فرصت‌های بی‌نظیربرای فعالیت‌های صادراتی در چاپ و بسته‌بندی

احسان قاضی زاده هاشمی در افتتاحیه نمایشگاه «آینده چاپ ایران» گفت : در منطقه فرصت‌های بی‌نظیری برای فعالیت‌های صادراتی در حوزه‌های مختلف چاپ و بسته‌بندی وجود دارد و با برنامه ریزی در حوزه های مختلف می توان شرایط کار را برای بخش خصوصی فراهم کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  نمایشگاه آینده چاپ ایران امروز ( سه‌شنبه ۲۰دی ماه)، با حضور علی اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ کشور در مرکز نمایشگاهی ایران مال افتتاح شد.

در این نمایشگاه که به مدت چهار روز برپا است، جمعی از فعالان حوزه های چاپ، لیبل، بسته بندی و صنایع وابسته عرضه توانمندی ها و نوآوری های خود پرداخته‌اند.

در ابتدای این مراسم، بابک عابدین، رئیس نمایشگاه آینده چاپ ایران با اشاره به برگزاری این رویداد گفت: امیدواریم بتوانیم با برگزاری این نمایشگاه در حوزه چاپ و عرضه آن در جامعه بین الملل تحول خوب و مناسبی در صنعت چاپ کشور ایجاد کنیم.

وی هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه را تقویت فعالیت تولیدمحور و نوآورانه اعلام کرد و ادامه داد: در تلاشیم که روند رو به جلو و به سمت آینده داشته باشیم، یکی دیگر از اهداف ما تغییر نگرش نسبت به چاپ همچنین ایجاد تحول و توسعه در صنعت چاپ کشور است.

عابدین با طرح این موضوع که نمایشگاه آینده چاپ ایران در تلاش است مرکزی برای ارائه و عرضه تولیدات و خدمات صنعت چاپ به منطقه و خارج از کشور باشد، تاکید کرد: امیدواریم ایران در آینده نزدیک ایران به بازار و محل ارائه خدمات چاپ و بسته بندی در دنیا و منطقه تبدیل شود.

وی تاکید کرد: در کنار هم قرار گرفتن بازدیدکنندگان شرکت‌های خارجی در کنار تولید‌کنندگان داخلی و منطقه می‌تواند زمینه‌ای ایجاد کند تا ایران را به قطب منطقه در حوزه چاپ و بسته‌بندی تبدیل شود.

عابدین در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: باید در مسیر توسعه و پیشرفت با حرکت رو به جلو و مستمر توجه مسئولان و سیاستگذاران را به حوزه چاپ جلب و بخش صادرات را در کشور تقویت کنیم.

وی یادآور شد: با فعال شدن مسیر فعالیت در بخش صادرات و تقویت آن می‌توانیم در زمینه‌های مختلف مطالبه‌گر باشیم و مطالبات خود را بعنوان صادرکننده از مسئولان بخواهیم.

احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلام نیز در مراسمی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه توسط بخش خصوصی از مجریان آن تشکر و قدردانی کرد و گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی در حوزه های مختلف اقداماتی انجام داد تا شرایط کار برای نوآوری و خلاقیت فعالان بخش خصوصی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه باید فرصت‌های  موجود در این حوزه را شناسایی کنیم، ادامه داد: در منطقه فرصت‌های بی‌نظیری برای فعالیت‌های صادراتی در حوزه‌های مختلف چاپ و بسته‌بندی وجود دارد، در استان خراسان اقدامات خوبی در حوزه جعبه سازی و کارتن‌سازی انجام می‌شود، همچنین در زنجیره تولید صنعت چاپ نیز صادرات خوبی شکل گرفته است.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه شبیه این کار باید در نقاط دیگر کشور هم انجام شود، عنوان کرد: تقویت  این کار نیازمند انسجام و تقویت صنوف و  اتحادیه‌ها است، هرچقدر برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست بیشتر باشد، ما به هدف خود نزدیک‌تر می‌شویم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، افزود: فعالان صنف می توانند در چنین رویدادهایی همدیگر را ببینند و نوعی انتقال تجربه و دانش انجام شود و منافعی نیز برای تولیدکنندگان ایجاد شود.

قاضی زاده هاشمی همچنین درباره خلاق بودن صنعت چاپ، گفت: چاپ یک صنعت فرهنگی آمیخته به هنر است ما برای رونق در این حوزه ما نیازمند خلاقیت، ابداع و ابتکار هستیم.

وی با بیان اینکه  برای آینده صنعت چاپ نیازمند یک برنامه‌ریزی جامع  و کامل هستیم گفت: صنعت چاپ مثل سایر صنایع محصول محور نیست، بلکه صنعتی است که روح دارد و مبتنی بر خلاقیت و هنر است.

به گفته قاضی‌زاده هاشمی، در صنعت چاپ از دو بخش کتاب و مطبوعات در بودجه سالانه حمایت می‌شود و اگر در مسیر اجرا دچار چالش شود باید به آن رسیدگی شود، ما در حوزه کتاب و مطبوعات سیاست حمایتی جدی ای داریم، بودجه سالانه و اعتبار در قالب یارانه نقدی یا یارانه کاغذ  برای کمک به فعالان حوزه چاپ و نشر و تقویت فعالیت آنها اختصاص پیدا می‌کند و تسهیل فعالیت فعالان چاپ و تمام صنوف وابسته نیز در ذیل این اقدامات و حمایت‌ها انجام می‌شود.

نمایشگاه آینده چاپ ایران تا ۲۳ دی ماه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در مرکز نمایشگاهی ایران مال برپا است.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی ضمن بازدید از غرفه‌های مختلف و گفتگو با غرفه داران، از تلاش‌ها و حمایت‌های مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان و فعالان حوزه چاپ و بسته‌بندی خبر داد.

نمایشگاه آینده چاپ ایران تا جمعه ۲۳ دی هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در مرکز نمایشگاهی ایران مال برپا است.