مطالبات شرکت چوب و کاغذ مازندران از وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می شود

ساری- ایرنا- رییس سازمان بازرسی کل کشور به اهمیت تولید کاغذ در داخل کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت رونق تولید کاغذ در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ، مطالبات این شرکت از وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ذبیح الله خداییان عصر سه شنبه در بازدید از شرکت چوب و کاغذ مازندران در ساری افزود: کاغذ کالای اساسی است و نقش تولید کاغذ در کارخانه چوب و کاغذ مازندران برای کشور محوری است.

وی ادامه داد: از آنجایی که نیمی از کاغذهای مصرفی کشور وارداتی است و صنایع دیگر کاغذسازی فعالیت چندانی در داخل ندارند ،رونق تولید در شرکت چوب و کاغذ مازندران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اظهار این که با اقدامات حمایتی و عملی دولت سیزدهم طی یکسال اخیر گذشته سبب شد تا تولیدات کاغذ چوب و کاغذ مازندران رونق بگیرد ، گفت: امسال بخش اعظمی از نیاز کاغذ تحریر برای چاپ کتاب مدارس از تولیدات چوب وکاغذ مازندران تامین شده است و بازدید میدانی امروز نشان می دهد که آمادگی این شرکت برای افزایش تولید نیز وجود دارد.

خداییان بیان کرد: کمبود نقدینگی شرکت چوب و کاغذ مازندران را با پیگیری از بانک ها حل و فصل خواهیم کرد ، مسایل زیست محیطی این شرکت نیز باید از بین برود.

وی ادامه داد: پیشنهادمی شود که استفاده از چوب های شکسته افتاده و خشکی که در جنگل های شمال وجود دارد و طبق اظهارات کارشناسی برای جنگل نیز مفید فایده نیست ، برای مطالبات چوب و کاغذ مازندران از سازمان جنگل ها پیگیری و عملی شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این که طبق مستندات چوب کاغذ مازندران این شرکت حدود۳۰۳هزار متر مکعب چوب از منابع طبیعی طلب دارد، گفت: باید با مسوولان منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص استفاده از چوب های شکسته و افتاده جنگ های شمال در نشست های کارشناسی صحبت و بررسی کرد.

خداییان تصریح کرد: افزایش محصولات تولیدی کاغذ را در مازندران توسط بازرس کل و دادگستری استان در راستای اقتصاد مقاومتی و کمک به تولید کشور پیگیری دائمی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: باید به صنعت تولید کاغذ کشور با هدف کاهش میزان واردات، کمک کنیم.

۳۰۳ هزار متر مکعب چوب از سازمان جنگل‌ها طبلکاریم

مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ضمن قدردانی از حمایت های ویژه دولت سیزدهم گفت که شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان اصلی ترین تولید کننده کاغذ تحریر در کشور تلاش می کند تا نیاز کامل کشور را تا سال آینده برطرف کند.

امید نیک نژاد با اظهار این که شرکت چوب و کاغذ مازندران قادر به تامین ۲۵ درصد نیاز کاغذ تحریر کشور است، افزود: تولید در این شرکت به خاطر مشکلات تهیه مواد اولیه در چند سال اخیر با چالش های جدی مواجه شد و آن را به مرز ورشکستگی کشاند.

وی با اظهار این که مواد اولیه شرکت شامل ۳۰ درصد چوب های باغی و ۷۰ درصد ضایعات کارتن و کاغذ است، بیان کرد: پس از حدود پنج سال تحمل رکود در این کارخانه ، از حدود ۶ ماه پیش صادرات کاغذ صنعتی به کشور ترکیه آغاز شد و اکنون ماهانه صادرات کاغذ را انجام می دهیم.

وی از کمبود مواد اولیه ،نقدینگی و تامین قطعات اصلی ماشین آلات به عنوان مشکلات اساسی تولید کنندگان یاد کرد و گفت که در حال حاضر ۶۰ تا ۶۵ درصد هزینه های شرکت چوب و کاغذ مازندران را واردات چوب خارجی ، الیاف و خمیر و قطعات اصلی تشکیل می دهد.

نیک نژاد در عین حال استفاده از چوب خارجی را اولویت فعالیت این شرکت برشمرد و خواستار کاهش عوارض گمرگی واردات چوب خارجی برای تولید کاغذ چاپ ، تحریر و روزنامه و همچنین کم کردن عوارض خمیر وارداتی شد.

وی گفت که این شرکت همچنان طلب ۳۰۳ هزار متر مکعبی چوب خود را از منابع طبیعی دنبال می کند.

شرکت چوب و کاغذ مازندران پس از اجرای قانون تنفس جنگل چندین بار مورد حمایت دولت قرار گرفت که از جمله آن تامین ۱۰ میلیون دلار ارز به نرخ نیمایی برای تامین مواد اولیه در سال ۹۸ بود.

این شرکت سال ۱۳۷۶ در شهرستان ساری آغاز به کار کرد و هم اکنون طبق گفته مسئولان آن ، حدود یکهزار و ۳۰۰ نیروی انسانی دارد.

شرکت چوب و کاغذ مازندران در حال حاضر سهامی خاص است که ۶۰ درصد سهام آن در اختیار شرکت آینده پویا ، ۲۰درصد صندوق بازنشستگی کشوری و ۲۰ درصد دیگر هم در اختیار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است.