قیمت کاغذ در کویت پس از کووید به شدت افزایش یافت

پس از اینکه ویروس کرونا تا حدی کنترل شد و زندگی روزمره شروع به عادی شدن کرد، اثرات مالی و اجتماعی که این بیماری همه‌گیر بر اقتصاد کویت گذاشته، شفاف شد. درست مانند سایر صنایع، وضعیت صنعت کاغذ در کویت بازتابی از پیشرفتی است که جهان امروز تجربه می کند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در طول همه‌گیری، چاپخانه‌های کویت از افزایش افسارگسیخته قیمت کاغذ رنج می‌بردند. خرید کاغذ از کشورهای همسایه مانند عربستان سعودی و قطر به دلیل تقاضای مستمر از سوی تامین کنندگان متوقف نشده است، اما این امر باعث افزایش دسترسی به کاغذ قیمت بالاتر شده است.

نزدیک به چهار ماه است که قیمت هر تن کاغذ به طور پیوسته و روز به روز در حال افزایش است. سامی ایوب از چاپخانه Al Kath، یک شرکت بین المللی برنده جوایز خدمات کامل افست و چاپ دیجیتال، که در سال ۱۹۸۳ تأسیس شد، می گوید: در طول همه گیری یک تن کاغذ بین ۲۷۰ تا ۲۸۰ دینار کویت متغیر بود، اما امروز به حدود ۴۵۰ دینار رسیده است.

از نظر ذی نفعان، دلایل متعددی پشت گرانی کاغذ در اشکال مختلف آن به استثنای کارتن وجود دارد. یکی از آنها هزینه حمل و نقل و حمل و نقل دریایی بود که در مقایسه با روزهای قبل از همه گیری هشت برابر افزایش یافت. یکی دیگر از موارد افزایش تقاضا برای مواد خام بود، در حالی که تولیدکنندگان مواد خام به شدت تحت تأثیر این همه گیری قرار گرفتند که تقریباً ۲۰ درصد از کل ظرفیت خود را به خصوص در ماه های قرنطینه کار می کردند. کمبود خمیر چوب که به طور گسترده در صنعت کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد، یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش هزینه ها بود.

مدیران چاپخانه و فروشندگان کاغذ مقایسه ای بین قیمت کاغذهای مورد استفاده در صنایع غذایی در دو سال قبل و قیمت امروز انجام دادند.
ایوب می گوید: قبل از بحران کرونا، قیمت هر تن کارتن غذا ۲۸۰ دینار و امروز تقریباً ۵۵۰ دینار است؛ و بر تفاوت فاحش قیمت تنها در فاصله دو سالی تاکید می کند. در مورد کاغذ گریگیت قیمت هر تن ۲۳۰ دینار بود که امروز حدود ۴۵۰ دینار است.

عرضه کنندگان و بازرگانان کاغذ، مصرف سالانه کویت را حدود ۱۵۰ هزار تن تخمین می زنند و ممکن است با توجه به نیاز بازار افزایش یا کاهش یابد. با استنباط از ارزش بالای کاغذ کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش کویت با افزایش بودجه همراه شد، بودجه اختصاص یافته از سوی این وزارتخانه از دو میلیون دینار به نزدیک به ۶ میلیون در سال جاری افزایش یافته است.