مافیا تعیین کننده‌ی قیمت کاغذ است نه قیمت دلار!

یک فعال حوزه‌ی انتشارات در بازار تهران می‌گوید که از شنبه‌ی هفته‌ی قبل قیمت کاغذ به یکباره با یک افزایش کم سابقه مواجه شده است.

او در تماس با انصاف نیوز با ابراز نگرانی ازین افزایش قیمت ناگهانی گفت: «تا دو هفته قبل قیمت ۹۵۰ هزار تومان بود؛ از شنبه بطور ناگهانی با قیمت یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان مواجه شدیم. چطور در یک هفته ۲۰۰ هزار تومان روی قیمت این کالا رفته؟! با این روند قیمت یک دفتر متوسط به ۲۵ هزار تومان می‌رسد یعنی چهار دفتر ۱۰۰ هزار تومان می‌شود. چطور مردم عادی از این به بعد می‌خواهند برای فرزندانشان دفتر بخرند؟!»

مطابق گزارش او، قیمت کاغذ از شنبه‌ی هفته‌ی قبل افزایش قیمت ۲۱ درصدی داشته و این شرایط را برای مردم و انتشاراتی‌ها سخت‌تر از گذشته خواهد کرد.

به دنبال دریافت این خبر، انصاف نیوز با شریفان، رئیس صنف کاغذ و مقوا، تماس گرفت؛ البته جواب دقیقی در پاسخ به این سوال که “دلیل این افزایش قیمت ناگهانی دقیقاً کجاست؟” دریافت نشد اما توضیح داد: قیمت‌هایی که در بازارهای ما به وجود می‌آیند دو نوعند یکی قیمت‌های منطقی هستند که در بازار تشکیل می‌شوند و دیگری قیمت‌هایی هستند که تحت تأثیر یک هیاهو یا جنگ روانی شکل می‌گیرند و ماندنی هم نیستند.

شریفیان با این توضیحات، این افزایش قیمت را ماندنی و منطقی نمی‌دانست و بر این باور بود که این افزایش تعدیل خواهد شد.

او ورود اشخاص غیرمتخصص در این حوزه و نیز ورود بازار کاغذ به بورس را نیز از دلایل اینگونه افزایش قیمت‌ها می‌دانست.

انصاف نیوز با تعدادی از انتشاراتی‌ها تماس گرفت. آنها معتقد بودند که این بازار یک بازار انحصاری است؛ قشر خاصی واردات کاغذ را در دست دارند و همان‌ها نیز قیمت را تعیین می‌کنند و قیمت این بازار زیاد متأثر از دلار نیست. به‌عبارتی این بازار را مافیایی می‌دانستند.

فعالان این حوزه با اشاره به برجام و احتمال صورت گرفتن آن به شرایط بعد از این توافق و تثبیت قیمت‌ها ابراز امیدواری کردند.

یکی از گلایه‌هایی که انتشارات مختلف در خلال حرف‌هایشان به آن اشاره داشتند حذف سوبسید کاغذ از سال گذشته و اختصاص دادن بیشتر یا کل سهمیه‌ها به انتشارات مذهبی بود.

یکی از مسئولان خرید کاغذ یک انتشاراتی درمورد تولید داخل نیز به انصاف نیوز گفت که «کاغذ مازندران» تولیدات خیلی محدودی دارد و از لحاظ قیمت نیز فقط قدری کمتر از نمونه‌های وارداتی است ولی به دلیل کیفیت کمتر ترجیح می‌دهند همان نمونه‌های خارجی را خریداری کنند.

فعالین این عرصه وجود مافیا و بازار انحصاری را برای شرایط این بازار مضرتر از تحریم‌ها و افت و خیز قیمت دلار می‌دانند.