه به دست آوردن منابع ایجاد کرد.

همه اجزای صنعت چاپ تحت تأثیر همه گیری و تعطیلی اقتصادی متعاقب آن قرار گرفته است. اپراتورهای زنجیره تامین در تامین خمیر کاغذ، صحافی، چسب ها و سایر مواد با مشکل مواجه هستند. تنها دلیلی وجود ندارد که بتوان سرزنش کرد، بلکه بسیاری از دلایلی وجود دارد که به طوفانی کامل برای صنعت چاپ انباشته شده اند.

مسائل مداومی که زنجیره تامین جهانی را خشمگین می کند، حمل و نقل، محموله های خارج از کشور و انسداد در بنادر در سراسر جهان است.

به گفته LPC، یک شرکت تحقیقاتی و ارتباطات بازاریابی، در سال ۲۰۲۰، انتقال یک کانتینر از آسیا به بنادر در ساحل شرقی ایالات متحده معمولاً ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار هزینه داشت. امروزه جابجایی همان کانتینر در همان مسیر نزدیک به ۲۰۰۰۰ دلار هزینه دارد.

بسیاری از این اختلالات از دست هر شرکتی خارج است. این یک مسئله سیستماتیک است که به احتمال زیاد به نوعی در سال های آینده ادامه خواهد داشت. با این حال، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید اوضاع را کنترل کنید تا مطمئن شوید که مسائل با هم ترکیب نمی‌شوند و مشکلات بیشتری ایجاد نمی‌کنند.

کمبود مواد اولیه

به غیر از کاغذ مواد اولیه برای تولید جوهرهای چاپی، پوشش و چسب نیز با کمبود مواجه هستند. جوهر سنگ چخماق، یکی از سومین تولیدکننده جوهر و پوشش، در یک بیانیه مطبوعاتی اخیر نگاهی اجمالی به مشکلات افزایش قیمت مواد مصرفی ارائه می دهد. به گفته Flint Group، تاثیر تغییر الگوی پارادایم جهانی بر بازار مواد مصرفی چاپ، با کمبود بیشتر مواد اولیه اصلی، منابع انسانی و خدمات لجستیکی ادامه می‌یابد و بی‌ثباتی پیش‌بینی‌نشده‌ای را در زنجیره تامین جهانی مواد مصرفی چاپ ایجاد می‌کند.

CPW (وب تجاری) و OPS (راه حل های بسته بندی افست) گروه فلینت گفت: این بار در یک رویداد نسلی، کمبود ساختاری مواد خام اصلی را ایجاد کرده است، زیرا پیش سازهای بالادستی و ارائه دهندگان مواد اولیه اولیه در زنجیره تأمین هستند. ظرفیت کاهش یافته خود را به سمت صنایع پرسودتر از بازارهای مواد مصرفی چاپ هدایت می کنند. این یک تأثیر دوتایی نه تنها از کمبود مواد خام، بلکه افزایش تصاعدی در قیمت مواد خامی که می‌توانیم به دست آوریم، ایجاد می‌کند.

لرد نتیجه گیری کرد: ما امیدوار بودیم که بی ثباتی بازار در سال ۲۰۲۱ تعدیل شود، اما متأسفانه هیچ امکانی برای توقف در شرایط حاکم برای سال ۲۰۲۲ نمی بینیم.

از سوی دیگر، کمبود تراشه های الکترونیکی و همچنین فلزاتی مانند آهن، آلومینیوم و غیره، تولیدکنندگان ماشین چاپ را مجبور کرد قیمت های خود را بیش از پیش افزایش دهند.

شرکت Sun Chemicalهمچنین قیمت‌ها را در بخش‌های منتخب رنگدانه‌ها، رنگ‌ها و آماده‌سازی‌های خود از سال ۲۰۲۲ افزایش داده است. این افزایش قیمت بر تمام بخش‌های بازار تأثیر گذاشت.

سان کیمیکال گفته فشار تورمی مداوم و افزایش قیمت بیشتر برای مواد خام کلیدی همچنان باعث افزایش هزینه ها می شود. علاوه بر این، تاثیر شدید بحران جهانی حمل و نقل و تورم بر اجزای مختلف فرآیند تولید، وضعیت را بدتر می کند.

هوبرگروپ یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ جوهر، قیمت آن را در تمام دسته بندی های محصولات خود افزایش داد. این شرکت اظهار داشت که با ادامه افزایش هزینه های مواد خام، حمل و نقل، نیروی کار و انرژی، Hubergroup Print Solutions اکنون با افزایش قیمت برای تمام مناطق جهانی واکنش نشان می دهد.

بحران اوکراین

با توجه به WPCF تنش ها در همه بازارها با جنگ در اوکراین در حال افزایش است و باعث ایجاد مشکلات بیشتری در عرضه برای تولید محصولات جنگلی می شود که چوب یا خمیر خود را از روسیه یا اوکراین تامین می کنند. با این حال، بحران در اوکراین کاغذ و بسته بندی را به هم نزدیک کرد. در پی عملیات نظامی روسیه در همسایه اوکراین، بسیاری از شرکت‌های برجسته کاغذ، چاپ و بسته‌بندی جهان به شدت تحت تأثیر خودداری ناگهانی از معامله با شرکت‌های روسی قرار گرفتند.

در مجموع، تهاجم نظامی زنجیره‌های تامین کلیدی را قطع می‌کند – که در حال حاضر به دلیل تأثیر گسترده همه‌گیری کووید۱۹ به هم ریخته است – و شرکت‌های جهانی را در تقلا برای تبعیت از مجموعه‌ای از تحریم‌ها قرار می‌دهد.

با توجه به وضعیت روسیه و اوکراین به عنوان تامین کنندگان اصلی چوب به عنوان ماده خام، تهاجم روسیه به اوکراین نیز به شدت بر صنعت بسته بندی در سراسر اروپا تأثیر گذاشته است. تنها با صادرات بیش از ۱۲ میلیارد یورو، صنعت کاغذ و بسته بندی به شدت تحت تأثیر این بحران قرار خواهد گرفت.

این جنگ بی‌ثباتی و غیرقابل پیش‌بینی در روابط تجاری و تجاری بین اتحادیه اروپا و کشورهای متخاصم، روسیه و اوکراین و تا حدودی بلاروس ایجاد کرده است، که ارزیابی تأثیر اقتصادی آن هنوز در آینده قابل پیش‌بینی بسیار دشوار است.

حذف بانک‌های روسی از سوئیفت و سقوط چشمگیر نرخ روبل منجر به محدودیت‌های گسترده در تجارت بین اتحادیه اروپا و روسیه خواهد شد.

از آنجایی که جریان تجارت کاغذ و خمیر بین اتحادیه اروپا و روسیه بسیار زیاد است، محدودیت های تجاری دوجانبه می تواند صنعت کاغذ و خمیر اتحادیه اروپا را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. در حالی که اکثر کشورهای اروپایی تحت تأثیر بحران جاری قرار دارند، کشورهایی که به شدت تحت تأثیر صنایع خود قرار دارند عبارتند از آلمان و سوئد که ۵۵ درصد از صادرات خمیر اتحادیه اروپا به اوکراین را تشکیل می دهند و فنلاند که ۵۴ درصد از کل صادرات کاغذ اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد. و به روسیه سفر کنید. اوکراین یکی از واردکنندگان عمده کاغذ و مقوا از اتحادیه اروپا با صادرات محدود است، در حالی که تجارت اتحادیه اروپا و روسیه کاملاً متعادل است. محدودیت‌های تجارت چوب و محصولات مبتنی بر چوب که می‌تواند توسط اتحادیه اروپا یا روسیه در تحریم‌ها گنجانده شود، می‌تواند به شدت به صنعت کاغذ آسیب برساند.

در همین حال، فروشندگان عمده تجهیزات چاپ دیجیتال از جمله HP، زیراکس و تعدادی از تامین کنندگان نرم افزار مانند مایکروسافت ارسال به روسیه را متوقف کردند. سایرین مانند کانن و فوجی فیلم کمک های مالی خود را به اوکراین برای حمایت از کمک ها و تلاش های بشردوستانه اعلام کردند.

آینده صنعت چاپ جهانی چیست؟

ممکن است در حال حاضر اوضاع تاریک به نظر برسد، اما تقاضا برای محصولات چاپی سالم و رو به افزایش است. پرینترها و مبدل‌ها راهی ندارند که خود را با به اصطلاح عادی جدید تطبیق دهند و از قبل برنامه‌ریزی کنند، مخصوصاً در مورد موجودی و لوازم. ارتباط با مشتریان کلید موفقیت در این دوران سخت است.

اطلاع دادن به مشتریان از قبل که ممکن است در سفارشات آنها تاخیر داشته باشد، می تواند به آنها کمک کند تا برای یک زمان بالقوه غیر ایده آل آماده شوند. مشتریان وفادار احتمالاً هنگام تصمیم گیری برای خرید دیگر از این صداقت قدردانی می کنند و به یاد می آورند.

و اما صنعت چاپ ایران

تمام این نکات و بحرانها برای کشورهایی بود که صاحب صنعت و قرنها بدور از تحریم و جنگ اقتصادی، در ایران صنعت چاپ با دست انداز های فراوانی مواجه است که عدم کار آمدی تشکل صنفی از یک سو و کم توجه سیاست گذاران به دلیل رشد قارچ گونه چاپخانه های دولتی از سوی دیگر ما حصلش خاموشی چراغ صدها چاپخانه است.

از سال پیش بند چ قانون ۱۲۲ در حال اجراست و مرکبها بجز چهار رنگ برای واردات باید از وزارت اطلاعات مجوزی علاوه بر سایر مجوزها دریافت نمایند که خود داستانی بلند در پیش دارد.

تجهیز مدرن چاپخانه های دولتی و دریافت سفارش از بازار همین سفارشات اندک را به انتها نزدیک نموده، نوسان نرخ ارز، کم توجه ایی به آموزش، عدم شناخت، نبود تعرفه و محاسبه دقیق قیمت تمام شده واحدهای چاپ و ده ها مشکل دیگر صنعت چاپ را در ایران و تهران کاملا زمین گیر کرد تا ضربه مهلک با افزایش ۵۷ درصد دستمزد منتظر نفس های آخر بخش خصوصی این صنعت در ایران باشیم.

سوار بر طوفان

برای پیمایش طوفانی کامل فعلی چاپخانه ها باید آماده تصمیم گیری های سخت باشند و هرگز ارتباط خود را با مشتریان خود از دست ندهند. صداقت آشکار کلید زنده ماندن در شرایط عجیب کنونی است. موفق باشید!